Új abroncscímkék jönnek 2021. májustól

A 2021. május 1-jétől életbe lépő, hivatalosan az (EU) 2020/740 szám alatt futó új rendelet alapján a személyautók, buszok és tehergépkocsik gumiabroncsainak megújuló energiacímkéi egyértelmű és egységes besorolást adnak a gumiabroncsok műszaki jellemzőiről, tájékoztatva a vásárlókat a gördülési ellenállásról, a nedves felületeken történő fékezésről és a külső zaj nagyságáról. A cél az, hogy az új címkék az eddigieknél is több információt nyújtsanak a fogyasztóknak az abroncsok minőségi paramétereiről, ideértve a biztonsági és környezetvédelmi normák teljesítését is. „Az európai gumiabroncsipar teljes mértékben elkötelezett a gumiabroncs-címkézési rendelet és annak sikere mellett.” – nyilatkozta Fazilet Cinaralp asszony, az ETRMA, az európai gumiabroncs gyártók szövetségének főtitkára.

A címkék segítenek a fogyasztóknak megalapozott döntéseket hozni gumiabroncsok vásárlása során, mivel az egyszerűen áttekinthető három fő paraméter és a két kiegészítő információ alapján könnyen eldönthetik, hogy mi a fontos a számukra. Ugyanakkor, a rendelet megalkotói szerint a címkék újításokra, fejlesztésekre is késztetik a gyártókat, hogy gumiabroncsaik hatékonyabbak, biztonságosabbak és csendesebbek legyenek.

A címke bal oldalán az energiahatékonysági osztályokat találjuk. A skála az A-tól (leghatékonyabb) az E-ig (legkevésbé hatékony) terjed. A csúcskategóriás, zöld címkét kiérdemelt gumiabroncsok gördülési ellenállása kisebb, ezért az ezeket az abroncsokat használó járművek kevesebb energiát igényelnek, ami alacsonyabb fogyasztást jelent. A címke bal oldala az abroncsok vizes tapadásáról nyújt információt. A skála szintén az A-tól (rövidebb fékút nedves aszfalton) egészen E-ig (leghosszabb) terjed; minél sötétebb kék színű a nyíl, annál rövidebb a fékút.

A címke alján az abroncsok által kibocsátott külső zaj besorolása olvasható le: ez vagy A lehet (kevés zaj a járművön kívül) vagy B, ami a nagyobb zajszintet jelzi, a C osztály az új besorolás szerint már nem megengedett. Ez a decibelben is jelzett zajszint nem azonos azzal az értékkel, amelyet az autó belsejében érzékelhetünk. (Annál is inkább, mert ez utóbbi számos egyéb, az abroncstól független tényezőtől függ, lásd szigetelés, stb.)

Az új rendelet értelmében a gyártóknak/forgalmazóknak lehetőségük van arra is, hogy a zajszint ikon mellett egy kiegészítő ikont helyezzenek el, utalva a jeges és / vagy nehéz hóviszonyok melletti tapadásra. Erre a „3 hegycsúcs és hópihe” vagy más néven az „alpesi” szimbólum szolgál, amely ismerős lehet a téli abroncsok oldalfaláról is. A jeges felületeken használt skandináv, szöges téli gumiabroncsok (hazánkban ezek nem forgalmazhatók) új szimbólumot kapnak, egy jégcseppet. A címkén feltüntetett, a gumiabroncsok tulajdonságait jelző 5 paraméter megállapítására egységes teszteket használnak, amelyeket az egyes nemzeti hatóságok ellenőrizhetnek. A címke jobb felső sarkában elhelyezett QR-kód leolvasásával az Európai Bizottság adatbázisába – European Product Database for Energy Labelling (EPREL) – juthatunk be, de csak 2021. május 1.-ét követően.

Az új címkék kötelező jelleggel először a 2021. május 1-ét követően gyártott és piacra dobott abroncsokon – tehát a 1821-es DOT számú abroncsokkal kezdődően – tűnnek majd fel, a régebben gyártott és forgalomba hozott abroncsokon nem kell lecserélni a régi címkét, ezek kifutó rendszerben el fognak tűnni. A rendelet alapján megengedett, hogy a régi címke mellett a forgalmazó az új rendszer szerinti címkét is feltűntesse. A változtatás célja egyértelmű közérdek: ha minden egyes vásárló az energiahatékonyság szempontjából legmagasabb osztályú gumiabroncsokat választaná, az EU éves energiafogyasztása akár évi 45 TWh-val is alacsonyabb lehetne, ami egyúttal évente nagyjából 15 millió tonnával kevesebb CO2-kibocsátást is jelentene.