Tudtad? Ezért alakul ki dugó az autópályán

A defenzív vezetés lényege, hogy hagyjuk menni azt, aki menni akar, mert ha akadályozzuk, hibát követhet el, és az nekünk is árt. Aki láthatóan agresszíven megy, az jobb, ha előttünk van. Sose vegyük fel a kesztyűt – mondta el blogunknak Kőrös András, a mogyoródi Groupama tanpálya vezető instruktora.

A közúti járműforgalom alapja a bizalmi elv, vagyis abban bízva vezetünk, hogy a többiek is betartják a szabályokat. A KRESZ egyfajta védelmet biztosít, hogy ha betartjuk a szabályokat, mindenki életben marad. Ám ha valaki idegesen, türelmetlenül vezet, hamar kiszámíthatatlan manőverekbe kezd, és a közúton a legnagyobb veszély a kiszámíthatatlanság, vagyis, ha valaki nem a szabályoknak megfelelően közlekedik.

Ezért aki autópályán, vagy nagy forgalmú úton jár, készüljön fel arra, hogy utazása esetleg tovább fog tartani a vártnál. Ha erre felkészülünk, nem kapunk idegbajt, ha egyszer csak megtorpan a forgalom.

Nem ritkán tapasztaljuk, hogy minden látható ok nélkül araszolásba fullad a tempós haladás. Az ilyen fantomdugó akkor alakul ki, amikor a haladás dinamikája megakad, a sebesség és az autók közti követési távolság lecsökken.

Nagy forgalmú úton, ha 130-ról viszonylag gyorsan kell lassítanunk 100-ra, akkor a mögöttünk lévő autó 98-ra fog lassítani, az őt követő 96-ra, aztán 94-re, és végül ­– esetleg több kilométerre – valakinek meg kell állnia. Kész is a fantomdugó.

Ezt tegyük tegyünk, hogy meg is érkezzünk

Annak érdekében, hogy elkerüljük az ilyenkor bekövetkező veszélyeket, ne csak az előttünk lévő autót figyeljük, hanem a mögöttünk haladót is.

Haladjunk egyenletes tempóban! Ne váltsunk hirtelen sávot, ne kapkodjunk, főként ne tolakodjunk sávról sávra azért, hogy pár másodperccel előrébb legyünk másoknál.

dugo.gif

Minél jobb a reakcióidőnk, annál kevésbé járulunk hozzá a fantomdugó kialakulásához. A fáradtság vagy a mobilozás nagymértékben megnöveli a reakcióidőt. Kevesen tudják, hogy akár egy másodperc is eltelhet az előttünk haladó vészfékezése és a saját vészfékezésünk megkezdése között. Az úrvezető ugyanis nem automata: hosszú úton fárad, lanyhul a figyelem, lassul a reakcióidő.

Egy hosszabb videó több helyzetben is érzékelteti a dugók kialakulásának okát: