Világszínvonalú biztonság jellemzi a Lexus RZ 450e modellt

  • Az RZ-be a legújabb generációs Lexus Safety System + került új és továbbfejlesztett funkciókkal
  • Új éberség figyelő monitor és proaktív vezetési asszisztens
  • A jövőbeni szoftverfrissítések zökkenőmentesen, over-the-air technológiával lesznek elérhetők

A Lexus célja az volt, hogy az RZ-t a megelőző biztonsági funkciók világszínvonalú csomagjával szerelje fel, amely még szélesebb körben képes felismerni és reagálni a baleseti kockázatokra. Az autó a legújabb generációs Lexus Safety System+ előnyeit élvezi, köszönhetően az új és továbbfejlesztett funkcióknak, amelyek zökkenőmentes működést biztosítanak az akkumulátoros elektromos járműben.

A mérnökök fejlett technológiákat alkalmaztak a veszélyek észlelésére, a vezető figyelmeztetésére, valamint szükség esetén segítségnyújtásra a kormányzásban, fékezésben és gyorsításban segítségnyújtásra, hogy ezzel elkerüljék az ütközést vagy mérsékeljék annak következményeit. Ezek a rendszerek csökkentik a vezetőre háruló terheket is, így téve kevésbé fárasztóvá a vezetés.

Az autó adatkommunikációs modulját (DCM) kihasználva a biztonsági rendszerek vezeték nélkül, online frissíthetők az over-the-air technológiának köszönhetően, anélkül, hogy a járművet el kellene vinni egy szervizbe.

Ezek a funkciók az átfogó passzív biztonsági intézkedésekkel és az RZ robusztus felépítésével kombinálva átfogó védelmet nyújtanak mindenki számára, aki az utastérben tartózkodik.

Ütközést megelőző biztonsági rendszer

Az RZ ütközést megelőző biztonsági rendszere (PCS) által használt radar és kamera szélesebb érzékelési tartományt kapott, és a korábbiaknál szélesebb körben képes felismerni a veszélyhelyzeteket. Ez magában foglalja a frontális ütközés kockázatának csökkentését amikor kanyarodik az autó egy kereszteződésben. A rendszer válaszideje gyorsabb, és immár képes a motorkerékpárosok, valamint a kerékpárosok és gyalogosok felismerésére is.

A vészhelyzeti kormányasszisztens segít stabilan a forgalmi sávon belül tartani az autót, amikor a vezetőnek egy parkoló autót, gyalogost vagy más akadályt kell elkerülnie az út szélén. A rendszer aktív támogatással is elérhető, amely finom fékezéssel és kormányzással segít elkerülni az ütközést.

A PCS emellett véletlen gyorsítást megakadályozó funkcióval is rendelkezik, amely kis sebesség mellett képes felismeri a gázpedál hirtelen, nem szándékos használatát.

Adaptív sebességtartó automatika

Az RZ adaptív sebességtartó automatikája (DRCC) az elöl haladóhoz viszonyított távolságbeállítások szélesebb skáláját kínálja, így a vezetőnek nagyobb szabadsága van a rendszer működésének személyre szabásában. A rendszer aktiválását egyszerűbbé tette a kapcsolók könnyebb kezelhetősége és a hangvezérlés, amellyel beállítható az utazósebesség és az elöl haladóhoz viszonyított távolság.

Az új funkciók közé tartozik a kanyarsebesség csökkentés is, amely megfelelő tempót biztosít a kanyarokban, valamint az előzést megakadályozó asszisztens is, amely szabályozza az autó sebességét, hogy elkerülje a lassabb járművek rossz oldalról történő megelőzését egy többsávos úton. A vezető könnyedén beállíthatja az utazósebességet is a közlekedési tábla felismerő rendszer (RSA) által észlelt sebességkorlátozásoknak megfelelően.

Sávváltásra figyelmeztető rendszer, sáv- és nyomtartó rendszer

A sávváltásra figyelmeztető rendszer (LDA) továbbfejlesztették, így már több tárgyat képes felismerni, beleértve az út szélén található tárgyakat, például a közműoszlopokat, a járdaszegélyeket és a védőkorlátokat. Azt is felismeri, ha a vezető azért kormányozza félre az autót, hogy elkerülje az RZ forgalmi sávjában lévő gyalogost vagy parkoló járművet.

