Totális Toyota dominancia

Szinte minden piaci szegmensben dobogós volt a Toyota Magyarországon 2023-ban

Összesen 11 kategóriában került be a legkeresettebb háromba a japán autógyártó valamelyik modellje. A lényegében stagnáló hazai újautópiacon a Toyota és a Lexus együtt több mint 16 százalékkal növelte az eladásait annak köszönhetően, hogy mindkét márka rekord évet zárt.

Minden idők legjobb évét zárta a Toyota 2023-ban Magyarországon: az új személyautók és kishaszonjárművek piacán a japán autómárka 17.300 autó értékesítésével, 13,5%-os piaci részesedéssel őrizte meg az első helyét. A Toyota márka annak ellenére tudta 14,6%-kal növelni az eladásait, hogy a teljes piac a kedvezőtlen gazdasági környezet miatt minimális mértékben (0,6%-kal) csökkent.

Remek éve volt a japán gyártó prémiummárkájának, a Lexusnak is, amely magyarországi története során most először ért el négyszámjegyű értékesítési eredményt: 2023-ban már 1.105 új Lexus talált gazdára az országban, ami a teljes magyarországi személyautó-piacra vetítve 1% fölötti részesedést jelent (ha pedig csak a re-exporttól megtisztított prémium-piacot nézzük, akkor már 6% fölötti részesedése van a márkának).

A Toyota és a Lexus együtt összesen 18.405 autót adott el Magyarországon 2023-ban, ami a regisztrált új autók 14,4%-át teszi ki, azaz tavaly minden hetedik autót a világ legnagyobb autógyártója adta el hazánkban. A két márka együttesen 16,1%-kal növelte az eladásait és 16,7 %-kal a piaci részesedését a stagnáló piacon.

A táblázatban látható a Toyota és a Lexus dinamikusan növekvő magyarországi értékesítése:

 201520162017201820192020202120222023
Toyota480667929685116431261314579143971510217300
Lexus2494176567517717007807531105
Összesen5055720910341123941338415279151771585518405

1. A teljes újautópiac (-0,6%)

A teljes magyarországi személyautó- és haszonjármű-piacon regisztrált 17.300 új Toyota azt jelenti, hogy a márka megőrizta az első helyét, és 14,6%-kal növelte is az eladásait a kedvezőtlen kamatkörnyezettől és magas inflációtól sújtott, ezért lényegében stagánáló teljes újautópiacon. A 2022-es 11,7%-ról 2023-ra 13,5%-ra emelkedett a Toyota piaci részesedése, más gyártó nem is tudott kétszámjegyű részesedést elérni. Összesen 4.747 autóval (38%-kal) értékesített többet Magyarországon a Toyota, mint a második helyezett Suzuki, ez a mennyiség a Toyota több mint háromhavi átlagos értékesítésének felel meg. A harmadik helyezett Fordot már 6.297 autóval (57%-kal) múlta felül a japán márka, ami közel négy és fél havi értékesítésének felel meg.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Toyota1730013,5%1689115,7%1.
2.Suzuki125539,8%97589,1%3.
3.Ford110038,6%74066,9%5.
4.Skoda109168,5%102739,5%2.
5.Volkswagen108278,4%85537,9%4.
6.Kia65905,1%63845,9%6.

A teljes új személyautó-piac (-3,4%)

A teljes hazai új személyautó-piacon értékesített 14.223 új Toyota révén a japán autómárka 7,2%-kal növelte eladásait, ami azért nagy szó, mert a piacnak ez a szegmense 3,4%-kal csökkent. A Toyota piaci részesedése 11,9%-ról 13,2%-ra nőtt 2023-ra. Összesen 2.056 személyautóval adott el többet a márka, mint legközelebbi versenytársa, a Suzuki, ami kéthavi átlagos értékesítésének felel meg,  és 17%-os különbséget jelent. A harmadik helyezett Skodánál 3.307 autóval adott el többet a Toyota, ami már több mint 30%-os különbség.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Toyota1422313,2%1404615,6%1.
2.Suzuki1216711,3%945310,5%3.
3.Skoda1091610,1%1023711,3%2.
4.Volkswagen88038,2%68647,6%4.
5.Kia65906,1%63847,1%5.
6.Ford59505,5%33943,8%8.

