Új cellatechnológia a Neue Klasse generációban

+++ Középpontban a lítium-ion cellák következő generációjának kifejlesztése a Neue Klasse számára
+++ Technológiai ugrás: további fejlesztések a cellakémia és a cellakialakítás területén
+++ Szilárdtestes, autó-kompatibilis akkumulátor már az évtized vége előtt – bemutató modell jóval 2025 előtt
+++ Vitathatatlan állásfoglalás: a legzöldebb elektromos autót a BMW gyártja

A BMW Group felgyorsítja a jövő akkumulátor-technológiájának kifejlesztését, amellyel a cella- és akkumulátor-értéklánc európai fejlődését is támogatja. Oliver Zipse-t, a BMW AG igazgatótanácsának elnökét e tekintetben hétfőn Peter Altmaier, Németország gazdaságért és energiaügyekért felelős minisztere, valamint Hubert Aiwanger, Bajorország gazdasági, régiófejlesztési és energiaügyekért felelős minisztere is támogatásáról biztosította a BMW Group közös európai érdekeket védő IPCEI (Important Project of Common European Interest) keretein belül indított akkumulátorfejlesztési projektjeiben.

A BMW Group számára egyértelmű, hogy a személyes mobilitás jövőjének kulcsát a nagyteljesítményű, hosszú távon fenntartható energiatároló rendszerek jelentik, Európa nagyteljesítményű cella- és akkumulátor-értékláncában ezért kulcsfontosságú a rendkívül innovatív, fenntartható akkumulátorcellák kifejlesztése.

Az erre való törekvés a Neue Klasse modellgenerációban is visszaköszön, amelyet a BMW Group első ízben márciusi évértékelő konferenciáján jelentett be. Az autók eme új generációja, amely az évtized közepén ünnepli világpremierjét, minden tekintetben elektromos, digitális és újrahasznosítható lesz – egyértelmű középpontjában a tisztán elektromos hajtásláncokkal.

A BMW Group a Neue Klasse számára saját akkumulátor-technológiája következő generációját fejleszti ki – egyértelmű céllal: „A Neue Klasse-val nagy technológiai ugrást teszünk az elektromos hajtásláncok terén” – mondta Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke április 19-én Münchenben. „Jelentős mértékben kívánjuk növelni celláink energiasűrűségét, miközben csökkentjük anyaghasználatunk és sorozatgyártásunk költségeit. Nagymértékben csökkentjük továbbá az elsődleges anyagok használatát is, hogy valódi „zöld” akkumulátort építsünk.”

A BMW Group célja, hogy a Neue Klasse a csúcstechnológiás belsőégésű erőforrások hatótávolságát és gyártási költségeit érje el. A „BMW által tervezett” elektromos mobilitás például világszerte új vásárlói csoportok megszólítására és meggyőzésére lesz hivatott. A BMW eDrive hajtáslánc-technológia hatodik generációjához ezért a vállalatcsoport az aktuális fejlesztési fázisban számos különböző cellakialakítást, cellakémiai megoldást és cellamodult megvizsgál. A cél a valóban zöld, alacsony emissziójú, újrahasznosítható akkumulátorok kifejlesztése.

Szilárdtestes akkumulátor sorozatgyártásban – bemutató modell jóval 2025 előtt

A BMW Group ugyanakkor már a következő generáció utáni jövőt is elkezdte tervezni: az évtized végére az akkumulátorcellák energiasűrűsége várhatóan minimum 40-60 százalékkal nő – a mai, már így is magas szinthez viszonyítva.

„A világ legzöldebb elektromos autóját a BMW gyártja majd – már az alapötletektől kezdve fenntarthatóvá és még elhasználódása után is újrahasznosíthatóvá. A jövő akkumulátorcelláját fejlesztjük ki: erőteljes lesz, biztonságos, költséghatékony és újrahasznosítható – az alapanyag-kiválasztástól kezdve az elhasználódás utáni újrahasznosíthatóságig. És mindezt egy európai értéklánc keretei között váltjuk valóra” – mondta Frank Weber, a BMW AG igazgatótanácsának járműfejlesztésért felelős tagja. „Intenzív kutatásokat végzünk a szilárdtestes akkumulátortechnológia területén. Az évtized végére sorozatgyártásba küldjük a szilárdtestes, autó-kompatibilis akkumulátort, az első ilyen technológiával felszerelt bemutató modellről pedig terveink szerint jóval 2025 előtt lerántjuk a leplet” – tette hozzá.

A BMW Group a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák teljes értékláncát tekintve átfogó, évekre visszanyúló szaktudást halmozott fel házon belül, saját akkumulátorcella-technológiáját pedig generációról generációra optimalizálja. A vállalatcsoport módszeresen továbbfejleszti cellakémiai megoldásait is: a BMW i3 tisztán elektromos prémium kompaktban alkalmazott harmadik generációs akkumulátorcella katódanyagában található kobalt aránya például 2020-ra, a BMW iX3 zéró emissziójú Sports Activity Vehicle (SAV) modellben debütáló ötödik generációs akkumulátorcella esetében már jelentős mértékben, 33 százalékról 10 százalékra csökkent – miközben az egységben felhasznált nikkel mennyisége körülbelül 80 százalékkal nőtt. Hogy minimalizálják az elsődleges erőforrások felhasználási arányát, a mérnökök az új BMW iX nagyfeszültségű akkumulátorcsomagjában már több mint 50 százalékban újrahasznosított nikkelt alkalmaznak.

Elektromos modellek teljes erőbedobással

A BMW Group intelligens járműszerkezeti megoldásainak és rendkívül rugalmasan alkalmazkodó gyártási hálózatának köszönhetően 2023-ban már mintegy tucatnyi különböző tisztán elektromos meghajtású BMW és MINI modell gurul majd a világ útjain. A BMW i3, a MINI Cooper SE és a BMW iX3 mellé – amelyek már most elérhetőek – még idén megérkezik két kulcsfontosságú modell: a BMW i4 és a BMW iX – a BMW i4 ráadásul az eredetileg tervezettnél három hónappal korábban.

A következő években a BMW 5-ös sorozat és a BMW X1 tisztán elektromos meghajtású modellváltozata is világpremierjét ünnepli, majd érkezik a tisztán elektromos meghajtású BMW 7-es sorozat, a MINI Countryman utódja és más újdonságok is. 2023 végére így releváns járműszegmensei mintegy 90 százalékában a BMW Group legalább egy tisztán elektromos meghajtású modellel képviseltetni fogja magát.

A müncheni központú vállalatcsoport úgy tervezi, hogy mostantól 2025-ig átlagosan körülbelül 50 százalékkal növeli évről évre zéró emissziójú új autói egész éves értékesítési mennyiségét – ezzel mintegy tízszeresére növelve a 2020-ban eladott tisztán elektromos meghajtású modellek számát. 2025 végéig így a BMW Group hozzávetőlegesen kétmillió darab új, tisztán elektromos meghajtású autót ad át ügyfeleinek.

A BMW Group az aktuális piaci előrejelzésekre alapozva úgy tervezi, hogy 2030-ban már a tisztán elektromos meghajtású modellek fogják kitenni egész éves újautó-értékesítési mennyisége minimum 50 százalékát. Összességében, a következő tíz évben a BMW Group mintegy tízmillió darab tisztán elektromos meghajtású új autót fog kigurítani a világ útjaira. Mindez azt is jelenti, hogy a BMW Group kiváló úton halad az Európai Unió által 2025-re és 2030-ra kitűzött emisszió-csökkentési cél maradéktalan teljesítése felé.