A sáv- és nyomtartó rendszer (LTA) által használt nagy felbontású kamera ügyesebben képes megkülönböztetni az útburkolati jeleket. Ez arra az esetre igaz, amikor a felfestéseket – például nagy forgalom esetén – takarja valami, és ilyenkor a rendszer követi az elöl haladó jármű nyomvonalát. A rendszer DNN-jének (deep neural network) kiterjesztése lehetővé tette a háromdimenziós tárgyak felismerését. Ez azt jelenti, hogy a vezető számára természetesnek tűnő módon úgy állíthatja be a működését, hogy megfelelő oldaltávolságot biztosítson a szomszédos sávokban vagy útépítéseken közlekedő járművektől.

Sávváltást támogató asszisztens

A sávváltást támogató asszisztens akkor használható, ha az autóban be van kapcsolva az LTA. Amikor a vezető az irányjelzővel jelzi sávváltási szándékát, a rendszer a PCS radar és kamera segítségével ellenőrzi, hogy biztonságosak-e a körülmények, kiszámítja a manővert és a kormányzás feladatát is átveszi. A sávváltás befejeztével az LTA visszatér normál működési állapotába.

Éberség figyelő monitor

Az éberség figyelő monitor egy új funkció, amely a kormány fölé szerelt kamerával folyamatosan ellenőrzi a vezető állapotát. Ha azt érzékeli, hogy fáradtság vagy rosszullét miatt a vezető elvesztette a koncentrációt, vizuális figyelmeztetés hangjelzést ad. A rendszer világelsőként kapcsolódik az autó aktív biztonsági rendszereihez, így ha a vezető nem reagálna a jelzésekre, az autó a vészvillogó aktiválása mellett képes zökkenőmentesen megállni (vészhelyzeti leállító rendszer).

Proaktív vezetési asszisztens

A proaktív vezetési asszisztens (PDA) magában foglalja az akadályfelismerő asszisztenst, a lassítási asszisztenst és a kormányzás asszisztenst is. A rendszer kisebb tempó mellett, például városi közlekedéskor lép működésbe. A PCS első kamerája pásztázza az autó előtti területet, hogy ellenőrizze, vannak-e olyan veszélyforrások, mint például az úton éppen átkelő, vagy az út szélén sétáló gyalogosok, parkoló autók vagy kerékpárosok. Ütközésveszély esetén a rendszer képes fékezni és kormányozni is az akadály elkerülése érdekében, miközben az autót az aktuális forgalmi sávjában tartja.

További funkciók

Az RZ-hez elérhető Lexus Safety System + csomag automatikus vagy adaptív távfény-vezérlést tartalmaz a fényszórók automatikus beállításához, ezzel optimális világítást biztosítva a szembejövő forgalom vakítása nélkül. Az RZ az első Lexus, amelyet egyetlen bi-LED fényszóró mellett szereltek fel AHS-sel.

A közlekedési tábla felismerő rendszer (RSA) az autópályás figyelmeztető jelzések és táblák szélesebb körét képes felismerni és megjeleníteni a vezető számára. Az autó sebességkorlátozója összekapcsolható az RSA-val, csökkentve a hajtáslánc teljesítmény felhasználását, és szükség esetén fékezéssel biztosítva, hogy az autó az adott úton megengedett sebességhatáron belül maradjon.

Passzív biztonság

Az RZ számtalan légzsákkal lett felszerelve, beleértve az első ülések közötti középső légzsákot is, amely ütközés esetén megvédi a vezetőt és az utast attól, hogy egymásnak ütődjenek. A kétfokozatú vezetőoldali légzsák az új kialakítású One Motion Grip kormánykerekébe, és a hagyományos kormánykerékbe is be van építve.

Az autó vázának ütéselnyelő képességét egy új, autóban elhelyezett ütköző és a B-oszlop kialakítása javítja. Előbbi segít abban, hogy az ütközéssel járó terhelést megossza az autó oszlopai és küszöbeleme között, míg a B-oszlop megakadályozza a kerékjárati ívek összenyomódását.