• Egyéb

Új parkolási fizetőövezetek lesznek a XI. és a XIV. kerületben

Új parkolási fizetőövezeteket alakítanak ki Újbudán és Zuglóban. Az V. kerület nagy részén óránként 525 forintra emelkedik a várakozási díj, míg az állatkertnél csökkennek a parkolási díjak.

A képviselők 25 igennel, 2 nem szavazat ellenében döntöttek a parkolást is szabályozó fővárosi közgyűlési rendelet módosításáról szerdán.

A testület az újbudai önkormányzat – a kerületi parkolási nehézségek enyhítését célzó – javaslatára módosította a XI. kerületi parkolási szabályozást, amelynek alapján várakozási övezetbe vonják az Egry József utcát, a Bocskai út – Karolina út – Villányi út – Tas vezér utca által határolt területet, a Gellérthegy teljes kerületi részét, az őrmezői lakótelepet, a kelenföldi városrészt – azaz a Szerémi út – Galvani utca – Andor utca – Egér út – vasút – Hamzsabégi út által határolt területet -, valamint az Infopark területét, de a Warga László út nem kerülne az övezetbe. Továbbá a Műegyetem rakparton is várakozási díjfizetést vezetnek be.

A közgyűlés emellett hozzájárult ahhoz is, hogy a kerület emelje a parkolási fizetőövezetek díjtételeit: ott, ahol eddig óránként 350 forintot kellett fizetni, a jövőben 440 forintot kell, ahol pedig eddig 175 forint volt, ott óránként 265 forintra emelkedik a parkolás díja.

Zuglóban a kerületi önkormányzat javaslatára parkolási díjat vezetnek be a Mexikói út – Kacsóh Pongrác út – Kassai tér – Szikszó park – Lőcsei út – Telepes utca – Fűrész utca – Csömöri út – Lőcsei út – Bosnyák utca – Fűrész utca – Szugló utca – Lőcsei út – Egressy út – Nagy Lajos király útja – Thököly út által határolt területen is.

A Kerepesi út – Vezér utca – Ond vezér útja – Örs vezér tere – Bánki Donát utca – Padlizsán utca által határolt területen az eddigi óránkénti 175 forint helyett 265 forintot kell majd fizetni.

A Fővárosi Állat- és Növénykert főigazgatója javaslatát elfogadva a közgyűlés az Állatkerti körúton a várakozás díj csökkentéséről döntött. Ezek szerint az Állatkerti körúton a ligeti főszezonban óránként 265 forintot, a holtszezonban óránként 175 forintot kell majd fizetni a parkolásért.

Továbbá a Városliget teljes területére óránként 350 forintos parkolási díj bevezetéséről is döntöttek.

A testület az V. kerületi polgármester javaslatára döntött arról is, hogy a kerület nagy részét lefedő, óránként 440 forintos díjtételű várakozási övezetben a jövőben 525 forintot kell majd fizetni. Az id. Antall József rakparton az eddigi 265 forintos óránként díj 350 forintra emelkedik.

A XII. kerületi polgármester kezdeményezésére a Böszörményi út – Királyhágó utca – Alkotás út – Márvány utca – Győri út – Avar utca – Hegyalja út – Jagelló út által hatolt területen este hat óra helyett nyolc óráig kell a jövőben fizetni a parkolásért.

A II. kerületi önkormányzat javaslatára a Széll Kálmán tér – Szilágyi Erzsébet fasor – Trombitás utca – Garas utca – Marczibányi tér – Keleti Károly utca – Margit körút által határolt területen szintén este nyolc óráig kell majd fizetni a várakozásért.

A ferencvárosi polgármester kezdeményezésére a Ferenc körút – Üllői út – Haller utca – Soroksári út – Déli Határoló út – Gizella sétány által határolt terület, beleértve – a Ferenc körút kivételével – a határoló utakat és tereket, óránként 350 forintos díjtételű várakozási övezet lesz.

Az új szabályozás július közepén lép majd hatályba.

A napirend vitájában Horváth Csaba (MSZP) arról beszélt, hogy szerinte a fővárosnak markánsabb stratégiát kellene képviselni a parkolás tekintetében és össze kellene hangolni a kerületi igényeket.

Gy. Németh Erzsébet (DK) szerint is főváros szervezésre lenne szükség, a város érdekeit kellene figyelembe venni, továbbá a parkolási bevételeket közlekedési fejlesztésekre kellene fordítani.

Tokody Marcell (Jobbik) azt mondta, hogy a díjfizető övezetek kiterjesztése tüneti kezelés, helyette átfogó P+R parkoló építési program kellene.

Gál József (LMP) közölte, hogy támogatja az előterjesztést, mivel áldatlan állapotok vannak a kerületekben, és lakossági igény van az ingázók “megregulázására”. Ugyanakkor a problémát szerinte is rosszul próbálják meg kezelni, még több P+R parkolóra lenne szükség.

Tarlós István főpolgármester elmondta, ha még egyszer megtörténik az, ami az ellenzéki vezetésű Zuglóban, hogy egy kerület kezdeményez valamit, ami a lakosság jó részének szemszögéből negatívum, majd arra hivatkozik, hogy ezt tulajdonképpen a fővároson kell számon kérni, akkor tesz egy olyan előterjesztést, amelyben a fővárosban nulla forintban javasolja meghatározni a parkolási díjakat.

A Fővárosi Közgyűlés kénytelen formálisan elfogadni a kerületi kezdeményezéseket – mutatott rá.

A főpolgármester a probléma kapcsán megjegyezte azt is, hogy Budapest az egyetlen város Magyarországon, amelyről 24 éve nem képesek eldönteni, hogy “egy város vagy nem”. Ezt előbb utóbb el kell dönteni, hosszútávon ez a képlékeny állapot tarthatatlan – mondta.

Láng Zsolt (Fidesz-KDNP) II. kerületi, Pokorni Zoltán (Fidesz-KDNP) XII. kerületi, Hoffmann Tamás (Fidesz-KDNP) XI. kerületi polgármester lakossági igényekre, a helyben élők érdekére hivatkozva indokolták a kerületeik kezdeményezéseit. Mint elmondták, az ott élők részéről elvárható, hogy lakásaik előtt meg tudjanak állni az autóikkal.

Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes azt közölte: 2010-ig 1289 P+R parkolóhely épült, 2010-től 2017-ig pedig 3851. A fővárosban 2019-ig 4997 ilyen parkolóhely lesz, azaz a 2010-es állapothoz képest közel megnégyszereződik a P+R parkolóhelyek száma.