A válság előtti szinten az új autók
A válság előtti szintek közelébe emelkedett a forgalomba állított új személygépkocsik száma májusban Európában, szinte minden autógyártó rekordmértékben növelte eladásait.
Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) pénteken nyilvánosságra hozott jelentése szerint az Európai Unió 28 tagállamában és az Európai Szabadkereskedelmi Társuláshoz tartozó négy országban (Izland, Liechtenstein, Norvégia, Svájc) 1 millió 433 ezer 236 autót helyeztek forgalomba, 7,7 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.
Az unióban 7,6 százalékkal, valamivel több mint 1,38 millióra növekedett az átadott új autók száma.
A 2004-ben, illetve az utána csatlakozó 12 uniós országban 17,3 százalékkal, majdnem 120 ezerre, a bővítés 2004-es első köre előtti Európai Unió 15 tagállamában pedig 6,8 százalékkal, 1 millió 266 ezerre emelkedett a forgalomba került új autók száma.
Az eredmény megközelíti a 2007 májusában regisztrált, éppen az autóipart sújtó gazdasági válság kitörése előtti szinteket – mutatott rá az ACEA.
Hat keserves év után 2014-ben kezdtek el növekedni az autóeladások, azóta szinte minden hónapban emelkedett a forgalomba helyezett új autók száma.
Nagy-Britannia kivételével remekül teljesítettek májusban a legnagyobb piacok: Németországban 12,9 százalékkal, Spanyolországban 11,2 százalékkal, Franciaországban 8,9 százalékkal, Olaszországban pedig 11,2 százalékkal emelkedett a forgalomba került új autók száma. Nagy-Britanniában viszont rekordmértékű, 8,5 százalékos visszaesést mértek.
A Fiatot, a Chryslert és az Alfa Romeót is gyártó FCA csoport eladásai 11,9 százalékkal nőttek, a Daimleré 14,0 százalékkal, a Renault 10,4 százalékkal, a Volkswagen csoport 8,4 százalékkal, a PSA csoport 4,8 százalékkal, a Ford 4,1 százalékkal, a BMW pedig 2,6 százalékkal tudta növelni eladásait.
Az ázsiai autógyártók közül kiemelkedő hónapot zárt a japán Toyota és Suzuki, amelynek eladásai 19,6 százalékkal, illetve 21,4 százalékkal ugrottak meg, a Hyundai 8,2 százalékkal, a Kia pedig 5,3 százalékkal több új autót adott át.
Csökkentek viszont a Honda (14,5 százalék), a Mazda (2,3 százalék) és a Jaguar Land Rover csoport (9,3 százalék) eladásai. Az Opel 1,7 százalékkal kevesebb autót, 86 903 járművet helyezett forgalomba.
Az egy évvel korábbihoz képest a Volkswagen csoport 0,1 százalékponttal, 24,3 növelte piaci részesedését az európai autópiacon. A második helyezett Renault csoport 0,3 százalékponttal, 10,8 százalékra növelte ezt az arányt, a 10,1 százalékkal harmadik helyen álló PSA csoport viszont 0,2 százalékpontot veszített.
Az év első öt hónapjában 5,1 százalékkal, több mint 6,92 millióra emelkedett az utakra került új autók száma a 32 európai országban, ezen belül az EU-ban 5,3 százalékkal, több mint 6,71 millióra ugrott az új autók száma. Olaszországban 8,1, Spanyolországban 7,3, Németországban 4,7, Franciaországban pedig 3,3 százalékkal nőtt, míg Nagy-Britanniában 0,6 százalékkal csökkent az új autók száma.
Az ACEA statisztikája szerint Magyarországon májusban 28,6 százalékkal, 10 952-re, január-májusban pedig 21,2 százalékkal, 43 975-re emelkedett az üzembe helyezett új autók száma. A százalékos változást tekintve havi összevetésben Magyarországon növekedett legnagyobb mértékben az új autók száma májusban, éves összehasonlításban pedig a Horvátország (28,2 százalék) és Románia (23,3 százalék) után a harmadik helyen áll.