Totális Toyota dominancia
4. Járműszegmensek értékesítési eredményei (2023 teljes év):
A Toyota az összeladásokat tekintve nem kevesebb mint 11 járműkategóriában került dobogóra valamelyik modelljével. Ha csak a magánvásárlókat veszük figyelembe, akkor már 12 kategóriában került be a legjobb háromba a japán márka, ha pedig csak a flottavásárlókat, akkor 10 kategóriában dobogós.
Miniautók (A szegmens)
A magánvásárlók körében 51%-os (!) piaci részesedéssel toronymagasan első Toyota Aygo X a teljes miniautó-piacon is fölényesen vezet, ha a Fiat/Abarth 500 jelentős re-exportjától megtisztítjuk az értékesítési eredményeket. 2024-ben várhatóan a Suzuki Ignis és a Fiat Panda is befejezi majd a pályafutását, ami átalakíthatja a sorrendet.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Fiat/Abarth 500 | 1674 | 55% | 402 | 23,6% | 2. |
2. | Toyota Aygo X | 730 | 24% | 729 | 42,7% | 1. |
3. | Suzuki Ignis | 252 | 8,3% | 231 | 13,5% | 3. |
4. | Kia Picanto | 139 | 4,6% | 139 | 8,1% | 4. |
5. | Hyundai i10 | 120 | 3,9% | 119 | 7% | 5. |
6. | Fiat Panda | 71 | 2,3% | 32 | 1,9% | 6. |
Kisautók (B szegmens)
Nincs másik szegmens, amiben ennyire dominálna a Toyota: a Yaris a magán- és a flottavásárlók között is magabiztosan vezet, a teljes kisautó-piacon pedig közel 50%-kal fogy több belőle, mint a második helyezett Opel Corsából.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Toyota Yaris | 1852 | 25% | 1822 | 28,9% | 1. |
2. | Opel Corsa | 1278 | 17,2% | 926 | 14,7% | 2. |
3. | Suzuki Swift | 894 | 12,1% | 834 | 13,2% | 3. |
4. | Skoda Fabia | 574 | 7,7% | 547 | 8,7% | 4. |
5. | Dacia Sandero | 545 | 7,3% | 524 | 8,3% | 5. |
6. | Renault Clio | 470 | 6,3% | 380 | 6,0% | 7. |
Kis szabadidő-autók (B SUV szegmens)
A magánvásárlók körében csak a hazai gyártású Suzuki Vitarából fogyott több, mint a Toyota Yaris Cross-ból, viszont a teljes B-SUV szegmenst figyelembe véve a japán autó „csak“ harmadik lett, mert a diszkontáron kapható, kifutó Dacia Duster még népszerűbb volt nála a flottavásárlók körében.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Suzuki Vitara | 4979 | 29,5% | 3289 | 29,6% | 1. |
2. | Dacia Duster | 2487 | 14,7% | 1493 | 13,4% | 3. |
3. | Toyota Yaris Cross | 2139 | 12,7% | 2097 | 18,9% | |
4. | Ford Puma | 965 | 5,7% | 331 | 3,0% | 8. |
5. | Opel Mokka | 928 | 5,5% | 579 | 5,2% | 5. |
6. | Volkswagen T-Cross | 876 | 5,2% | 286 | 2,6% | 9. |
Kompakt autók (C szegmens)
A legszorosabb küzdelem ebben a szegmensben volt az első helyért, az év közben modellfrissítésen átesett Toyota Corollából mindössze hárommal fogyott több, mint a Kia Ceedből. A magánvásárlók körében a koreai, a flottásoknál a japán modell szerepelt hajszállal jobban.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Toyota Corolla | 3238 | 23,5% | 3218 | 25,3% | 1. |
2. | Kia Ceed | 3235 | 23,5% | 3073 | 24,1% | 2. |
3. | VW Golf | 1537 | 11,2% | 1369 | 10,7% | 3. |
4. | Skoda Scala | 1091 | 7,9% | 1019 | 8,0% | 4. |
5. | Hyundai i30 | 793 | 5,8% | 773 | 6,1% | 5. |
6. | Ford Focus | 749 | 5,4% | 569 | 4,5% | 6. |
Kompakt szabadidő-autók (C SUV szegmens)
Ebben a kategóriában a hazai gyártású Suzuki S-Cross toronymagasan vezet, viszont figyelemre méltó, hogy a kifutó, első generációs Toyota C-HR még életciklusa végén is képes volt a második helyet megszerezni. A Toyota még egy modellel, a Corolla Cross-szal is befért a legjobb hatba, a legnagyobb meglepetést viszont a magánvásárlók második legkedveltebb modelljének, a Ssangyong Korandónak az összesített harmadik helye jelenti.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Suzuki S-Cross | 5936 | 31,0% | 4995 | 30,6% | 1. |
