Közel harmadával kevesebb új traktort vettek tavaly a gazdák

A terménypiaci helyzet javulása és a pályázati pénzek hozhatnak idén fordulatot

Tavaly 3 009 új traktort helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 32,5 százalékkal marad el a 2022-ben regisztrált 4 457-es darabszámtól. Elsősorban a gabonapiaci helyzet és kedvezőtlen általános gazdasági környezet okozta a visszaesést, melynek mértéke a 2022-es rekordév adataihoz képest ennyire szembetűnő: 2021 „átlagosnak” mondható forgalmától 8 százalékkal marad el – olvasható az Agroinform.hu által közölt elemzésben.

A 2022-es év kiugró eredményeit az okozta, hogy a koronavírus okozta szállítási nehézségeket maga mögött hagyta a piac, magukra találtak a szállítási láncok, és ezt a felívelést tovább erősítették az ekkoriban meghirdetett pályázati lehetőségek is. A terményárak drasztikus csökkenése, az infláció miatt bekövetkező kényszerű gyártói áremelések, valamint a kedvezőtlen kamatkörnyezetben jelentősen romló finanszírozási lehetőségek azonban 2023-ban éles fordulatot hozott.

A megrendelések fokozatos kifuttatása miatt márciusig még aktív maradt az új traktorok piaca, ezt követően azonban törvényszerűen bekövetkezett a máig tartó visszaesés. A gabonahelyzet óvatosabbá tette a gazdákat, egy beruházási döntés ma még azokban a gazdaságokban is átgondoltabb és lassabb folyamattá vált, amelyek képesek megfinanszírozni az új gépeket.

„A mezőgazdasági gépkereskedelemben tapasztalt visszaesés nem egyedülálló belpiaci jelenség, nemzetközi szinten is hasonló folyamatok zajlanak – mondta Harsányi Zsolt, a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépforgalmazók Országos Szövetségének (MEGFOSZ) elnöke. – Ha gyengül a vásárlóerő a piacon, a kereslet általában a használt gépek irányába tolódik el. A jelenlegi helyzet rendkívüliségét mutatja, hogy az elmúlt év során mindkét kategóriában párhuzamosan csökkent a forgalom.”

A traktormárkák közötti versenyben a John Deere tavaly 635 traktort adott el a DataHouse által közzétett forgalomba helyezési adatok szerint, ami a piac 21,1 százalékát jelenti. A 2022-es negyedik helyről a másodikra ugrott a Claas, amely tavaly a forgalom 13,6 százalékát biztosította. A New Holland stabilan tartja 10 százalékos részesedését, amely 2023-ban a harmadik helyre volt elegendő. A magyar piacra az elmúlt években betörő indiai Solis-Sonalika traktorok részesedése idén is elérte a 9 százalékot. A lista további helyein a Fendt, a Case IH és a Massey Ferguson márkákat találjuk.

A DataHouse által közölt adatok szerint 2023-ban 1198 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba, a csaknem 38 százalékkal kevesebb az előző év 1929-es mennyiségénél.

Kilátások 2024-re
A gépkereskedelem forgalma együtt mozog a szélesebb mezőgazdasági szektor teljesítőképességével, így a gépeladások volumene is akkor kerül újra magasabb szintre, amikor a termelés oldalán rendeződik a gazdasági környezet. Miközben az infláció és a kamatkörnyezet is kedvezően alakul, a terménypiaci helyzet a régiónkban továbbra is rendkívül kedvezőtlen. Mivel a termelők vásárlóerejét alapvetően befolyásolja saját termékeik eladhatósága, egyelőre csak bízni lehet abban, hogy ezen a területen is a pozitív tendenciák fognak megerősödni. A gépvásárlás alternatívája addig számos gazdaság esetében a gépbérlés, illetve a használt gépek vásárlása lehet. Ez a piaci szegmens tavaly sem fagyott be: csak az Agroinform.hu piacterén 2023-ban közel 9000 használt mezőgazdasági gép, eszköz cserélt gazdát mintegy 34 milliárd forint értékben.

„A géppiacok forgalmának alakulásában fontos szerepet játszanak a támogatási rendszerek, melyek pozitív hatása különösen 2024 második felében jelentkezhet – tette hozzá Harsányi Zsolt. – A jelenlegi piaci helyzetben mind a gazdáknak, mind a gépkereskedőknek jelentős segítség volna, ha támogatási pályázatok kiírására már a közelebbi jövőben sor kerülhetne. Ebben az esetben a kapcsolódó gépberuházások már a tavaszi időszakban megkezdődhetnének.”