Új Ranger Raptor bla-bla-bla

Megérkezett az új generációs, és új szintet jelentő Ford Ranger Raptor. A sivatagi tájak leigázására, a hegységek meghódítására és a mindennapos autózásra egyaránt kiválóan alkalmas, második generációs Ranger Raptor magasra teszi a lécet az off-road teljesítmény terén.

A Ford Performance csapata által kifejlesztett új generációs Ranger Raptor a vadonatúj Ford Ranger nagy teljesítményű változata. Intelligens vezérlő technológiáival és új generációs, jóval keményebb szerkezetével a Ranger Raptor a nyers erő és a mechanikai-technikai precizitás izgalmas ötvözetét kínálja.

“Minden erőnkkel arra törekedtünk, hogy az új generációs Ranger Raptort igazi izom-pickuppá formáljuk,” mondta el Dave Burn, a Ranger Raptor programvezető mérnöke a Ford Performance-nál. “Az új modell sokkal gyorsabb lett, hihetetlenül jól néz ki, rengeteg új funkciót kínál, és ez a legkeményebb Ranger, amit valaha építettünk.”

Az európai Ranger-rajongók számára különösen izgalmas esemény a vadonatúj Ranger Raptor megjelenése, hiszen ez az új generációs Ranger-család első, Európában kapható változata; a Ford 2022 utolsó negyedévében kezdi kiszállítani az első járműveket a vevőknek.

A Raptor közelgő európai debütálását egy akciódús video3harangozza be, amelyben az autó egy teherszállító repülőgépről ugrik a mélybe, hogy időben odaérjen az európai bemutatóra.https://www.youtube.com/embed/ofObwFznJgg

Még több erő, még több élvezet

A teljesítményrajongók számára a legfontosabb újdonság alighanem a vadonatúj, kettős turbótöltésű, 3,0 literes V6-os EcoBoost benzinmotor lesz, amit a Ford Performance szakemberei úgy hangoltak, hogy 288 lóerő teljesítményt és 491 Nm forgatónyomatékot adjon le.

A kettős turbótöltésű, 3,0 literes V6-os EcoBoost erőforrás motorblokkja grafiterősítésű vasöntvény; ez mintegy 75 százalékkal erősebb és 75 százalékkal merevebb, mint egy hagyományos, vasból öntött szerkezet. A Ford Performance szakemberei sokat dolgoztak azon, hogy a motor készségesen reagáljon a gázparancsra, és a versenypályákon kifejlesztett (a Ford GT és a Focus ST modellekben alkalmazott megoldáshoz hasonló) turbólyuk-semlegesítő rendszer garantálja, hogy a vonóerő azonnal rendelkezésre álljon.

A Baja üzemmódban aktiválódó új turbólyuk-semlegesítő megoldás lényege, hogy a turbótöltő akár még három másodpercig is pörög azután, hogy a vezető felengedte a gázpedált, így a kanyarokból kigyorsítva vagy a fokozatváltásoknál az autós azonnali gyorsulásra számíthat. Emellett az erőforrást egyedi turbótöltés-profilra programozták, hogy a tízfokozatú automata sebességváltó minden egyes áttételénél optimális teljesítményt biztosítson.

“A háromliteres motor meglepő dinamizmussal ruházza fel a Ranger Raptort, ami még a legkeményebb teljesítményrajongót is lenyűgözi,” vélekedett Burn. “Az új blokk teljesítménye és gyorsító képessége széles mosolyt csal majd az autósok arcára.”

A új hajtáslánc murván, poros úton, sárban és homokon egyaránt erőlködés gyorsítja a Ranger Raptort. A lélegzetelállító teljesítményt még izgalmasabbá varázsolja az elektronikus vezérlésű aktív kipufogórendszer, amely négyféle, a mindenkori vezetési helyzethez illő motorhangot kínál.

Az autósok a kormánykeréken elhelyezett nyomógombbal választhatják ki a kívánt hanghatást, vagy rábízhatják a feladatot a hajtásláncra is, amelynek mindegyik üzemmódjához hozzá van rendelve egy-egy hangbeállítás:

  • Csendes – itt a halk működés fontosabb, mint a teljesítmény, hogy a Raptor tulajdonosa korán reggel ne zavarja a szomszédokat
  • Normál – ebben a mindennapi használatra kialakított profilban hallható ugyan a motorhang, de úgy, hogy az autó ne legyen túl hangos az utcán. Ez az alapértelmezett beállítás a Normál, Csúszós út, Sár/Nyomvályú és Sziklán araszolás üzemmódokban
  • Sport – hangosabb és dinamikusabb motorhang
  • Baja – hangerejében és tónusában egyaránt a legütősebb hanghatás; Baja üzemmódban a kipufogó a nyitott rendszerek hangját idézi. Kizárólag off-road használatra ajánlott.
  • Normál – kényelem és üzemanyag-takarékosság
  • Sport – élénkebb reakciók az élvezetes közúti autózáshoz
  • Csúszós út – magabiztosabb haladás csúszós vagy egyenetlen úton
  • Sziklán araszolás – kifejezetten a sziklás, egyenetlen talajon történő, kis sebességű araszoláshoz, ahol kulcsfontosságú a finom irányíthatóság
  • Homok – optimális áttételek és megfelelő vonóerő homokra vagy mély hóra
  • Sár/Nyomvályú – maximális tapadás az elinduláshoz és a lendület megtartásához
  • Baja – minden rendszer csúcsteljesítményen a nagy sebességű terepezéshez

A jelenlegi 2,0 literes EcoBlue biturbó dízel, ami 2023-tól továbbra is szerepel majd az új generációs Ranger Raptor kínálatában; erről a megjelenéshez közelebbi időpontban tesz közzé további részleteket a Ford.

