• Egyéb

Van jövője a legkisebb Lexusnak

A CT200h a Lexus európai modellkínálatának veteránja, amelynek létezését a szabadidőjárművek elsöprő népszerűsége sem veszélyezteti – ígéri a márka európai vezetője.

Amikor a Lexus 2016-ban bemutatta az UX szabadidőjármű előtanulmányát, sokan megkongatták a vészharangot a CT200h felett, és amint bizonyossá vált, hogy gyártásba kerül a városi SUV, még inkább felerősödtek a pesszimista jóslatok. A Lexus Europe vezetője szerint azonban korai volna temetni a márka kompakt ferdehátúját.

„Az a piaci szegmens, amelyben a CT versenyez, változatlanul nagy jelentőséggel bír” – idézte Pascal Ruch igazgatót a brit Autocar. „Jelenleg úgy vélem, az UX plusz eladásokat hozhat, de ez nem jelenti azt, hogy ne volna szükségünk a CT-re. Az utóbbi modell nemrég újult meg, legalább két évünk van még határozni a sorsáról. Nem kell elkapkodnunk a döntést.”

„A CT vásárlóinak 70-75 százaléka más márkáktól érkezik hozzánk, ez nagyszerű lehetőséget teremt számunkra, hogy demonstráljuk a Lexus erényeit az ügyfelek számára. Természetesen bízom abban, hogy az UX is hasonló eredményekre lesz képes, ám ennek nem kell a CT rovására történnie.”

A Lexus európai vezetője szerint tehát a márkának a szabadidőjárművek térnyerése ellenére szüksége van hagyományos személyautókra. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a CT pontosan ebben a formátumban fogja folytatni pályafutását. Ahogy Ruch egy áprilisi interjújában megfogalmazta: „A CT-t elsősorban takarékossága miatt vásárolják az emberek; az UX egy teljesen más ügyfélkör számára lesz vonzó. Ha az a kérdés, lesz-e új generációs CT – mondjuk, hogy lesz. Ha visszatekintünk 2012-ig, a márka lépésről lépésre erőteljes evolúción esett át. Úgy gondolom, minden olyan szegmensben fontos benn maradnunk, amelyben pillanatnyilag jelen vagyunk. Ugyanakkor lehet, hogy új megközelítést kell alkalmaznunk; talán ideje valami újat mutatnunk a CT kategóriájában.”

Hogy ez az új mi lehet, arra vonatkozóan Fukujicsi Tokuó, a Lexus branding igazgatója által egy tavaly nyári interjúban elmondottak szolgálhatnak támpontként:
„Hacsak a szedán nem képes olyasvalamit nyújtani az ügyfeleknek, amit egy crossovertől nem kaphatnak meg; ha nem képes továbbfejlődni, attól tartok, ki fog halni. A hagyományos lépcsőshátú limuzinoknak nem jósolok nagy jövőt. Ugyanakkor ne feledjük, hogy a szabadidőjárművek elterjedése arra is utal, hogy a prémium ügyfelek egyre kevésbé ragaszkodnak a formalitásokhoz, így a szedánoknak is lazítaniuk kell. Ha rendelkezésemre állnának az erőforrások, személy szerint nagyon is el tudnék képzelni egy Lexus kombit. Valamit, ami kicsit alacsonyabb a szabadidőjárműveknél, de hosszabb az átlagos kombinál. Az »átlagos« eleve fel sem merülhet: ha belevágunk, szó sem lehet hétköznapi kombiról.”

Ugyanakkor az év elején az is felmerült, hogy a 2020-ban esedékes CT-utód tisztán elektromos hajtáslánccal jelenthetne meg a világpiacokon. Az új generációs akkumulátor-technológiák terén elért eredményei addigra valóban lehetővé tehetnék a Toyota-csoport számára egy versenyképes elektromos jármű piacra bocsátását, városi-elővárosi közlekedésre optimális kategóriaként pedig a kompakt prémium szegmens tűnik erre a legígéretesebb jelöltnek.

Fotók: Lexus, Avarvarii (Lexus CT200 concept)