Totális Toyota dominancia

4. Járműszegmensek értékesítési eredményei (2023 teljes év):

A Toyota az összeladásokat tekintve nem kevesebb mint 11 járműkategóriában került dobogóra valamelyik modelljével. Ha csak a magánvásárlókat veszük figyelembe, akkor már 12 kategóriában került be a legjobb háromba a japán márka, ha pedig csak a flottavásárlókat, akkor 10 kategóriában dobogós.

Miniautók (A szegmens)

A magánvásárlók körében 51%-os (!) piaci részesedéssel toronymagasan első Toyota Aygo X a teljes miniautó-piacon is fölényesen vezet, ha a Fiat/Abarth 500 jelentős re-exportjától megtisztítjuk az értékesítési eredményeket. 2024-ben várhatóan a Suzuki Ignis és a Fiat Panda is befejezi majd a pályafutását, ami átalakíthatja a sorrendet.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Fiat/Abarth 500167455%40223,6%2.
2.Toyota Aygo X73024%72942,7%1.
3.Suzuki Ignis2528,3%23113,5%3.
4.Kia Picanto1394,6%1398,1%4.
5.Hyundai i101203,9%1197%5.
6.Fiat Panda712,3%321,9%6.

Kisautók (B szegmens)

Nincs másik szegmens, amiben ennyire dominálna a Toyota: a Yaris a magán- és a flottavásárlók között is magabiztosan vezet, a teljes kisautó-piacon pedig közel 50%-kal fogy több belőle, mint a második helyezett Opel Corsából.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Toyota Yaris185225%182228,9%1.
2.Opel Corsa127817,2%92614,7%2.
3.Suzuki Swift89412,1%83413,2%3.
4.Skoda Fabia5747,7%5478,7%4.
5.Dacia Sandero5457,3%5248,3%5.
6.Renault Clio4706,3%3806,0%7.

Kis szabadidő-autók (B SUV szegmens)

A magánvásárlók körében csak a hazai gyártású Suzuki Vitarából fogyott több, mint a Toyota Yaris Cross-ból, viszont a teljes B-SUV szegmenst figyelembe véve a japán autó „csak“ harmadik lett, mert a diszkontáron kapható, kifutó Dacia Duster még népszerűbb volt nála a flottavásárlók körében.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Suzuki Vitara497929,5%328929,6%1.
2.Dacia Duster248714,7%149313,4%3.
3.
Toyota Yaris Cross
213912,7%209718,9% 
4.Ford Puma9655,7%3313,0%8.
5.Opel Mokka9285,5%5795,2%5.
6.Volkswagen T-Cross8765,2%2862,6%9.

Kompakt autók (C szegmens)

A legszorosabb küzdelem ebben a szegmensben volt az első helyért, az év közben modellfrissítésen átesett Toyota Corollából mindössze hárommal fogyott több, mint a Kia Ceedből. A magánvásárlók körében a koreai, a flottásoknál a japán modell szerepelt hajszállal jobban.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Toyota Corolla323823,5%321825,3%1.
2.Kia Ceed323523,5%307324,1%2.
3.VW Golf153711,2%136910,7%3.
4.Skoda Scala10917,9%10198,0%4.
5.Hyundai i307935,8%7736,1%5.
6.Ford Focus7495,4%5694,5%6.

Kompakt szabadidő-autók (C SUV szegmens)

Ebben a kategóriában a hazai gyártású Suzuki S-Cross toronymagasan vezet, viszont figyelemre méltó, hogy a kifutó, első generációs Toyota C-HR még életciklusa végén is képes volt a második helyet megszerezni. A Toyota még egy modellel, a Corolla Cross-szal is befért a legjobb hatba, a legnagyobb meglepetést viszont a magánvásárlók második legkedveltebb modelljének, a Ssangyong Korandónak az összesített harmadik helye jelenti.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Suzuki S-Cross593631,0%499530,6%1.
2.Toyota C-HR200510,5%196612,0%2.
3.Ssangyong Korando14537,6%14188,7%3.
4.Nissan Qashqai13757,2%7854,8%7.
5.VW T-Roc11606,0%8084,9%6.
6.Toyota Corolla Cross11436,0%11357,0%4.

Középkategóriás szabadidő-autók (D SUV szegmens)

A négyéves Toyota RAV4 úgy tudta megnyerni ezt a szegmenst összesítésben, hogy a magán- és a flottavásárlók körében is lecsúszott az első helyről: előbbiben a Kia Sportage, utóbbiban a kifutó Skoda Kodiaq előzte meg.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Toyota RAV4155116%154017,4%1.
2.Kia Sportage151415,6%149516,9%2.
3.Skoda Kodiaq127813,2%123914,0%3.
4.Hyundai Tucson126613,1%111412,6%4.
5.Ford Kuga99410,3%7979,0%5.
6.VW Tiguan7587,8%6387,2%6.

Nagy szabadidő-autók (E SUV szegmens)

Szoros verseny alakult ki ebben a szegmensben is, a Kia Sorento az 50 darabbal jobb flottás értékesítésének köszönhetően tudta megelőzni összesítésben a magánvásárlók körében hat darabbal vezető Mazdát. A Toyota Land Cruiser még kifutó modellként is népszerű volt, a jövőre érkező új nemzedék átrajzolhatja az erőviszonyokat. Csak három eladott autón múlt, hogy egy másik Toyota, a Highlander nem került be a legjobb hatba.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Kia Sorento43727,1%43128,8%1.
2.Mazda CX-6039324,3%34322,9%2.
3.VW Touareg21513,3%19713,2%3.
4.Toyota Land Cruiser1237,6%1218,1%4.
5.Ssangyong Rexton1096,7%1036,9%5.
6.Land Rover Defender1036,4%795,3%7.

