Veszélyes improvizációs kísérletek és extrém telepítési hibák – Felfüggesztési képek a botch pokolból

Sok éve működő műhelyként azt hiszi, hogy mindent látott. De a gyakorlás mindig jót tesz néhány meglepetésnek. Ebben a BILSTEIN Akadémia Hírünkben ezért szeretnénk bemutatni néhány extrém sérülést és rögtönzést, amelyektől még a tapasztalt autószerelők is leesnek.

A hajtótengely megöli a lengéscsillapító csövet

Első jól dokumentált történetünk egy VW T4-ről szól. Valamikor a tulajdonosa dörömbölést vett észre, amit fékezéskor és indításkor lehetett hallani. A vezetési viselkedés viszont normálisnak mondható. A jármű műhelyben történő utólagos ellenőrzése során kiderült, hogy a lengéscsillapító csövön keresztül a hajtótengelyek elkoptak. Az ok egy másik műhelyben egy korábbi kuplungcsere volt, melynek során a sebességváltó/motortartó nem volt megfelelően rögzítve. Ezt most a másik cég azonnal megtette, és új BILSTEIN csappantyút szereltek be. Probléma megoldódott.

Kettős funkció bizonytalan eredménnyel

A képen látható lengéscsillapító esetében a szerelő jó szándékú volt, és a szabványos ütközőt is beszerelte. Amit látszólag nem lehetett tudni, hogy a fejjel lefelé fordított kivitelben a hozzá illő ütközőt a lengéscsillapító csőben lévő dugattyúrúdra már a szállításkor felszerelték. De még ha nem is így lett volna, ez az eljárás így is helytelen! A régi nyomáshatárolót egyszerűen nem az új csappantyúhoz tervezték, és ki kellett volna cserélni egy kompatibilis alkatrészre. Emiatt rendkívül „ijesztő”, sőt akár veszélyes vezetési magatartás is kialakulhat. Javaslatunk: A régi ütközőt a lehető leghamarabb távolítsa el.

Egy fordulattal rövidebb lett

Miért költenék pénzt rugók leengedésére, ha két olcsó fémcsipesz megteszi? Segítségükkel egyszerűen „összetűztek” két tekercset ebben a homályos példában. Ezt a járművet több éve személyesen is láthattuk egykori BILSTEIN műhelyünkben. Kollégáink természetesen csak szemtanúi, nem pedig elkövetői ennek a veszélyes rögtönzésnek, ami meglehetősen rosszul volt álcázott alvázvédelemmel.Ez nemcsak megengedhetetlen, hanem rendkívül veszélyes is. Végül ez a beavatkozás kiszámíthatatlan módon megváltoztatja a rugók jellemzőit – és így a vezetési viselkedést is.. Aki a szükséges nélkül manipulálja a felfüggesztési rugókat a végzettség és a biztonsági óvintézkedések az életüket is kockáztatják.A tekercsekben ugyanis rengeteg energia raktározódik, ami rossz intézkedés esetén hirtelen felszabadulhat.A szabály tehát az, hogy a régi alkatrészeket, ill. cserélje ki őket a megfelelő süllyesztő rugókra, az optimális kezelhetőség azonban csak komplett felfüggesztéssel érhető el, megfelelő nagy teljesítményű lengéscsillapítókkal – mint pl. BILSTEIN B12.

„Frankenstein” lengéscsillapító tartója

Ha a lengéscsillapító tartóban fáradásos törés van, azt természetesen azonnal meg kell javítani. Ez a kép azonban, amelyet egy képzési résztvevő adott nekünk, egy olyan foltot mutat, amely Frankenstein professzor nevéhez fűződik. Mivel úgy tűnt, hogy a résztvevők nem igazán bíztak saját hegesztési képességeikben, egy csavart „pörköltek” oldalra, hogy megerősítsék. Ezt a javítást rendkívül szakszerűtlenül végezték el, így a jármű legkésőbb a következő általános átvizsgálás után esedékes lett volna a leszerelésre. Emellett a kialakítás jelentős biztonsági kockázatot is jelent. A helyes eljárás most az lenne, ha minden érintett alkatrészt azonnal ki kell cserélni. Ez vonatkozik a lengéscsillapítóra is, mivel a sérülés nem zárható ki.

Csak egy „vértelen” kagyló maradt

Ebben az esetben extrém zajok léptek fel az összenyomás és a kinyújtás során: A tartócsapágy eltört. Ez azonban csak következményi kárnak bizonyult, miközben az igazi katasztrófa egy emelettel lejjebb történt. Az extrém kopás miatt a lengéscsillapító teljesen „kiszáradt”, és már nem volt hatékony, mert hiányzott az olaj. Emiatt már nem tudta szabályozni a felfüggesztő rugó rezgését, és többször is vonóerőbe került, ami végül a tartócsapágy szétrepedéséhez vezetett. Ez azonban csak egy példa a sok közül a következményes károkra, amelyeket egy hibás lengéscsillapító okozhat. A lehetséges hibák lánca a gumiabroncsokra is kiterjedhet. Ezért a BILSTEIN azt javasolja, hogy rendszeresen, de legalább 20 000 kilométerenként ellenőrizze a lengéscsillapítók hatékonyságát. Végül a lehetséges szövődmények köre széles.

Sajnos ez (nem) keltette fel a figyelmet

Ezt a fényképet egy képzési résztvevő bocsátotta rendelkezésünkre, aki egy ellenőrző ügynökségnél dolgozik. Új teljes felfüggesztést kellett beírni a jármű okmányaiba. Kis megjegyzés: A lengéscsillapítók cseréje azonos funkcionális méretűekre, ellentétben a süllyesztő rugók kombinációjával, nem szükséges. Már első pillantásra is kiderül ebben az esetben egy súlyos szerelési hiba, ami csak a nagy szerencsének köszönhetően maradt következmények nélkül: A csavar nem rendeltetésszerűen megy át a lengéscsillapító szemén, hanem elhalad mellette. Legalább olyan hatásosan beszorult a tengelygerenda, hogy egyelőre nem történt semmi tovább. Sajnos már nem lehet megállapítani, hogy a technikai megértés hiánya vagy a naiv figyelmetlenség vezetett-e ehhez az abszurd szerelési módhoz. Valójában a felfüggesztést a lehető leggyorsabban és a gyártó előírásai szerint helyesen kellett újra felszerelni. Ezt követően természetesen ismét ellenőrizni kellett minden rögzítési pontot és a jogszabályi előírások betartását. Jobb félni, mint megijedni!

A hosszú veszély

Ezt a lengéscsillapítót elküldtük a testreszabási részlegünkre, hogy egyedileg átépítsék. Sajnos nem ez volt az első módosítás: már korábban is meghosszabbították a dugattyúrudat barkácsolással, csapra hegesztéssel. Ez az eljárás természetesen illegális, de teljesen szükségtelen is. Belső moduláris rendszerének köszönhetően a BILSTEIN számtalan dugattyúrúd-változattal rendelkezik „raktáron”, és szükség esetén akár szakszerűen le is tudja gyártani azokat. Az ehhez hasonló mélyreható beavatkozásokhoz a lengéscsillapítót természetesen teljesen szétszereljük és teszteljük. Csak kívülre raksz valamit? Furcsa ötlet a szakember számára. Tippünk: Ha a lengéscsillapítókat egyedileg módosítani szeretné, forduljon közvetlenül a BILSTEIN hivatalos műszaki központjához vagy szervizközpontjához, vagy vegye fel a kapcsolatot ennepetali központunk testreszabási részlegével: e-mail cím: ksw@bilstein.de.