Világpremier az EICMA szakmai kiállításon

  • A Vitesco Technologies elhozza az elektromos meghajtást az off-road szegmensbe
  • A Mandrill M-Two prototípusa a több mint 20 személygépkocsiba beépített EMR3 elektromos tengelyhajtást használja
  • Piaci felmérések erőteljes keresletnövekedést jósolnak az elektromos off-road járművek (SSV/UTC) piacán

A Vitesco Technologies, a tiszta mobilitást szolgáló modern hajtástechnológiák vezető nemzetközi gyártója az idei, november 9-12. között megrendezett EICMA szakmai kiállításon tartotta egyik innovatív rendszerének világpremierjét: ekkor debütált az M-Two elektromos SSV (side-by-side jármű), a német Mandrill, az e-off-road piac egyik úttörőjének gyártmánya. A tesztvezetések során már próbára tett járművet egy rendkívül integrált EMR3 (3. generációs Electronics Motor Reducer) elektromos tengelyhajtás működteti, amelyet a Vitesco Technologies 2019 óta sorozatgyártásban állít elő, és több mint 20 európai és ázsiai gyártó személygépkocsijához szállítja. Az összkerékhajtású jármű egy-egy EMR3-at használ az első és a hátsó tengelyen. A személyautó iparból származó másik alkatrész a PDCU (Powertrain Domain Control Unit), amelyet a Vitesco Technologies motorkerékpár- és powersport-specialistái fejlesztettek tovább az M-Two-ban való használat érdekében. A vállalat jelentős növekedésre számít az elektromos off-road járművek, például az SSV-k és az UTV-k (Utility Task Vehicles) piacán.

“A powersport járművek villamosításáról az ügyfeleinkkel folytatott megbeszéléseink alapján arra számítunk, hogy az elektromos meghajtású járművek iránti kereslet jelentősen megnő ebben a szegmensben” – mondta Torsten Bellon, a Vitesco Technologies 2-Wheeler & Powersports termékcsaládért felelős részlegének vezetője, aki hozzátette, hogy a motorkerékpárok vagy az off-road járművek szegmensére vonatkozó megoldások fejlesztése során a vállalatnak jelentős előnye, hogy hozzáfér a házon belüli autóipari termékekhez. “Amikor alkalmazkodásra vagy fejlesztésekre van szükség, a motorkerékpárok és a powersport terén szerzett több mint két évtizedes szakértelmünk rendkívül hasznosnak bizonyul” – tette hozzá Bellon. “Örömmel mutatjuk be a Mandrill M-Two-t, az EMR3 első alkalmazását az SSV/UTC szegmensben, amely egyértelmű bizonyítéka annak, hogy az autóipari hátterünknek köszönhetően működőképes, bevált megoldásokkal szolgálhatjuk ki az elektrifikáció iránti növekvő keresletet, amely különösen számottevő Észak-Amerikában. Azt is fontolgatjuk, hogy a jövő EMR generációinak fejlesztése érdekében hozzáférést biztosítunk ügyfeleinknek az elektromotor egyes komponenseihez.”

Nagy teljesítmény kompakt csomagolásban

Az EMR3 egy kompakt, könnyű egység, amely egy állandó mágneses szinkronmotorból, valamint egy inverterből és egy reduktorból áll. Ez a méretezhető elektromos rendszer akár 150 kW-os csúcsteljesítményre és 2900 Nm nyomatékra is képes, súlya mindössze 76 kilogramm, méretre (40 x 35 x 55 cm) pedig alig nagyobb, mint egy kézipoggyász. A teljes mértékben integrált rendszernek nincs szüksége belső csatlakozókra vagy kábelekre a motor és az inverter csatlakoztatásakor, ami szintén hozzájárul magasfokú teljesítményéhez.

Az autóipari tengelyhajtás M-Two-ba történő beépítéséhez nem volt szükség semmilyen módosításra. A Vitesco Technologies off-road specialistái továbbfejlesztették a PDCU vezérlőegységet, hogy lehetővé tegyék az EMR3 szoftverek integrációját az SSV járművekben. Itt a PDCU egy magasan funkcionáló interfészdobozként szolgál, ami a járművek rendeltetéséhez igazítható. Az off-road járművekben történő alkalmazáshoz szükséges szoftver adaptáció speciális algoritmusok fejlesztését igényelte, például a nyomatékkezelés esetében. Mivel az M-Two-ban két EMR3-at használnak, a PDCU, a két motor és az akkumulátor közötti CAN-kommunikáció rendkívül összetett.

100 km/óra 2,3 másodperc alatt: célkeresztben a Dakar Rally

A Mandrill Automotive GmbH nagy teljesítményű elektromos SSV járműveket fejleszt ipari és powersport felhasználásra. Az M-Two elődje az M-One prototípus, amelyet 2021 közepe óta teszt- és promóciós járműként használnak, 2022 májusában pedig megkapta az engedélyt a forgalomba helyezésre. “Örömmel tölt el bennünket, hogy a Vitesco Technologies, az elektromos hajtástechnológiák és alkatrészek egyik vezető gyártója csatlakozott a projektünkhöz. Ezzel új mérföldkövet állítunk fel közösen az elektromos SSV és UTV járművek ezen szegmensében” – mondta Heiko Bölstler, a Mandrill vezérigazgatója. “Járműveinket úgy terveztük, hogy extrém körülmények között is jól teljesítsenek, legyen szó mínusz 30 fokról egy síparadicsomban, 45 fokról egy perzselő sivatagban, vagy akár egy hatalmas emelkedő megtételéről teli rakománnyal. Ehhez a piacon kapható legjobb alkatrészekből válogattunk, amelyek közé tartozik a Vitesco Technologies EMR3-ja is.”

A hagyományos SSV-kkel ellentétben az M-Two-nak nincs szüksége hajtásszíjra, mivel mindkét tengelyt közvetlenül egy EMR3 hajtja. Az összkerékhajtású jármű így tisztán hátsókerék-hajtás mellett is képes a maximális, 150 kW-os teljesítményre. Az 5.800 Nm össznyomatékkal mindössze 2,3 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra (végsebesség: 135 km/h). A 43 kWh kapacitású akkumulátor (440 V) akár 300 kilométeres hatótávolságra is képes, és 30 perc alatt 80 százalékra tölthető.

A vízálló járművet (IP67/69) először Németországban, Ausztriában és Svájcban fogják forgalomba helyezni. A Mandrill 2025-től viszont már világszerte szeretné forgalmazni, beleértve Észak-Amerikát, az SSV-k fő piacát. A vállalat emellett már olyan csapatoktól is kapott megkereséseket, melyek a Dakar Rally-n szeretnék bevetni az M-Two-t.