Közép- és felső-középkategóriás-autók (D-E szegmens)

A magánvásárlók körében 49%-os, a flottásoknál 60%-os piaci részesedésével a Skoda Octavia kiütéssel győz ebben az egyre kevesebb indulóval rendelkező, kihalófélben lévő szegmensben. Érdekesség, hogy az első négy helyen műszakilag szinte azonos felépítésű modellek találhatók a VW-konszerntől. Szép teljesítmény az alapvetően az amerikai piacra fejlesztett Toyota Camry-től, hogy a magánvásárlók között felfért a dobogóra, és hogy az összesített listán is 5. lett.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Skoda Octavia560859,2%523458,5%1.
2.VW Passat117912,4%111712,5%2.
3.Skoda Superb9678,7%8018,9%3.
4.VW Arteon8227,6%1218,1%4.
5.Toyota Camry4945,2%4885,5%5.
6.Mazda62732,9%2673,0%6.

Közepes méretű kishaszonjárművek (MDV szegmens)

Fölényes Ford-győzelem ebben a szegmensben, a magán- és flottavásárlók között is első Transit Customból több mint kétszer annyi fogyott, mint a második helyezett Opel Vivaróból.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Ford Transit Custom LCV80232,8%63532,4%1.
2.Opel Vivaro36615,0%24512,5%4.
3.VW Transporter35114,4%26113,3%3.
4.Renault Trafic31813,0%29715,2%2.
5.Toyota Proace2098,5%20610,5%5.
6.Mercedes Vito1707,0%1588,1%6.

Közepes méretű kishaszonjárműből kialakított mikrobuszok (MDV PC szegmens)

A Transit a soküléses mikrobuszok között is verhetetlen, de a Toyota Proace Versónak sikerült közvetlenül mögötte végeznie a flottás és az összesített tabellán is.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Ford Tourneo Custom PC195650,7%56324,4%1.
2.Ford Transit Custom PC53613,9%49021,2%2.
3.Toyota Proace Verso40510,5%39917,3%3.
4.Renault Trafic PC2697,0%26911,6%4.
5.VW Transporter PC2676,9%23510,2%5.
6.VW Multivan1754,5%1396,0%6.

Kompakt méretű kishaszonjárművek (CDV szegmens)

A Renault Express Van úgy nyerte ezt a szegmenst, hogy a magánvásárlók között csak az ötödik lett. A privát vevők legkedveltebb modellje, a Toyota Proace City az összesített listán a második, egy hajszállal előzte meg a Volkswagen Caddy-t.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Renault Express Van70715,3%65716,1%2.
2.Toyota Proace City68014,7%67216,5%1.
3.VW Caddy67714,6%59214,5%3.
4.Opel Combo4609,9%3929,6%5.
5.Ford Transit Courier4469,6%3969,7%4.
6.Ford Transit Connect3748,1%3177,8%6.

Kompakt kishaszonjárműből kialakított személyszállító egyterű (CDV PC szegmens)

A nagycsaládosok kedvelt egyterűje, a Toyota Proace City Verso a magánvásárlók körében és az összesített listán is vezet. Összesen két és félszer fogyott több belőle, mint a flottás sorrendet vezető, és az összesítésben csak ezüstérmes Volkswagen Caddy Life-ból.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Toyota Proace City Verso31746,6%31550,6%1.
2.VW Caddy Life12418,2%10617,0%3.
3.Ford Tourneo Connect PC12318,1%11218,0%2.
4.Mercedes Citan PC669,7%508,0%4.
5.Citroën Berlingo253,7%162,6%5.
6.Peugeot Rifter152,2%142,2%6.

Személyautóból kialakított kishaszonjármű (SDV szegmens)

A Suzuki azért tudott fölényesen nyerni ebben a szegmensben, mert a divatos lifestyle terméknek számító Jimny terepjárót csak haszonjárműként forgalmazza (nincs is más haszonjármű a kínálatában).

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Suzuki Jimny Van38644,78%na.na. 
2.Citroën C3 Van19622,7%186na. 
3.Dacia Duster Van11813,7%118na. 
4.Toyota Yaris Van778,9%77na. 
5.Dacia Spring Van617,1%57na. 
6.Fiat Panda Van151,7%8na. 

Pickupok (PUP szegmens)

A Toyota Hilux még a vadonatúj Ford Ranger támadását is képes volt visszaverni, és megőrizni a vezetést, amit a magánvásárlók körében tapasztalható kétszer nagyobb keresletének köszönhet. Jövőre jön a takarékos lágy hibrid változata, ami segíthet neki az élen maradni.

  összes eladott, dbpiaci részesedésreexport nélkül, dbreexport nélküli piaci részesedésreexport nélküli helyezés
1.Toyota Hilux211143,7%189047,3%1.
2.Ford Ranger188239,0%129532,4%2.
3.Isuzu D-MAX4799,9%46711,7%3.
4.Ssangyong Musso Gr.1693,7%1764,4%4.
5.VW Amarok1583,3%1513,8%5.
6.Jeep Gladiator190,4%150,4%6.

Forrás: Smarter Media Automotive News
Adatok: DATAHOUSE
Fotók: Toyota