Továbbra is hasít a Toyota a Dakaron

9 szakasz után az első 5 helyből 4-en Toyota áll a Dakaron

A 2023-as Dakar mezőnye túl van a félidős pihenőn, és tegnap már bele is vetették magukat a sivatagba. A TOYOTA GAZOO Racing GR DKR Hilux T1+ versenygépével versenyző címvédő Nasser Al-Attiyah és Mathieu Baumel továbbra is meggyőző fölénnyel áll az élen, míg csapattársaik, az ugyancsak a a TOYOTA GAZOO Racing színeiben versenyző Henk Lategan – Brett Cummings páros a negyedik, a Giniel de Villiers – Dennis Murphy páros pedig az ötödik helyen áll. Elképesztő, de a TOP5-ből még egy helyet szintén Toyota Hilux foglal el: a második helyen a Luca Morales és Timo Gottschalk áll az Overdrive Hilux versenygéppel.

A 2023-as Dakar-rali 9. szakasza erős eredményeket hozott Nasser Al-Attiyah és navigátora, Mathieu Baumel, valamint Giniel de Villiers és a társa Dennis Murphy számára. Henk Lategan és Brett Cummings azonban gyorsan elfelejtenék ezt a napot, annak ellenére, hogy az egyik privát színekben induló Toyota Hilux T1+ legénysége, Yazeed Al Rajhi és navigátora, Dirk von Zitzewitz példás sportszerűséget és bajtársiasságot tanúsítottak. Mire a por leülepedett a 9. szakasz felett, Nasser és Mathieu megőrizte vezető szerepét; Giniel és Dennis tiszta szakaszt teljesítettek; Henk és Brett pedig két helyről lemondott az összetettben.

Az idei verseny nyolc szakasza után a második helyen álló Henk és Brett számára már a szaúdi főváros, Rijád és a déli Haradh városa között zajló 9. szakasz elején rosszra fordultak a dolgok. A páros negyedikként rajtolt az etapon, de mindössze 18 kilométerrel később az egyik dűnén való átkelés után keményen landoltak. Ekkor az autó még szinte tele volt üzemanyaggal, ami nagy terhet jelentett, így közrejátszhatott a bal hátsó lengéscsillapító törésében. Ez általában azzal jár, hogy a versenyzőknek meg kell várniuk a később érkező teherautó segítségét, de a GR DKR Hilux T1+ legénysége számára váratlan helyről érkezett a megváltás.

Yazeed Al Rajhi és Dirk von Zitzewitz a verseny elején előkelő helyen álltak, de a 6. szakaszon egy sérült kerékagy miatt gyakorlatilag elszálltak a dobogós esélyeik. A privát versenyzők megálltak, hogy segítsenek a sérült TGR-legénységnek, átadva saját autójuk lengéscsillapítóját, hogy a gyári csapat folytathassa a versenyt. A csere Henknek és Brettnek közel 50 percébe került, de vissza tudtak térni a teljes versenytempóhoz, így a 63. helyen fejezték be a szakaszt. Ezzel az első nyolc szakasz utáni második helyről a negyedik pozícióba estek vissza összetettben. Most 1 óra 46 perc 23 másodperccel vannak lemaradva Nasser és Mathieu mögött, de csak 3 perccel a harmadik helyezett mögött.

Giniel és Dennis számára a 9. szakasz végre tiszta, problémamentes versenyt hozott. A párost több szakaszon is defektek sújtották, ami miatt „túlélő módba” kellett kapcsolniuk – ez pedig jelentős időveszteséggel járt. A 9. szakasz homokos terepe azonban úgy tűnik, nekik kedvezett, mivel a TGR legénysége a 7. leggyorsabb lett a szakaszon, 8 perc 55 másodperccel elmaradva a szakaszgyőztesektől. Ez azt jelenti, hogy az Üres Negyed öt megterhelő szakasza előtt meg tudták tartani 5. helyüket az összetettben.

A versenyt vezető Nasser és Mathieu egy újabb egyenletes szakaszt tudhatnak maguk mögött, hiszen megtalálták a jó ritmust és tempót a 9. etapra jellemző sok vízi átkelés ellenére. A TGR párosa másodikként állt rajthoz, de az előlük rajtoló versenytársak lekésték a kezdés időpontját, így Nasser és Mathieu kénytelen volt elsőként útnak indulni. Mindezek ellenére tökéletes munkát végeztek, és mindössze 3 másodperccel voltak lassabbak a 359 kilométeres szakaszon, mint Giniel és Dennis, megőrizve ezzel kényelmes, 1 óra 21 perc 57 másodperces előnyüket az összetett ranglistán.

Míg Henk és Brett visszaestek a negyedik helyre, a brazil Lucas Moraes – aki egy privát Toyota Hilux T1+ versenyautó volánja mögött versenyez navigátorával, Timo Gottschalkkal – feljött a második helyre az összetettben. A Dakaron újonc pilóta és tapasztalt navigátora eddig álomversenyt futnak, és hasonló eredményekben reménykednek a továbbiakban is, amikor az esemény továbbhalad Szaúd-Arábia Üres Negyedének homokdűnéi közé.

