Ünneplőbe öltözik a Toyota szülinapos hard core szabadidőjárműve
Négy évtized, négymillió eladott példány, négy hajtott kerék: a Toyota 4Runner a modern kompakt szabadidőjárművek egyik első képviselőjeként példátlanul sikeres karriert futott be. A negyvenéves modell torta helyett limitált kiadással ünnepli a kerek évfordulót.
Forerunner, azaz előfutár: vannak, akik így magyarázzák a négy évtizeddel ezelőtt bevezetett Toyota 4Runner nevének eredetét. Logikus elképzelés, hiszen a modell egy innovatív koncepció első képviselője volt: alkotói platófedelet szereltek egy pickupra, majd kibontották a rakteret az utasfülkétől elválasztó falat, így hozva létre egy hatalmas belső terű, robusztus járművet. Mások szerint semmi fennkölt nincs a típusnévben, és az csupán a négy hajtott kerékre, illetve a négyszemélyes utastérre utal.
Akárhogy is, az eredetileg a Toyota Hilux alapjaira épülő modell pont jókor jelent meg a világpiacokon, és villámgyorsan komoly népszerűségre tett szert – nem utolsósorban azért, mert számos országba haszonjárműként lehetett importálni, ami alacsonyabb vámtarifát, ezáltal kedvezőbb vételárat jelentett. A 4Runner megjelenésében és hajtásláncában sokáig hű maradt platós gyökereihez, a karosszéria kialakítása, illetve – ami lényegesebb – a futómű azonban gyorsan érdemi fejlődésen ment át.
Az 1995-ös, harmadik generációs modell érkezésére már kikristályosodott a típus karaktere: a 4Runner a pickupoknál jóval komfortosabb volt, ugyanakkor megőrizte azok robusztusságát, miközben versenytársai egyre komolyabb kompromisszumokat kötöttek ezen a téren. Innentől a Hilux helyett a Land Cruiser Prado egymást követő generációi (J90, J120, majd J150) adták a műszaki alapokat, ami egyben azt is jelentette, hogy a két típus forgalmazása kizárta egymást. A 4Runnert innentől már csak az észak-amerikai piac számára gyártották, ahol töretlenül folytatódott a típus karrierje, mint a RAV4 nagyobb, robusztusabb, alvázas alternatívája.
A 4Runner mindig is büszke volt gyökereire, ezért a 2023-as modellévre összeállított ünnepi széria, a 40th Anniversary Special Edition speciális múltidéző megjelenéssel hívja fel magára a figyelmet. Már a bronzszínű keréktárcsák is feltűnőek, a fehér, fekete és piros színekben rendelhető modell legstílusosabb egyedi ismertető jegye azonban az a háromszínű sávozás, amely a C-oszlopon aláfutva egészen a fényszórókig húzódik előre, illetve jelzés értékűen a faron, valamint a fényezett hűtőmaszkkereten is megjelenik.
Ez a piros-narancssárga-citromsárga színkombináció a nyolcvanas években a Toyota versenyautók jellegzetes díszítéseként vonult be a köztudatba, és ilyen értelemben a mai fehér-fekete-piros trikolor előfutárának tekinthető.
A mindössze 4040 példányban készülő születésnapi kiadás utasterében egyedi embléma, bronzszínű öltésekkel díszített ülések és váltógomb, különleges padlószőnyegek, valamint az egyedi évfordulós emblémával díszített fejtámaszok teremtenek ünnepi hangulatot.
Ami a műszaki és funkcionális tartalmat illeti, a limitált széria megegyezik a 4Runner SR5 Premium felszereltségi szintjének specifikációival. Ez 270 lóerős, 4,0 literes, V6-os benzinmotort, választható hátsó- vagy összkerékhajtást (utóbbit felezővel), továbbá széles körű vezetőtámogató és biztonsági funkciókat jelent. Opcióként három üléssoros kivitelben is rendelhető, amelyhez különösen komfortos, szabályozható támladőlésű második sori ülések társulnak.
A 4Runner praktikumát öt ülés mellett is 1337 literes csomagtartó, kihúzható, és akár 200 kilogrammal terhelhető csomagtérpadló, valamint háztartási gépek és elektromos szerszámok működtetésére alkalmas elektromos csatlakozó növeli.
Fotók: Toyota, YouTube