A teljes új kishaszonjármű-piac (+17,5%)

A kishaszonjármű-piacon továbbra is a Ford vezet 5.053 autóval, viszont az amerikai márka csak 6,5 %-kal növelte értékesítését, így az ennél jóval dinamikusabban (17,5 %-al) növekvő piacon a részesedése 26,9%-ról 24,4%-ra csökkent. 3.077 új kishaszonjármű értékesítésével a dobogó harmadik fokáról a másodikra kapaszkodott fel a Toyota, amely az értékesítését egy év alatt 67,2 %-al növelte, így a piaci részesedése 10,4%-ról 14,8%-ra ugrott. A másodikról a harmadik helyre csúszott vissza a Renault, amely 16,9%-kal, 2.843 darabra növelte az eladásait, viszont a piaci részesedése így is csökkent minimális mértékben (13,8%-ról 13,7%-ra).

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Ford505324,4%401223,2%1.
2.Toyota307714,8%284516,4%2.
3.Renault284313,7%257514,9%3.
4.Volkswagen20249,8%16899,8%4.
5.Opel14076,8%10275,9%6.
6.Mercedes13536,5%12247,1%5.

2. A teljes magánvásárlói újautópiac (-4,2%)

A Toyota a privát vevők körében letaszította az első helyről a Suzukit. Magyarországon a magánvásárlók 6.560 új Toyotát vásároltak, ami azt jelenti, hogy a környezetbarát hibrid autóiról ismert márka 4,5%-kal növelte eladásait ebben a 4,2%-kal csökkenő piaci szegmensben, és a tavalyi 17,9%-ról 19,5%-ra emelkedett a piaci részesedése. Összesen 448 autóval (7,3%-kal) értékesített többet magánvásárlóknak a Toyota, mint a második helyre csúszott Suzuki, amelynek értékesítési volumene 15 %-kal, piaci részesedése pedig 18,1%-ra csökkent (20,4%-ról). A harmadik helyezett Kiát már jelentős mértékben, 4.435 autóval (309%-kal) múlta felül a Toyota, vagyis több mint háromszor annyi autót adott el, mint a 23,1%-os csökkenést elkönyvelő koreai. Érdekesség, hogy a magánvásárlók körében hagyományosan népszerű Daciának Magyarországon egy év alatt 41,6%-kal csökkentek az eladásai, így a román márka nálunk csak a negyedik helyet szerezte meg 2.060 eladott autóval.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Toyota656019,5%654619,5%1.
2.Suzuki611218,1%608818,1%2.
3.Kia21256,3%21246,3%3.
4.Dacia20606,1%20596,1%4.
5.Ssangyong15404,6%15404,6%5.
6.Skoda15074,5%15014,5%6.

A magánvásárlói újszemélyautó-piac (-5,1%)

Privát vevőknek 6.043 személyautót értékesített (1,3%-os bővülés) a Toyota, amivel átvette a vezetést a 14,9%-os eladáscsökkenésről beszámoló, de 6.010 eladott autóval még biztos másodiknak számító Suzukitól. Érdekesség, hogy a Toyotán kívül a top10-ben csak az ötödik helyezett Skoda, a kilencedik Opel és a tizedik MG tudta növelni az eladásait, de utóbbinak nem volt nehéz, mivel csak 2022 végén lépett be a magyar piacra, így szerény bázishoz kellett viszonyítani a 2023-as eredményeit. A teljes magánvásárlói személyautó-piac egy év alatt 5,1%-kal csökkent (31.870 autóra), a Toyota piaci részesedése viszont 17,8%-ról 19%-ra nőtt. A harmadik helyezett Kiát már jelentős mértékben, 3.918 autóval (284%-kal) múlta felül a japán gyártó, vagyis közel háromszor annyi személyautót adott el 2023-ban magánvásárlóknak, mint a 23,1%-kal kevesebb autót értékesítő koreai.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Toyota604319,0%603919,0%1.
2.Suzuki601018,9%599018,8%2.
3.Kia21256,7%21246,7%3.
4.Dacia20486,4%20476,4%4.
5.Skoda15074,7%15014,7%5.
6.Ssangyong14984,7%14984,7%6.

A magánvásárlói újhaszonjármű-piac (+14,0%)

Ebben a kis szegmensben is élre állt a korábbi második Toyota, mégpedig annak köszönhetően, hogy az értékesítését 65,7%-kal, 517 haszonjárműre növelte. A japán márka piaci részesedése 19,4%-ról 28,2%-ra nőtt. A korábbi első Ford csak 5,4%-kal növelte az eladásait, így a 412 autós eredménye és a 22,5%-ra csökkent (24,3%-ról) piaci részesedése már csak a második helyre volt elég. A gyártók közül a legnagyobb ütemben (129%-kal) az Isuzu növekedett, a haszonjármű-specialista 158 eladott járművel dobogós is lett.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Toyota51728,2%50728,1%1.
2.Ford41222,5%40822,6%2.
3.Isuzu1588,6%1588,7%3.
4.Renault1538,4%1528,4%4.
5.Suzuki1025,6%985,4%6.
5.Volkswagen1025,6%994,5%5.

