Újragondolt városi mobilitás
A Volkswagen Csoport számára az elektromos mobilitás, az autonóm vezetés és a közlekedésben résztvevők digitális hálózatba kapcsolása illetve az új mobilitási szolgáltatások kulcsfontosságú szerepet töltenek be a városok mobilitásának hatékonyabbá, tisztábbá és élhetőbbé tételében. A Csoport 2022-ig több, mint 34 milliárd eurót fektet ezekbe a jövőbemutató technológiákba. „Újrafogalmazzunk a városi mobilitást, ehhez pedig következetesen az emberekre és az ő szükségleteikre kell koncentrálnunk, nem elsődlegesen a technológiai megoldásokra.” – nyilatkozta a Volkswagen Csoport vezérigazgatója az immár hagyományosan a Genfi Nemzetközi Autószalon előestéjén rendezett médiaeseményen.
Az ENSZ előrejelzése szerint 2050-re a világ népességének közel 70 százaléka városi területeken él majd. A világ teljes GDP-jének több, mint 80 százaléka a városokban keletkezik. Ebben a mobilitás kulcsfontosságú szerepet játszik. Ugyanakkor ez kihívásokat is jelent, amelyek megoldást kívánnak. Ilyen például a levegő minősége, a túlterhelt úthálózat, a forgalmi dugók és a részben elavult infrastruktúra.
„A mobilitás jövője leginkább és legjobban a városi és nagyvárosi területektől függ. Ezeken a részeken találhatók a legsürgetőbb problémák, ugyanakkor a változás iránti igény és lehetőség is itt a legnagyobb.” – véli Müller. „Ha meg kívánjuk őrizni az egyéni mobilitás szabadságát, akkor el kell búcsúznunk jó néhány dologtól, amelyre ma még a vezetés részeként tekintünk. Újra kell gondolnunk és fogalmaznunk a mobilitás definícióját. Mi azonban még ennél is tovább kívánunk lépni.”
„Future Heads” – akik látják a jövőt 2030. után is
Alapvető különbségek vannak a világ egyes városi területei között. Hogy a különböző szükségletekhez a lehető legpontosabb megoldással álljunk elő az egyéni mobilitást illetően, a Volkswagen Group Research egy 200 főből álló, különböző részlegeknél dolgozó szakértőkből álló csapatot alapított, akik a legfontosabb trendeken és lehetőségeken dolgoznak. A „Future Heads” csapat elmélyült az egyéni mobilitás 2030-ban és utána várható jövőjében.
San Francisco városában például az elektromos járművek száma erőteljes növekedésnek indult köszönhetően a technológiai kérdésekben jártas és környezetbarát szemléletű lakosságnak. Peking városi területén a lakosok száma 2030-ra eléri a 130 millió főt, nekik külön önvezető járműveknek kialakított autópályára lesz majd szükségük. A még távolabbi jövőben utasszállító drónok szállíthatják az embereket célállomásukhoz. Mumbai régóta túlterhelt közlekedési rendszerét innovatív gyors buszok, elektromos mobilitási zónák és új, megosztáson alapuló közlekedési szolgáltatások tehermentesíthetik.
A városokkal történő partneri együttműködés, mint az egyéni mobilitási megoldások forrása
A „Futures of Mobility” projekt eredményeit a gyakorlatba átültetve kell alkalmazni a Volkswagen Csoport jövőbeni termékeinek tervezésénél és fejlesztésénél. A vállalat ebben a városok partnereként tekint magára. Teljesen különböző projektek és szolgáltatások egész sorát tesztelik és alkalmazzák jelenleg is közel tucatnyi városban, Barcelonától Stockholmig, az egyesült államokbeli Somervilletől egészen Shanghai városáig.