2. | Toyota C-HR | 2005 | 10,5% | 1966 | 12,0% | 2. |
3. | Ssangyong Korando | 1453 | 7,6% | 1418 | 8,7% | 3. |
4. | Nissan Qashqai | 1375 | 7,2% | 785 | 4,8% | 7. |
5. | VW T-Roc | 1160 | 6,0% | 808 | 4,9% | 6. |
6. | Toyota Corolla Cross | 1143 | 6,0% | 1135 | 7,0% | 4. |
Középkategóriás szabadidő-autók (D SUV szegmens)
A négyéves Toyota RAV4 úgy tudta megnyerni ezt a szegmenst összesítésben, hogy a magán- és a flottavásárlók körében is lecsúszott az első helyről: előbbiben a Kia Sportage, utóbbiban a kifutó Skoda Kodiaq előzte meg.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Toyota RAV4 | 1551 | 16% | 1540 | 17,4% | 1. |
2. | Kia Sportage | 1514 | 15,6% | 1495 | 16,9% | 2. |
3. | Skoda Kodiaq | 1278 | 13,2% | 1239 | 14,0% | 3. |
4. | Hyundai Tucson | 1266 | 13,1% | 1114 | 12,6% | 4. |
5. | Ford Kuga | 994 | 10,3% | 797 | 9,0% | 5. |
6. | VW Tiguan | 758 | 7,8% | 638 | 7,2% | 6. |
Nagy szabadidő-autók (E SUV szegmens)
Szoros verseny alakult ki ebben a szegmensben is, a Kia Sorento az 50 darabbal jobb flottás értékesítésének köszönhetően tudta megelőzni összesítésben a magánvásárlók körében hat darabbal vezető Mazdát. A Toyota Land Cruiser még kifutó modellként is népszerű volt, a jövőre érkező új nemzedék átrajzolhatja az erőviszonyokat. Csak három eladott autón múlt, hogy egy másik Toyota, a Highlander nem került be a legjobb hatba.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Kia Sorento | 437 | 27,1% | 431 | 28,8% | 1. |
2. | Mazda CX-60 | 393 | 24,3% | 343 | 22,9% | 2. |
3. | VW Touareg | 215 | 13,3% | 197 | 13,2% | 3. |
4. | Toyota Land Cruiser | 123 | 7,6% | 121 | 8,1% | 4. |
5. | Ssangyong Rexton | 109 | 6,7% | 103 | 6,9% | 5. |
6. | Land Rover Defender | 103 | 6,4% | 79 | 5,3% | 7. |
Közép- és felső-középkategóriás-autók (D-E szegmens)
A magánvásárlók körében 49%-os, a flottásoknál 60%-os piaci részesedésével a Skoda Octavia kiütéssel győz ebben az egyre kevesebb indulóval rendelkező, kihalófélben lévő szegmensben. Érdekesség, hogy az első négy helyen műszakilag szinte azonos felépítésű modellek találhatók a VW-konszerntől. Szép teljesítmény az alapvetően az amerikai piacra fejlesztett Toyota Camry-től, hogy a magánvásárlók között felfért a dobogóra, és hogy az összesített listán is 5. lett.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Skoda Octavia | 5608 | 59,2% | 5234 | 58,5% | 1. |
2. | VW Passat | 1179 | 12,4% | 1117 | 12,5% | 2. |
3. | Skoda Superb | 967 | 8,7% | 801 | 8,9% | 3. |
4. | VW Arteon | 822 | 7,6% | 121 | 8,1% | 4. |
5. | Toyota Camry | 494 | 5,2% | 488 | 5,5% | 5. |
6. | Mazda6 | 273 | 2,9% | 267 | 3,0% | 6. |
Közepes méretű kishaszonjárművek (MDV szegmens)
Fölényes Ford-győzelem ebben a szegmensben, a magán- és flottavásárlók között is első Transit Customból több mint kétszer annyi fogyott, mint a második helyezett Opel Vivaróból.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Ford Transit Custom LCV | 802 | 32,8% | 635 | 32,4% | 1. |
2. | Opel Vivaro | 366 | 15,0% | 245 | 12,5% | 4. |
3. | VW Transporter | 351 | 14,4% | 261 | 13,3% | 3. |
4. | Renault Trafic | 318 | 13,0% | 297 | 15,2% | 2. |
5. | Toyota Proace | 209 | 8,5% | 206 | 10,5% | 5. |
