• Egyéb

A vadonatúj Honda Gold Wing váza és futóműve

A kifutó modellváltozathoz mérten 48 kg-mal csökkent a Gold Wing tömege

Az erőforrást és az üléspozíciót előrébb helyezték

Dupla lengőkaros első futómű és áttervezett Pro-Arm hátsó lengőkar

A csillapítás mértéke elöl és hátul egyaránt a kiválasztott menetüzemmódhoz igazodik

A rugó-előfeszítés elektronikus szabályozású

ABS és Hatékony kettős kombinált fékrendszer (D-CBS)

Az új Honda Gold Wing présöntésű, alumínium hídvázát úgy alakították a mérnökök, hogy jóval kisebb legyen a korábban alkalmazott szerkezetnél és 40 mm-rel előrébb helyezhessék benne az erőforrást. A váznyúlványok falvastagságát minden területen optimalizálták, így már sétatempónál is kifinomult és stabil a Gold Wing, s városban éppoly könnyen kezelhető, mint országúton vagy autópályán. Váza és hátsó lengőkarja együttvéve 2 kg-mal lett könnyebb.

A vezető és az utas üléspozíciója 36, az első kerék pedig 24 mm-rel (teljes összenyomódásnál mérve) került előrébb. Utóbbit a dupla lengőkaros első futómű tette lehetővé, melynek további előnye, hogy 30 %-kal finomabb csillapítást nyújt, mint a hagyományos villa, ugyanis nem súrlódnak a hagyományos teleszkópok belső és külső csövei. Szintén a súrlódás csökkentése miatt döntöttek úgy a Honda mérnökei, hogy minden kormányzáshoz és felfüggesztéshez kapcsolódó tengelyt csapágyaznak.

A kormányzást – a két villatartó konzol révén – teljesen elszeparálták a csillapításról gondoskodó központi rugóstagtól, ezáltal 40 százalékkal mozgékonyabb lett a Gold Wing, és kisebb erő szükséges a kerék elfordításához. A természetes kormányérzet titka a gondosan elhelyezett kormányban, a kisebb tömeget mozgató kormánytengelyben és a szabadalmaztatott kormányösszekötő-rudakban rejlik.

A kettős kombinált fékrendszer (D-CBS) minden helyzetben optimálisan osztja el az első és hátsó kerékre jutó fékerőt. Míg a kifutó modellnél két motor szabályozta az ABS működését, az új Gold Wingben, kisebb és 1,3 kg-mal könnyebb, „keringtetős” ABS-modul dolgozik, ami a fékrendszer vezérlőegységét is magában foglalja. Az elektronika folyamatos kapcsolatban van a központi ECU-val, így a fékerőelosztás mindig megfelel az éppen aktív menetüzemmódnak. A 320 mm-es első tárcsákat négydugattyús nyergek fogják közre, míg hátul 316 mm-es tárcsa és háromdugattyús féknyereg lassítja a kereket.

A Honda által fejlesztett új Pro-Arm lengőkart elsőként a Gold Wing kapta meg. Míg a régi konstrukciónál kúpos csapágyakat és merevítőlapokat alkalmaztak a merevség növelésére, az új Pro-Arm teljesen új tengelyrendszert kapott (folyamatban a szabadalmaztatás) és a motor bal oldalán kapcsolódik a vázhoz.

Ez a felépítés egyszerűbbé teszi a karbantartást, hiszen a jobb oldalról könnyedén hozzáférni a hátsó traktushoz, ennél azonban sokkal fontosabb, hogy a lengőkartengely merevítőlapjaira ható erők megváltoztak, így nagyobb szabadságot kaphattak a formatervezők, egyszersmind stabilabbá és könnyebben kezelhetővé vált a Gold Wing. A Pro-Link himbarendszer progresszív karakterisztikát és elsőrangú menetkomfortot biztosít. Csapmerevítő lapjait optimalizálták és gömb alakú kötéseket alakítottak ki, hogy maximális legyen a merevség.

A csillapítás mértéke elöl és hátul egyaránt elektronikus szabályozású, és a kiválasztott menetüzemmódhoz igazodik. A rugóstagokba integrált léptetőmotorok tűszelepekkel változtatják a hidraulikafolyadék áramlásának sebességét, s immáron a hátsó rugó-előfeszítés is elektronikus szabályozású. Ez egy intuitív rendszer, nem csupán kalkulációkról van.

A négy menetüzemmódtól függetlenül négy rugóelőfeszítés-beállítást is felkínál a rendszer. A pilóta az alábbi lehetőségek közül választhat: csak motoros, motoros és csomagok, motoros és utas, valamint motoros, utas és csomagok. A lehetőségek a központi kijelzőnsorakoznak, és a kormányon elhelyezett gombokkal választhatók ki.

Roppant beszédesek a száraz adatok is, tudniillik a villaszög 30,5 °, az utánfutás pedig 109 mm. További fontos eltérés a 413 kg-os nedvestömegű előző Gold Winggel szemben az új generáció 365 kg-mal mérlegel. Nem nehéz a Gold Wing Tour sem, hiszen csupán 379 kg-ot nyom, a DCT-vel és légzsákkal felszerelt kivitel pedig 383 kg-os nedves tömegre lehet büszke.