Újabb két Ikarus autóbusszal gyarapodott a Közlekedési Múzeum járműparkja
A Közlekedési Múzeum kiemelt figyelmet fordít a legendás Ikarus autóbuszgyár típusainak megőrzésére, a most gyűjteménybe került járművekkel már tízre emelkedett az utóbbi hónapokban beszerzett buszok száma.
„A Közlekedési Múzeum megújítása érdekében világos gyűjteménybővítési koncepcióval rendelkezünk, melyben kiemelt célunk a hazai járműgyártás emlékeinek megőrzése és bemutatása. Most ismét két újabb Ikarus autóbusz került a gyűjteményünkbe, miközben még az idei évben további értékes járműveket tervezünk megvásárolni és gőzerővel zajlanak a restaurálási és a digitalizálási munkák is.” – mondta el az esemény kapcsán Vitézy Dávid főigazgató.
A megújuló Közlekedési Múzeum gyűjteményébe ezúttal egy Ikarus 211-es, és egy Ikarus 280-as kerülhetett be. Az Ikarus 211-es a 200-as típuscsalád egyetlen nagyobb szériában gyártott midibusza volt. Összesen 5650 darab készült belőlük 1974 és 1990 között; szinte kizárólag csak a hazai és az akkori NDK piacra. A típust a Volán vállalatok kisebb forgalmú helyközi vonalakon, különjáratokon és szerződéses járatokon használták, a fővárosban ilyen közlekedett a „Várbusz” vonalán. A Múzeum Ikarus 211-es autóbusza 1990-es gyártású és leginkább a korszakban még jellemző munkásszállító buszként használták.
Az Ikarus 280-as az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár legsikeresebb, világszerte ismert és használt városi-elővárosi csuklós busza volt. Az 1972-ben bemutatott, 1973-tól sorozatban gyártott autóbuszból 2002-ig több mint hatvanezer darabot gyártottak a világ számos országába. Becslések szerint az 1970-es és 1980-as években a világ csuklósbusz-gyártásának a kétharmadát ez a típus tette ki. Sikerét jelzi, hogy a világ számos országa vásárolt belőle: forgalomba állították a Szovjetunióban, Lengyelországban, Törökországban, Csehszlovákiában, de eljutott Kínába, Venezuelába, Tunéziába, Iránba és Tanzániába is. A Múzeum autóbusza 1986-ban gördült ki az Ikarus gyár kapuján, majd fővárosi vonalakon üzemelt, egészen 2014-es selejtezéséig. A kocsi az utasok és közlekedésbarátok által kedvelt harmonikaajtós kivitelű; ez volt az egyik legutolsó harmonikaajtós kocsi a BKV-nál.
A Közlekedési Múzeum kiemelt feladatának érzi a hazai autóbuszgyártás emlékeinek megőrzését. A múzeum gyűjteményébe került autóbuszokat felújítják, némelyikükkel már az elmúlt hónapokban is találkozhattak az érdeklődők különböző szakmai programokon. A járművek megmentése mellett a múzeum kiemelt figyelmet fordít a hazai autóbusz-közlekedés és autóbusz-gyártás dokumentumainak gyűjtésére, megőrzésére, feldolgozására is. Jelenleg is nagyszabású digitalizálási program fut a MÁVAUT fotóanyagának feldolgozása érdekében, melyet – immáron megszokott módon – a múzeum hozzáférhetővé is tesz majd.