Világhírű építésziroda tervezheti az új Közlekedési Múzeumot

A nyertes pályamű

A nyertes pályamű a dízelcsarnokot új épülettel egészíti ki, amely befelé áthatja a csarnok tereit, illetve egy szinte lebegő tető alatt új múzeumi kiállítóhelyet és többszintes városi közteret hoz létre. A régi csarnokhoz csatlakozó épületszárny mintegy kihúzott fiókként enged betekintést a múzeum belsejébe, és a látogatókat bevonzza a Kőbányai út és a Könyves Kálmán körút kereszteződése felől. A kialakított közterületek karakteres, vonzó környezetet teremtenek az intézmény látogatóin túl a járókelők számára is. Az új épületrész a meglévő ipari örökségi értékeket engedi érvényesülni, megőrzi és újrahasznosítja a csarnok karakteres belső tereit, valamint legfelső szintje remek kilátást nyújt a területre és az egész környező városrészre.

A nyertes építésziroda

Elizabeth Diller, Ricardo Scofidio és Charles Renfro építészirodája 1979-es alapítása óta sorra nyeri el a legjelentősebb észak-amerikai múzeumi és köztérfejlesztési projekteket. Munkásságukból kiemelkedik a bostoni Institute of Contemporary Art, a New York-i Museum of Modern Art (MoMA) több fázisból álló bővítése, a Lincoln Center felújítása, egyik leghíresebb alkotásuk pedig az elhagyott manhattani magasvasútból kialakított High Line közösségi park és kulturális tér, továbbá a Moszkva szívében 2017 őszén megnyílt 13 hektáros Zarjadje-park. Elizabeth Diller néhány hónappal ezelőtt egyedüli építészként szerepelt a világ 100 legbefolyásosabb emberének a Time magazin által összeállított listáján. Az építész egyúttal a világ egyik legrangosabb építészeti szervezete, a RIBA (Royal Institute of British Architects) meghatározó alakja. Diller és Scofidio 2019-ben elnyerte a brit Royal Academy of Art építészeti díját. 

A helyszín és a projekt

A kormány 2017 decemberében döntött arról, hogy a megújuló Közlekedési Múzeum, amely helyhiány miatt már nem fért el korábbi városligeti épületében, a volt Északi Járműjavító területére, a főváros egyik legkiterjedtebb, jelentős átalakulás küszöbén álló rozsdaövezetébe költözik. Itt a múzeum és környezete a kapcsolódó más állami, fővárosi és kerületi fejlesztésekkel együtt új városközponttá, a környező városrészek megújulásának katalizátorává, a közösségi tanulás csomópontjává válhat. A tervpályázaton kiválasztott iroda referenciamunkái garanciát jelentenek arra, hogy egy olyan magas színvonalú építészeti együttes jön létre, amely az intézményt és vele együtt Budapestet a nemzetközi múzeumi élet élvonalába helyezi.

A régi városligeti helyszínhez képest kétszer nagyobb, mintegy 10.000 négyzetméteres, korszerű kiállítástechnológiával létrejövő új állandó kiállítás számtalan eredeti műtárgyon és járművön keresztül mutatja be a magyar közlekedés nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő, inspiráló történetét. Az új épületegyüttesben a kiállítás területével közel azonos méretű látogatható műtárgyraktár, szakkönyvtár, dokumentációs központ, műszaki restaurátori tudásbázis is helyet kap. A nagyközönség elől majdnem másfél évszázada elzárt terület megnyílik, átjárhatóvá válik, új közösségi terek, találkozóhelyek jönnek létre, és a volt ipari övezet rehabilitációjával a főváros jelentős új zöldterülettel is gyarapodik.

A tervpályázat

A kormány 2017 decemberi helyszínt kijelölő döntése után a legalkalmasabb tervező megtalálása érdekében a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum 2018. augusztus 9-én nemzetközi építészeti tervpályázatot pályázatot hirdetett. A múzeum előzetesen tizenegy neves hazai és világhírű külföldi építészirodát kért fel a részvételre, akikhez nyílt eljárás során további négy pályázó csatlakozhatott. A múzeum tervpályázata világszerte nagy érdeklődést váltott ki, amit a szabad helyekre jelentkező építészek nagy száma és a résztvevő tervezőirodák nemzetközi, illetve hazai ismertsége, kiválósága is jelzett.

A tervpályázaton résztvevő építészirodák és konzorciumok névsora: 3H Építésziroda, Amanda Levete Architects Ltd., Atelier Brückner GmbH, Bjarke Ingels Group, Caruso St John Architects, CÉH Zrt. + Foster & Partners, David Chipperfield Architects, Diller Scofidio + Renfro, Eisenman Architects / Beyer Blinder Belle, Építész Stúdió Kft., gmp International GmbH, KÖZTI Zrt., Lacaton & Vassal Architectes, Reichen et Robert & Associés / Ralph Appelbaum Associates / PLANT Atelier Kis Péter, Schmidt Hammer Lassen Architects / Perkins+Will / BuroHappold Engineering / JAC Studios

A pályaműveket ismert hazai és külföldi szakértőkből álló bírálóbizottság értékelte: a bírálóbizottság elnöke Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója, társelnöke dr. Makovényi Ferenc PhD építész, a Magyar Építész Kamara elnökségi tagja, tagjai dr. Baán László, a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója, Demeter Nóra DLA építész, a Budapesti Építész Kamara delegáltja, Kristin Feireiss, építészeti és design kurátor, író, Füleky Zsolt építészeti és építésügyi helyettes államtitkár, a Miniszterelnökség delegáltja, dr. Fürjes Balázs, Budapestért és a fővárosi agglomerációért felelős államtitkár, Prof. Pedro Gadanho építész, kurátor, a lisszaboni Művészeti, Építészeti és Technológiai Múzeum igazgatója, dr. György István, Budapest Főváros kormánymegbízottja, Z. Halmágyi Judit DLA építész, Pieter Jonckers, a Train World Brussels igazgatója, Kócziánné dr. Szentpéteri Erzsébet, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum nyugalmazott főigazgatója, Mártonffy Miklós, Budapest Főváros Városépítési Főosztályának vezetője, dr. Pap Sándor, Kőbánya alpolgármestere, Marcela Steinbachová PhD építész, Szemerey Samu építész, a Kortárs Építészeti Központ alapítója, Wachsler Tamás, a Steindl Imre Program vezetője és Winkler Nóra művészeti újságíró.