6. | Mercedes Vito | 170 | 7,0% | 158 | 8,1% | 6. |
Közepes méretű kishaszonjárműből kialakított mikrobuszok (MDV PC szegmens)
A Transit a soküléses mikrobuszok között is verhetetlen, de a Toyota Proace Versónak sikerült közvetlenül mögötte végeznie a flottás és az összesített tabellán is.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Ford Tourneo Custom PC | 1956 | 50,7% | 563 | 24,4% | 1. |
2. | Ford Transit Custom PC | 536 | 13,9% | 490 | 21,2% | 2. |
3. | Toyota Proace Verso | 405 | 10,5% | 399 | 17,3% | 3. |
4. | Renault Trafic PC | 269 | 7,0% | 269 | 11,6% | 4. |
5. | VW Transporter PC | 267 | 6,9% | 235 | 10,2% | 5. |
6. | VW Multivan | 175 | 4,5% | 139 | 6,0% | 6. |
Kompakt méretű kishaszonjárművek (CDV szegmens)
A Renault Express Van úgy nyerte ezt a szegmenst, hogy a magánvásárlók között csak az ötödik lett. A privát vevők legkedveltebb modellje, a Toyota Proace City az összesített listán a második, egy hajszállal előzte meg a Volkswagen Caddy-t.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Renault Express Van | 707 | 15,3% | 657 | 16,1% | 2. |
2. | Toyota Proace City | 680 | 14,7% | 672 | 16,5% | 1. |
3. | VW Caddy | 677 | 14,6% | 592 | 14,5% | 3. |
4. | Opel Combo | 460 | 9,9% | 392 | 9,6% | 5. |
5. | Ford Transit Courier | 446 | 9,6% | 396 | 9,7% | 4. |
6. | Ford Transit Connect | 374 | 8,1% | 317 | 7,8% | 6. |
Kompakt kishaszonjárműből kialakított személyszállító egyterű (CDV PC szegmens)
A nagycsaládosok kedvelt egyterűje, a Toyota Proace City Verso a magánvásárlók körében és az összesített listán is vezet. Összesen két és félszer fogyott több belőle, mint a flottás sorrendet vezető, és az összesítésben csak ezüstérmes Volkswagen Caddy Life-ból.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Toyota Proace City Verso | 317 | 46,6% | 315 | 50,6% | 1. |
2. | VW Caddy Life | 124 | 18,2% | 106 | 17,0% | 3. |
3. | Ford Tourneo Connect PC | 123 | 18,1% | 112 | 18,0% | 2. |
4. | Mercedes Citan PC | 66 | 9,7% | 50 | 8,0% | 4. |
5. | Citroën Berlingo | 25 | 3,7% | 16 | 2,6% | 5. |
6. | Peugeot Rifter | 15 | 2,2% | 14 | 2,2% | 6. |
Személyautóból kialakított kishaszonjármű (SDV szegmens)
A Suzuki azért tudott fölényesen nyerni ebben a szegmensben, mert a divatos lifestyle terméknek számító Jimny terepjárót csak haszonjárműként forgalmazza (nincs is más haszonjármű a kínálatában).
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Suzuki Jimny Van | 386 | 44,78% | na. | na. | |
2. | Citroën C3 Van | 196 | 22,7% | 186 | na. | |
3. | Dacia Duster Van | 118 | 13,7% | 118 | na. | |
4. | Toyota Yaris Van | 77 | 8,9% | 77 | na. | |
5. | Dacia Spring Van | 61 | 7,1% | 57 | na. | |
6. | Fiat Panda Van | 15 | 1,7% | 8 | na. |
Pickupok (PUP szegmens)
A Toyota Hilux még a vadonatúj Ford Ranger támadását is képes volt visszaverni, és megőrizni a vezetést, amit a magánvásárlók körében tapasztalható kétszer nagyobb keresletének köszönhet. Jövőre jön a takarékos lágy hibrid változata, ami segíthet neki az élen maradni.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Toyota Hilux | 2111 | 43,7% | 1890 | 47,3% | 1. |
2. | Ford Ranger | 1882 | 39,0% | 1295 | 32,4% | 2. |
3. | Isuzu D-MAX | 479 | 9,9% | 467 | 11,7% | 3. |
4. | Ssangyong Musso Gr. | 169 | 3,7% | 176 | 4,4% | 4. |
5. | VW Amarok | 158 | 3,3% | 151 | 3,8% | 5. |
6. | Jeep Gladiator | 19 | 0,4% | 15 | 0,4% | 6. |
Forrás: Smarter Media Automotive News
Adatok: DATAHOUSE
Fotók: Toyota