A Hamburg Hanzavárossal a mobilitási szolgáltatások terén kialakított partneri együttműködés kitűnően mutatja, milyen sokrétűek ezek a tevékenységek. Néhány nappal ezelőtt ugyanis 50 e-Golf modellt vehetett át helyi vállalkozók és szervezetek egy csoportja. Emellett a MAN önvezető teherautókat tesztel Hamburg kikötőjében illetve néhány kiválasztott autópálya szakaszon. A Volkswagen márka pedig Hamburgban is elindítja „WeDeliver” szolgáltatatását. A MOIA vállalat ride-pooling szolgáltatása még ebben az évben indul a városban, amelyhez egy csoporton belül fejlesztett, tisztán elektromos hajtású hatüléses jármű áll rendelkezésre. A hamburgi flotta kezdetben 200 járműből áll majd. A jövőben azonban akár 1 000 MOIA járat is szolgálatot teljesíthet Hamburg utcáin. Más városokra vonatkozó tervek is előkészületben vannak.
„CarLa” – az első mobil töltőrobot az elektromos autók számára
Az automatizálás területén abszolút specialistának számító Kuka és a Volkswagen Csoport a Genfi Autószalon előestéjén mutatja be „CarLa” robotot, az első mobil töltőrobotot elektromos járművek számára. Egy ilyen teljesen automata robot alkalmazása közterületeken illetve az otthonokban jelentősen hozzájárul majd az elektromos mobilitás elfogadottságának robbanásszerű növekedéséhez. „CarLa” ugyanis automatikusan tölteni kezdi az adott járművet, amint az – lehetőség szerint önvezető üzemmódban – leparkolt. Ez a két vállalat együttműködésével megvalósuló projekt jól mutatja, milyen gyorsan és automatikusan működhet a töltési folyamat. „CarLa” pedig magában hordozza annak a lehetőségét, hogy akár iparági szabvánnyá váljon. Mindkét vállalat a kutatási együttműködés további kiterjesztését tervezi, amely a kísérleti gyártás fázisára is kiterjed.
„Az emberek akkor fogadják majd el igazán ezt a technológiát, ha járműveiket gyorsan, könnyedén és kényelmesen tölthetik. Meggyőződésem, hogy a jövő a „CarLa” robothoz hasonló szolgáltató robotoké és boldog vagyok, hogy ebben a Kuka és a Volkswagen Csoport úttörő szerepet tölt be.” – hangsúlyozta Müller.
Az elektromos mobilitás állandó és egyre gyorsuló fejlődésben minden területen
A Volkswagen Csoport azon dolgozik, hogy az elektromos mobilitás minden területen áttörést érhessen el. A vállalat ebbe a programba már bevont nyolc elektromos autót és hálózatról tölthető (plug-in) hibrid modellt. Hozzájuk csatlakozik még idén az Audi Q6 e-tron, a márka első elektromos SUV modellje, amely akár 500 kilométeres hatótávolságra is képes. Őt követi majd 2019-ben a Porsche Mission E és az első Volkswagen I.D.. És a dolgok most kezdenek csak igazán mozgásba lendülni. Ami igaz a Volkswagen Haszonjárművek márkára is, ahol az eCrafter idén ősszel kerül piacra. A MAN és a Scania első elektromos városi buszai még az év vége előtt tesztüzembe állnak, hogy 2019-ben elindulhasson a sorozatgyártásuk. Müller szavaival élve: „Az e-térképet is feltesszük a térképre. Gyorsan és határozottan.”
Összefoglalva Müller úgy véli, hogy „a főként városokban tapasztalt kihívások ellenére is részt kívánunk venni a megoldások kidolgozásában. Meggyőződésem, hogy a Volkswagen Csoport a maga 12 márkájával jobb helyzetben van ennek eléréséhez, mint bármely más mobilitás területén működő csoport. Mert csoportként rendelkezünk azzal a globális eléréssel, amely valós változásokat hozhat. Hiszen már most jelen vagyunk a mobilitás szinte minden elemében: a motorkerékpároktól a városi buszokig, a megfizethető megoldásoktól a luxusig. És mert – függetlenül az autók iránt érzett szenvedélyünktől, ami azzá tett minket, akik most vagyunk és meghatározta sikereinket – megértettük, hogy a technológia mindig csupán egy eszköz a célunk felé.”