Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

Túl nagy a VW-mutyi? Miért nem kell a hibrid az állami vállalatoknak?

Posted on 2018.05.15.2018.05.15. By Iroda Távirati

Magyarországon az év első hónapjaiban 0, azaz nulla hibrid gépkocsit vásároltak az állami vállalatok, hivatalok, intézmények. Pedig a benzin-elektromos technológia minden szempontból ideális jármű volna az ország intézményei számára.

A Datahouse adatai szerint a teljes államigazgatásban és a nyilvános állami céges autóbeszerzésekben (ide értve a kormányzati járműveket, a rendőrségi, honvédségi autókat, a Posta, a MÁV autóit stb.) 2018 első hónapjaiban 831 új jármű között nem volt egyetlen hibrid (sem elektromos) autó sem.* Ez szöges ellentétben áll a nem állami flottavásárlók szokásaival: a piaci vállalatok, flottakezelők tavaly 3,4, idén már 3,5 százalékban választottak hibrid vagy elektromos autót. Sőt, ők adják a forgalom gerincét: ezeknek az alternatív hajtású járműveknek az eladásaiból több mint 60 százalékban veszik ki részüket.

Amikor 2011-ben az Obama-adminisztráció meghirdette, hogy 2015-re a teljes szövetségi járműflottát hibrid és elektromos üzeműre állítják át, azzal komoly kihívás elé állította a világ országait – olyan kihívás elé, amelynek végül ő maga sem volt képes megfelelni. Az önkormányzati, rendfenntartó és egyéb közületi szervek járművásárlásaiban azonban a fejlett világ jelentős részén egyre nagyobb arányban képviseltetik magukat a környezetbarát technológiák – gondoljunk csak a londoni rendőrségre, amely 2020-ig 550 nulla vagy minimális károsanyag-kibocsátású járművet készül forgalomba állítani (jelenleg 11 darab hidrogén üzemanyag-cellás Toyota Mirai szedánt üzemeltetnek).

A közszféra környezettudatos beszerzései nagy lendületet adhatnak a környezetbarát hibrid piac bővülésének.

A magyarországi flottabeszerzések esetében még ma is számottevő részt képviselnek az államigazgatási szervek, közintézmények és szolgálatok, vagy épp az állami tulajdonú vállalatok beszerzései. Ennek köszönhetően nem csupán a környezetbarát hibrid autók további térnyerését támogató jogi környezet kialakítása, de a közszféra beszerzései során a hibrid elektromos technológia preferálása is nagyban előmozdítaná a hazai újautópiac, és ezáltal a teljes magyarországi autóállomány zöldülését. Jelenleg ugyanis néhány egyéni megállapodást leszámítva a közszféra egyáltalán nem képviselteti magát a környezetbarát hibrid elektromos autók piacának keresleti oldalán.

Az mindenesetre bíztató, hogy míg tavaly a flottapiac teljes éves akkumulátoros elektromos és hibrid elektromos beszerzése 2913 darabot tett ki, idén ez már február végével elérte az 599 darabot, ami, hasonló növekedési dinamikát feltételezve az év hátralévő részében a teljes évre vetítve elérheti a 3600 darabot csupán a versenyszféra beszerzései révén. Amennyiben ehhez hozzájárulnának a közszféra környezettudatos beszerzései, nagy lépést tehetnénk előre a hazai autópiac régóta várt zöldülése érdekében.

Flottaautóként különösen sok előnyt sorakoztathatunk fel a hibridek mellett, és a mérhetően csekélyebb üzemanyag-fogyasztás csak az egyik. Ugyanakkor ehhez szorosan kapcsolódik a hibridek jellemzően magas értéktartása: az emberek többsége szeret spórolni, ezért használtautóként is igen keresettek az üzemanyagot rendkívül óvatosan kortyolgató, normál használat mellett az üzemidő akár felében-harmadában tisztán elektromos meghajtással közlekedő full hibrid gépkocsik.

Ennek persze csak akkor van realitása, ha a javítási és karbantartási költségek nem viszik el mindazokat a megtakarításokat, amiket az úton elértünk. A hibridek azonban eredendően tartósak: lassításkor először a generátor emészti fel a mozgási energiát, és alakítja át azt elektromos energiává, így nem kopnak a fékbetétek. Nincs indítómotor, hiszen a benzinmotort az a villanymotor „rántja be”, ami egyébként elinduláskor és minden hasonló, nagy terheléssel és fokozott kopással járó menethelyzetben besegít a belsőégésű motornak, így az utóbbi élettartama is megnő.