Azoknak, akik tényleg odateszik

Az új generációs Ranger Raptor felfüggesztése a vadonatúj Rangeréhez viszonyítva egészen egyedi. Az autóban egy sor különleges, Raptor-specifikus megerősítés található, többek közt a C-oszlopban, a platón és a pótkeréknél, a felütésgátlónál, a rugótoronyban és a hátsó lengéscsillapító bekötésénél; ezek a megoldások együtt azt eredményezik, hogy a Ranger Raptor még a legkeményebb terepen is magabiztosan uralható.

Egy olyan nagy teljesítményű off-roadernek, mint a Ranger Raptor, kifogástalan tapadásra van szüksége, ezért a Ford mérnökei teljes egészében átalakították a futóművet. Vadonatúj, erős, mégis könnyű alumínium alsó és felső lengőkarokat, hosszú első-hátsó rugóutakat és Watt-rudazattal kiegészített, kifinomult hátsó futóművet terveztek, hogy az autó még akkor is kiválóan uralható legyen, ha nagy sebességgel vágnak át vele a kemény terepen.

“A Ranger Raptor futóművében az egyik legnagyobb újdonság a FOX® Live Valve lengéscsillapítók alkalmazása. Ezek révén a futómű beállításai valós időben változnak, az aszfalton kiválóan szabályozva a karosszéria mozgását, ugyanakkor remekül elnyelve a terep durva egyenetlenségeit, hogy az autós teljesen kiaknázhassa a Raptor teljesítményét, és tökéletesen uralhassa a járművet” mondta Burn.

Az új generációs, 2,5 col átmérőjű FOX® Live Valve belső megkerülő szelepes lengéscsillapító pozícióérzékelő technológiával működik. Ezek a csillapítók a legkifinomultabb ilyen szerkezetek, amelyeket valaha beépítettek a Ranger Raptorba, és Teflon™-töltetű olaj van bennük, ezért – a kifutó modell lengéscsillapítóival összehasonlítva – mintegy 50 százalékkal kisebb súrlódással működnek.

A hardvert a FOX® szállította, ám a tuningot és fejlesztést a Ford Performance végezte számítógépes tervezéssel és valós tesztekkel. A rugófeszesség-szabályozástól kezdve hasmagasság-állításig minden területen úgy hangolták be a szerkezet működését, hogy tökéletes egyensúlyt teremtsenek a kényelem, az irányíthatóság, a menetstabilitás és a tapadás között, legyen szó akár közúti autózásról, akár terepezésről.

A Ranger Raptor átprogramozott üzemmódjaival2 összekapcsolt Live Valve belső megkerülő szelepes rendszert úgy tervezték meg, hogy közúton kényelmesebb futást, terepen pedig jobb rugózást biztosítson, kis és nagy sebességnél egyaránt.

A rendszer tehát hozzáigazítja a csillapítás erejét a különféle üzemmódokhoz, emellett pedig a futómű észrevétlenül felkészíti a járművet a különféle vezetési körülményekre. Amikor a csillapító összenyomódik, a megkerülő szeleprendszer különböző zónái pontosan olyan ellenállást adnak, amennyi az adott helyzethez szükséges.

Az erős felütések elleni védelem érdekében a már versenyeken is bizonyított FOX® Felütésgátlás Vezérlés maximális csillapító erőt állít be a lengéscsillapító utolsó 25 százaléknyi mozgástartományában. Erős gyorsításkor a rendszer kimerevíti a hátsó csillapítókat, hogy megakadályozza az autó ‘leguggolását’, javítva ezzel a menetstabilitást. Mivel a lengéscsillapítók minden pillanatban ideális beállítással működnek, a Ranger Raptor ugyanolyan élvezetesen vezethető az aszfalton, mint a terepen.

A Ranger Raptor kimagasló terepképességét tovább fokozzák a kocsitest alatt elhelyezett védőelemek. Az első motorvédő lemez majdnem kétszer akkora, mint a normál új generációs Rangeré, és 2,3 mm vastag, nagy szakítószilárdságú acélból készül. Ezt a lemezt (a motor alsó burkolatával és az osztómű védőlemezével együtt) úgy tervezték, hogy hatékonyan megóvja a legfontosabb szerkezeti elemeket, például a hűtőt, a kormányművet, az első keresztmerevítőt, az olajteknőt és az első differenciálművet.

Terepezés közben hasznos segítség az elöl és hátul egyaránt megtalálható kettős vonószem-csatlakozás. A dupla kialakítás megkönnyíti a hozzáférést az egyik rögzítő ponthoz, ha a másik éppen hozzáférhetetlen, és lehetővé teszi a kipányvázó hevederek használatát, amikor mély homokból vagy sárból kell kiszabadítani az autót.