• Egyéb

Tovább bővíti sportmodelljeinek európai kínálatát a Toyota

Levédette a Yaris GR és 86 GR típusnevek európai használati jogát a Toyota; hamarosan érkezhetnek a teljes körűen áthangolt modellverziók az óvilágba.

A Toyota pontosan egy évvel ezelőtt, 2017 szeptemberében indította útjára négy lépcsőből álló motorsport-programját Japánban. A gyártó hivatalos motorsportrészlege, a Gazoo Racing (GR) által összeállított csomagok optikai és futóműtuningot (GR Sport), módosított fékrendszert és hajtásláncot (GR), valamint teljes körű teljesítménynövelést (GRMN) kínálnak, míg az egyedi megoldásokra törekvő ügyfelek a GR Parts alkatrész- és tartozék-kínálatából válogatva alakíthatják át autójukat.

A Gazoo Racing sportprogramját a közelmúltig egyedüliként képviselte Európában a Yaris GRMN, a városi kisautó kompresszorral megvadított, részlegesen önzáró Torsen differenciálművel megzabolázott 212 lóerős változata. Szeptember elején jelentette be a Toyota, hogy hamarosan Európában is forgalomba hozza az ültetett futóművel, Sachs lengéscsillapítóval, nagyobb fékekkel és sportabroncsokkal felszerelt Yaris GR Sport kivitelt, amely a márka egyedülálló hibrid kompetenciáját ünnepelve azzal a benzin-elektromos hajtáslánccal kerül piacra, amely jelenleg a modell európai eladásainak 54 százalékát teszi ki.

A jelek szerint azonban ez még csak a kezdet: a szaksajtó értesülései szerint a Toyota szeptember 18-án a svájci szabadalmi hivatalnál levédette a Yaris GR és 86 GR típusneveket. Ez elméletileg lehet ugyan puszta elővigyázatosság, ám szinte bizonyos, hogy ebben az esetben tényleges termékbevezetést készít elő a vállalat – annál is inkább, mert jelenleg Japánban is ez a két modell kapható GR kivitelben.

Már csak az a kérdés, hogy milyen tartalmat hoz magával a magasabb szintű tuning: az Európában bevezetendő Yaris GR Sport ugyanis egy sor olyan módosítást is megkapott már, amely Japánban a GR szint kiváltsága, a Sachs lengéscsillapítóktól kezdve a Bridgestone Potenza sportabroncsokon át a kisebb átmérőjű, sportosabb kormánykerékig. Így nem elképzelhetetlen, hogy a Yaris GR visszafogott motortuningot is kap, teljesítményét azonban várhatóan jóval a GRMN modellé alatt tartják.

Még izgalmasabb a 86 GR kérdése, hiszen a Toyota ikonikus sportkupéja pályafutása végéhez közelít, így a sportverzió várhatóan már a következő generációval együtt fog színre lépni. Ennek formavilágára és műszaki tartalmára a tavaly ősszel leleplezett GR HV Sports hibrid tanulmányautó enged következtetni. A Japánban jelenleg forgalmazott 86 GR teljes körű optikai csomagot, Sachs lengéscsillapítókat, Recaro sportüléseket, Rays kovácsolt könnyűfém keréktárcsákat, elöl hat-, hátul négydugattyús féknyergeket, részlegesen önzáró Torsen differenciálművet, valamint kis átmérőjű kormánykereket és egy darab, öblös kipufogó végcsövet kínál, motortuning nélkül. Ez utóbbit a (korlátozott példányszámban készült) 86 GRMN verziótól kaphatták meg a rajongók, ám a teljesítménynövekedés ott sem érte el a tíz százalékot; Európában feltétlenül logikusabb volna a GR HV Sports tanulmány mintájára egy nagyteljesítményű hibrid sport hajtáslánc bevezetése.

http://egyszermarlattamautot.hu/2018/09/18/parizsban-erkezik-a-toyota-yaris-gr-sport/