A 10. szakasz lesz az első a rövid, gyors etapok sorából, amelyek a verseny második hetét jellemzik. Ez Haradh városában kezdődik egy hosszú, 467 kilométeres összekötővel. Ezt követi egy 114 kilométeres mért szakasz, majd egy 42 kilométeres összekötő, amely a versenyzőket és navigátoraikat a shaybahi táborba viszi. Itt a kísérő csapatok három napig táboroznak majd, míg a versenyzők teljesítik az Üres Negyed maratoni szakaszait. A verseny tizennégy szakasz után január 17-én Dammam városában zárul majd.

Nagyon kiábrándító nap volt ez Henk és Brett számára, sok időt veszítettek egy törött lengéscsillapító miatt. De nagyon hálásak vagyunk Yazeednek és Dirknek, akik megálltak, hogy a TGR csapatának adják saját autójuk lengéscsillapítóját – ez valóban elképesztően sportszerű volt. Nasser és Mathieu jó napot fogott ki, megőrizték előnyüket a mezőny élén, míg Giniel és Dennis végre egyetlen defekt nélkül teljesítettek egy szakaszt. Összességében továbbra is erős pozícióban vagyunk, annak ellenére, hogy Henk és Brett sok időt veszített.” – fogalmaz Glyn Hall, a TGR Dakar csapatfőnöke.

Nagyon boldog vagyok, hogy túlvagyunk ezen a szakaszon, mert nem volt könnyű. Ma egyáltalán nem hajráztunk, inkább csak az volt a célunk, hogy gond nélkül célba juttassuk az autót. Sok vízi átkelővel kellett megküzdenünk, ami nem volt egyszerű, de itt vagyunk a célban, és nagyon boldog vagyok.” – mesél Nasser Al-Attiyah.

Összességében ez egy meglehetősen jó szakasz volt számunkra, hiszen nem kellett kiszállnunk az autóból. Kicsit küzdöttünk, hogy megtaláljuk az egyetlen fordulópontot, de semmi komoly, úgyhogy elégedettek vagyunk a nappal.” – árulja el Giniel de Villiers.

Rossz etap volt a mai számunkra. Nem messze a rajttól egy meredek dűnén mentünk át ugratóval. A dűne alján eltört az egyik lengéscsillapítónk, és tudtuk, hogy nagy bajban vagyunk. Lehet, hogy órákat veszítettünk volna, ha nem jön Yazeed Al Rajhi és Dirk von Zitzewitz, akik megálltak segíteni. Nagyon kedvesek voltak, hiszen leszedték a lengéscsillapítót a saját autójukról, és segítettek beszerelni a miénkbe. Még így is sok időt veszítettünk, de Yazeed és Dirk igazán csodálatosak voltak, és nagyon hálásak vagyunk mindkettőjüknek. Legalább még mindig versenyben vagyunk, még mindig ott vagyunk a legjobb ötben, és készen állunk a további küzdelemre.” – avat be Henk Lategan.

DAKAR 2023: összetett állás a 9. szakasz után

HELYRAJTSZ.VERSENYZŐKCSAPATIDŐELTÉRÉS
1200(QAT) NASSER AL-ATTIYAH (FRA) MATHIEU BAUMELTOYOTA GAZOO RACING GR DKR Hilux T1+34 Ó 19′ 20” 
2230(BRA) LUCAS MORAES (DEU) TIMO GOTTSCHALKOVERDRIVE RACING35 Ó 41′ 17”+ 01 Ó 21′ 57”
3201(FRA) SEBASTIEN LOEB (BEL) FABIAN LURQUINBAHRAIN RAID XTREME36 Ó 02′ 28”+ 01 Ó 43′ 08”
4217(ZAF) HENK LATEGAN (ZAF) BRETT CUMMINGSTOYOTA GAZOO RACING GR DKR Hilux T1+36 Ó 05′ 43”+ 01 Ó 46′ 23”
5205(ZAF) GINIEL DE VILLIERS (ZAF) DENNIS MURPHYTOYOTA GAZOO RACING GR DKR Hilux T1+36 Ó 23′ 37”+ 02 Ó 04′ 17”
6231(FRA) ROMAIN DUMAS (FRA) MAX DELFINOREBELLION RACING36 Ó 45′ 11”+ 02 Ó 25′ 51”
7210(CZE) MARTIN PROKOP (CZE) VIKTOR CHYTKAORLEN BENZINA TEAM37 Ó 04′ 56”+ 02 Ó 45′ 36”
8216(ZAF) BRIAN BARAGWANATH (ZAF) LEONARD CREMERCENTURY RACING FACTORY TEAM37 Ó 07′ 26”+ 02 Ó 48′ 06”
9224(CHN) WEI HAN (CHN) MA LIHANWEI MOTORSPORT TEAM37 Ó 51′ 35”+ 03 Ó 32′ 15”
10220(ARG) JUAN CRUZ YACOPINI (ESP) DANIEL OLIVERAS CARRERASOVERDRIVE RACING38 Ó 12′ 12”+ 03 Ó 52′ 52”