3. A teljes flottapiac (+0,8%)

A hazai flottapiacon is a Fordot taszította le a dobogó tetejéről a dinamikusan növekvő Toyota. A teljes magyarországi újautópiacon a céges magánvásárlók összesen 10.740 új Toyotát vásároltak, ami azt jelenti, hogy a környezetbarát hibrid autóiról ismert márka 21,7%-kal növelte eladásait a minimálisan bővülő szegmensben. A tavalyi 9,4%-ról 11,3%-ra emelkedett a Toyota piaci részesedése. 2023-ban 917 autóval (9,3%-kal) értékesített többet flottavásárlóknak a Toyota, mint a második helyre csúszott Ford, amelynek értékesítési volumene 16,7%-kal, a piaci részesedése pedig 10,4%-ra csökkent (12,6%-ról). A harmadik helyezett Skodát 1.331 autóval (14%-kal) múlta felül a Toyota, pedig a cseh gyártó egy év alatt 53,1%-kal növelte az eladási volumenét, így a piaci részesedése 6,5%-ről 9,9%-ra javult.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Toyota1074011,3%1034514,0%1.
2.Ford982310,4%62318,4%4.
3.Skoda94099,9%873611,8%2.
4.Volkswagen94059,9%71369,6%3.
5.Suzuki64416,8%36705,0%8.
6.Mercedes51875,5%44906,1%5.

A flottavásárlói személyautó-piac (-2,7 %)

A korábbi években szállítási nehézségekkel küszködő Skoda már behozta az elmaradásait, aminek köszönhetően több mint másfélszeresége növelte a flottaeladásait, és 9.409 autóval az élre állt. A cseh gyártó a piaci részesedését 7,9%-ról 12,4%-ra növelte, ami a legnagyobb ütemű növekedés volt 2023-ban. A Toyota a harmadik helyről a másodikra lépett elő 8.180 darab személyautóval, ami 12,1%-os növekedést jelent az értékesítéi volumenben 2022-höz képest. A japán gyártó piaci részesedése 9,4%-ról 10,8%-ra növekedett. A korábbi első Volkswagennek ezúttal meg kellett elégednie a harmadik hellyel, a német gyártó 7.483 személyautót adott el flottavásárlóknak, ami 15,4%-os csökkenést jelentett 2022-höz képest., és a piaci részesedése is 11,4%-ról 9,9%-ra mérséklődött.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Skoda940912,4%873614,9%1.
2.Toyota818010,8%800713,7%2.
3.Volkswagen74839,9%55469,5%3.
4.Suzuki61578,1%34635,9%6.
5.Ford51826,8%26274,5%9.
6.BMW45506,0%39586,8%5.

A flottavásárlói haszonjárműpiac (+17,9%)

Ebben a piaci szegmensben a Ford őrzi az első helyét 4.641 eladott haszonjárművel, ami 6,6%-os növekedést jelent 2022-höz képest. Igaz, az amerikai cég piaci részesedése 27,1%-ról 24,5%-ra csökkent. Szintén megtartotta a helyét a második Renault, a francia gyártó 2.690 haszonjárművet értékesített, ami 18,7%-os növekedést, és szinte változatlan, 14,2%-os piaci részesedést jelent számára ebben a dinamikusan bővülő szegmensben. Azonban a legnagyobb ütemben, 67,5%-kal a Toyota tudta növelni az eladásait, a japán márka 2.560 haszonjárművet értékesített jogi személyeknek, ezzel a piac 13,5%-át szerezte meg a korábbi 9,5% helyett. 2024-ben még előrébb törhet a Toyota, mivel bevezeti a piacra a Stellantis-alapokra épülő nagy haszonjárművét, a dízel- és elektromos hajtással, valamint háromféle hosszú karosszériával rendelhető Proace Max-ot.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Ford464124,5%360423,3%1.
2.Renault269014,2%242315,6%2.
3.Toyota256013,5%233815,1%3.
4.Volkswagen192210,2%159010,3%4.
5.Opel13267,0%9486,1%6.
6.Fiat12786,8%7955,1%7.

A cikknek még nincs vége!
Lapozz a következő oldalakra!