A csekély károsanyag-kibocsátás ma még nem érvényesíthető kellő mértékben a hazai adórendszerben, de a világ számos országában számottevő előnyöket élvez, akinek az autója minimális mértékben terheli a környezetet. Ugyanakkor egy állami szervnek, minisztériumnak kötelessége volna példát mutatni előrelátó gondolkodásból, és a hibrid gépkocsik üzembe állításával remek környezettudatossági üzenetet közvetíthetne az állampolgárok felé. Legyen szó a természeti környezet megóvásáról, vagy – amint azt a dízelek körül a közelmúltban kialakult, nem indokolatlanul ellenséges hozzáállás kapcsán egyre többen felismerik – a városlakók, a szavazópolgárok egészségét közvetlenül károsító technológiák nyilvános elutasításáról.

Az állami beszerzéseket kiíró, a pályázatokat elbíráló személyeknek, szervezeteknek szerencséjük van: Magyarországon jelenleg 21 gyártó 89, részben vagy teljesen elektromos hajtású modellje közül választhatnak, így a szemléletváltás, a pozitív példamutatás és nem utolsósorban az állami pénzekkel való felelősségteljes gazdálkodás útjában nem állnak objektív akadályok, a változtatás lehetősége teljes egészében az ő kezükben van.

*Elektromos autók és hibridek a magyar állam szolgálatában

A magyar rendőrség tudomásunk szerint két elektromos autót használ, mindkettő közadakozásból került a testülethez. Zsámbék, Tök, Perbál és Herceghalom önkormányzata közösen dobott össze egy (előző generációs) Nissan Leafet a zsámbéki rendőrőrs számára. Ezenkívül, a VI. kerületben, Budapesten is szolgál egy önkormányzati Leaf tavaly óta.
A kormányzati flottában tudomásunk szerint jobbára csak tervek, megállapodások szólnak a „hibridesítésről, villamosításról”. A kivételt egy tavaly decemberi átadás jelenti, mely során Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter 28 villanyautó átvételéről számolt be – a konkrét márka-, illetve típusmegoszlás ismertetése nélkül.

 

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Csak a szokásos szerdai program… Emelkedik az üzemanyagok ára
Next Post: Újabb sofőröket képezhetnek ki további támogatás révén

Keresés

2023. április
hKscpsv
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
« márc    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
  • Rambo 2. – Digitálisan felújított 4K
  • Marad vagy múlik az online kereskedelem térhódítása?
  • Disney Baby – Első kalandok 7. – Első meséim Micimackóval
  • Világító homlokzat és 3D betonnyomtató
  • Világszínházi ünnepre készül a MITEM
  • Van képünk hozzá (23.04.01.) – Hyundai Sonata
  • Verstappen a pole pozícióban
  • Verstappen az első, Alonso a második szabadedzés leggyorsabbja
  • Van képünk hozzá (23.03.31.) – Toyota C+ walk s
  • Új lelátót építenek a Hungaroringen
  • A Chevrolet Traverse is abszolválta az IIHS töréstesztet
  • A tesztek során a kutatók eddig nem találtak emberre veszélyes vírusokat a hazánkban terjedő inváziós szúnyogokban
  • Sikeresen tesztelték a Wigner FK szakemberei a szupravezető részecskegyorsító mágnest Svédországban
  • A Ford Explorer jól teljesítette IIHS töréstesztet
  • “Kicsit szarul” működik az e-matrica lekérdezés – De, nem mindenhol!
  • Húsvéti Kenyérlelke családi nap a Fény Utcai Piacon
  • KávéBár Bazár 2023
  • Akár 60%-os húsvéti árcsökkenés az ALDI-nál
  • (K)Áder János szerint jó hír, hogy jövőre visszaválthatók lesznek az italosüvegek és -dobozok
  • Több cukrot, lisztet, olajat, tejet, csirkemellet és tojást vehetünk mostantól a SPAR-üzletekben
  • Alaposan körbejárták a Nissan Townstar modellt is
  • A Grandlandot is megtapogatták
  • Megérkezett hazánkba is a frissített DS 3 és DS 7
  • Gondoltad volna, milyen nehézségekkel/veszélyekkel kell megküzdenie egy látássérült embernek a mindennapi közlekedésben?!
  • ASA…
  • Peugeot 508 SW
  • Alpine A110 S
  • A frissített DS 7-essel is gurultunk
  • DS 3 bemutatón jártunk
  • Túl a háromszázezren
  • A 2023-as AMTS – Autó Motor & Tuning Show – minden korábbi rekordot megdöntött Ctrl+C - Ctrl+V
  • Franciaországban megtiltják a 14 éven aluliak számára az elektromos roller használatát Hírek
  • 2023-ban számtalan program várja az élménymotorozás szerelmeseit Ctrl+C - Ctrl+V
  • BMW Motorrad International GS Trophy 2024 Namíbia Ctrl+C - Ctrl+V
  • A BMW R 18 Iron Annie egy fantasztikus, repülőgépek által ihletett egyedi motorkerékpár Bemutató
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 fotócsokor Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 képgaléria Hírek
  • A Harley-sok Egerbe mennek és újraélesztenék a Berva mopeded Ctrl+C - Ctrl+V

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT