Vadonatúj Ranger Raptor bla-bla-bla
Azoknak, akik tényleg odateszik
A vadonatúj Ranger Raptor felfüggesztése a vadonatúj Rangeréhez viszonyítva egészen egyedi. Az autóban egy sor különleges, Raptor-specifikus megerősítés található, többek közt a C-oszlopban, a platón és a pótkeréknél, a felütésgátlónál, a rugótoronyban és a hátsó lengéscsillapító bekötésénél; ezek a megoldások együtt azt eredményezik, hogy a Raptor még a legkeményebb terepen is magabiztosan uralható.
Egy olyan nagy teljesítményű off-roadernek, mint a Ranger Raptor, kifogástalan tapadásra van szüksége, ezért a Ford mérnökei teljes egészében átalakították a futóművet. Vadonatúj, erős, mégis könnyű alumínium alsó és felső lengőkarokat, hosszú első-hátsó rugóutakat és Watt-rudazattal kiegészített, kifinomult hátsó futóművet terveztek, hogy az autó még akkor is kiválóan uralható legyen, ha nagy sebességgel vágnak át vele a kemény terepen.
“A Ranger Raptor futóművében az egyik legnagyobb újdonság a FOX® Live Valve lengéscsillapítók alkalmazása. Ezek révén a futómű beállításai valós időben változnak, az aszfalton kiválóan szabályozva a karosszéria mozgását, ugyanakkor remekül elnyelve a terep durva egyenetlenségeit, hogy az autós teljesen kiaknázhassa a Raptor teljesítményét, és tökéletesen uralhassa a járművet”, mondta Burn.
Az új generációs, 2,5 col átmérőjű FOX® Live Valve belső megkerülő szelepes lengéscsillapító pozícióérzékelő technológiával működik. Ezek a csillapítók a legkifinomultabb ilyen szerkezetek, amelyeket valaha beépítettek a Ranger Raptorba, és Teflon™-töltetű olaj van bennük, ezért – a kifutó modell lengéscsillapítóival összehasonlítva – mintegy 50 százalékkal kisebb súrlódással működnek.
A Ranger Raptor átprogramozott üzemmódjaival összekapcsolt Live Valve belső megkerülő szelepes rendszert úgy tervezték meg, hogy közúton kényelmesebb futást, terepen pedig jobb rugózást biztosítson, kis és nagy sebességnél egyaránt.
A rendszer hozzáigazítja a csillapítás erejét a különféle üzemmódokhoz, emellett pedig a futómű észrevétlenül felkészíti a járművet a különféle vezetési körülményekre. Amikor a csillapító összenyomódik, a megkerülő szeleprendszer különböző zónái pontosan olyan ellenállást adnak, amennyi az adott helyzethez szükséges, és kirugózáskor is ugyanígy viselkednek.
Az erős felütések elleni védelem érdekében a már versenyeken is bizonyított FOX® Felütésgátlás Vezérlés maximális csillapító erőt állít be a lengéscsillapító utolsó 25 százaléknyi mozgástartományában. Erős gyorsításkor a rendszer kimerevíti a hátsó csillapítókat, hogy megakadályozza az autó ‘leguggolását’, javítva ezzel a menetstabilitást. Mivel a lengéscsillapítók minden pillanatban ideális beállítással működnek, a Ranger Raptor ugyanolyan élvezetesen vezethető az aszfalton, mint a terepen.
A hardvert a FOX® szállította, ám a tuningot és fejlesztést a Ford Performance végezte számítógépes tervezéssel és valós tesztekkel. A rugófeszesség-szabályozástól kezdve hasmagasság-állításig minden területen úgy hangolták be a szerkezet működését, hogy tökéletes egyensúlyt teremtsenek a kényelem, az irányíthatóság, a menetstabilitás és a tapadás között, legyen szó akár közúti autózásról, akár terepezésről.
A Ranger Raptor kimagasló terepképességét tovább fokozzák a kocsitest alatt elhelyezett védőelemek. Az első motorvédő lemez majdnem kétszer akkora, mint a normál új generációs Rangeré, és 2,3 mm vastag, nagy szakítószilárdságú acélból készül. Ezt a lemezt (a motor alsó burkolatával és az osztómű védőlemezével együtt) úgy tervezték, hogy hatékonyan megóvja a legfontosabb szerkezeti elemeket, például a hűtőt, a kormányművet, az első keresztmerevítőt, az olajteknőt és az első differenciálművet.
Terepezés közben hasznos segítség az elöl és hátul egyaránt megtalálható kettős vonószem-csatlakozás. A dupla kialakítás megkönnyíti a hozzáférést az egyik rögzítő ponthoz, ha a másik éppen hozzáférhetetlen, és lehetővé teszi a kipányvázó hevederek használatát, amikor mély homokból vagy sárból kell kiszabadítani az autót.
Minden terepen élvezetes
A Ranger Raptorban most jelenik meg először az a fejlett, állandó négykerékhajtás, amelyben egy vadonatúj, elektronikus vezérlésű kétfokozatú terepváltó osztómű, és az autóban zárható első és hátsó differenciálmű működik; a hardcore terepezők bizonyára nagyra értékelik majd mindezt.
“Bár a Raptorhoz a sivatagi versenyek adtak inspirációt, ez az autó bármilyen terepen helytáll. Olyan off-roadert alkottunk, amit nem kell külön módosítgatni ahhoz, hogy az ember bárhová eljusson vele – és biztonságban haza is érjen onnan,” tette hozzá Burn.
Annak érdekében, hogy az új generációs Ranger Raptor ugyanolyan magabiztosan mozogjon az aszfalton, mint a mély sárban vagy a kerékvályúkkal szabdalt terepen, az autó vezetője hét különböző üzemmód közül választhat; ezek közt a Baja beállítás is szerepel, amikor a jármű elektronikai rendszerei a lehető legnagyobb teljesítményt biztosítják a nagy sebességű terepezés közben. 4
“Azt akartuk, hogy a Baja üzemmód igazán különleges képességgel ruházza fel az autót,” árulta el Burn. “Ez egy olyan funkció, ami nagyon fontos a Ranger Raptor vásárlóinak.”
Mindegyik üzemmódban másféle beállítások alapján működik a motor- és váltóvezérlés, az ABS, a kipörgés- és stabilitásvezérlés, a kipufogószelep, a kormánymű és a gázadás. Mindemellett a műszeregység, a járműinformációs rendszer és központi érintőképernyő színvilága is a kiválasztott üzemmódnak megfelelően változik.
Országút
- Normál – kényelem és üzemanyag-takarékosság
- Sport – élénkebb reakciók az élvezetes közúti autózáshoz
- Csúszós út – magabiztosabb haladás csúszós vagy egyenetlen úton
Terep
- Sziklán araszolás – kifejezetten a sziklás, egyenetlen talajon történő, kis sebességű araszoláshoz, ahol kulcsfontosságú a finom irányíthatóság
- Homok – optimális áttételek és megfelelő vonóerő homokra vagy mély hóra
- Sár/Nyomvályú – maximális tapadás az elinduláshoz és a lendület megtartásához
- Baja – minden rendszer csúcsteljesítményen a nagy sebességű terepezéshez
Az új generációs Ranger Raptorban mindezt a Trail Control™ egészíti ki, ami úgy működik, mint egy terepre szánt sebességtartó automatika. Csak be kell állítani a kívánt tempót (32 km/óra alatt), és az autó önműködően adagolja a gázt és fékerőt, hogy vezetőjének csak a kormányzásra kelljen koncentrálni a nehéz terepen.
A cikknek még nincs vége!
Lapozz a következő oldalakra!