Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

Világújításnak mondható fejlesztések

Posted on 2018.01.20.2018.01.20. By Iroda Távirati

Szövőszék és üzemanyagcella

Sorozatunk első részében részletesen összefoglaltuk a hidrogén alapú társadalom kialakulásához szükséges legfontosabb tények. A folytatásban azt vesszük sorra, hogy a Hidrogén Tanács alapítójaként a Toyota eddig milyen hidrogén üzemanyagcellás modelleket mutatott be és jelenleg hol áll a technológia fejlettsége.

Az autóipar mind egybehangzóbban emlegeti a jövő üzemanyagaként a hidrogént. A Toyota szerint azonban ez nem fedi teljesen a valóságot: az ő alkalmazásukban már most is van létjogosultsága a technológiának.

A Toyota „Környezetvédelmi kihívás 2050” elnevezésű átfogó programja olyan ambiciózus emissziócsökkentési célokat tűz ki, amelyek nemhogy hagyományos belső égésű motorokkal, de még hibrid járművekkel sem teljesíthetők, még akkor sem, ha azok belső égésű komponensét bioüzemanyag működteti. Jelenlegi tudásunk szerint a tisztán elektromos meghajtás az egyetlen lehetőség arra, hogy a járművek helyi károsanyag-kibocsátás nélkül, illetve – megújuló forrásokból előállított villamos energia esetén – akár a forrástól a kerékig tartó (well-to-wheel) folyamat egészére vetítve emissziómentesen üzemeljenek.

Míg az autógyártók jelentős hányada akkumulátoros villanyautóban gondolkodik, azaz külső forrásból származó elektromos energiát kívánnak a fedélzeten tárolni, néhány vezető márka – köztük a Toyota – úgy véli, ésszerűbb magát az energiahordozót a járművön szállítani, és ebből a felhasználás pontján, azaz a jármű fedélzetén előállítani az elektromos áramot. Ennek az elvnek a legígéretesebb gyakorlati megvalósulása az üzemanyagcella, amely hidrogénből és oxigénből vegyi úton állítja elő az energiát, a folyamat egyetlen mellékterméke a víz.

Ami a tárolást illeti, azonos energiamennyiséggel számolva egy feltöltött hidrogéntartály térfogata (energiasűrűség), de különösen tömege (fajlagos energia) jóval kisebb még a modern akkumulátoros energiatároló rendszerekénél is. Az eltérés mértéke ráadásul a tárolni kívánt energiamennyiséggel exponenciálisan nő (1). Ez különösen alkalmassá teszi a technológiát a közlekedésben történő felhasználásra, hiszen itt a rendelkezésre álló hely, illetve a megengedhető tömeg egyaránt erősen korlátozott. Nem véletlen, hogy az autóipari döntéshozók szinte egybehangzóan támogatják a hidrogén üzemanyagcella elterjedését: a KPMG legfrissebb globális felmérése szerint 78 százalékuk (azaz ötből négy autóipari felsővezető) véli úgy, hogy ez a technológia jelenti majd az igazi áttörést a közlekedésben, és száz véleményformáló közül egy akad csupán, aki egyáltalán nem hisz a hidrogénben (2).

A felhasználás terén egyetlen autógyártónak sincs nagyobb tapasztalata a hidrogén üzemanyagcellás (FC) technológiákkal, mint a Toyotának. A japán vállalat 26 évvel ezelőtt, 1992-ben indította útjára FCEV (üzemanyagcellás elektromos gépkocsi) projektjét – korábban, mint hogy bemutatta volna korszakalkotó hibrid járművét, a Priust! Amikor ez utóbbit először láthatta az 1997-es Tokiói Autószalon közönsége, a standon már ott állt mellette a Toyota első kísérleti FCEV járműve, amely néhány hónappal korábban Oszaka utcáin részt vett egy felvonuláson (3).

A Toyota már ekkor lefektette a program máig gyakorolt alapelvét, azaz hogy házon belül fejleszti az FCEV járművek minden fődarabját: az elektromos meghajtás elemeit (akkumulátor, villanymotor és teljesítményszabályozó egység), az FC rendszer komponenseit (üzemanyagcella köteg, feszültségátalakító), valamint a nagynyomású hidrogéntároló tartályt. Ennek köszönhetően számos alkatrész és megoldás terén megelőzte az egész világot, amint egyre sűrűbben követték egymást a különböző lehetséges irányokat feltérképező prototípusok. 2001 végére már az ötödik generációs technológiánál tartottak, a folyamatos fejlesztések eredményeit közúti teszteken igazolták.

2002-ben jött el az első publikus áttörés: japán kormányzati engedély birtokában megkezdődhetett a Toyota FCHV-4 továbbfejlesztett változatának korlátozott értékesítése Japánban és az Egyesült Államokban, 2005-ben pedig a modell elnyerte a szabad forgalmazás elsődleges feltételének számító típusbizonyítványt. A 2008-as FCHV-adv modell egyetlen feltöltéssel 830 kilométert volt képes megtenni. Mindeközben nemcsak tökéletesedtek, de egyszerűsödtek is a technológiák, és ezzel párhuzamosan a költségek is drasztikusan mérséklődtek: a hidrogén technológiák fejlesztésének legutóbbi húsz éve során a Toyota 95 százalékkal csökkentette a költségeket.

Mire a Toyota Mirai szedánt 2015 nyarán bevezették, a cég több mint 5600, hidrogén üzemanyagcellához kapcsolódó szabadalmat jegyeztetett be. Ezeket azonban egyedülálló módon szabadon elérhetővé tette a teljes iparág számára, ezzel is elősegítve az üzemanyagcella közlekedésben és az általános gazdaságban történő felhasználását, és ezáltal egy hidrogén alapú társadalom kialakulását.

Már csak azt nem árultuk el, mi köze van a szövőszéknek a hidrogén üzemanyagcellához. Nos, a Toyota autógyár alapítójának édesapja, Sakichi Toyoda a szövőiparban tevékenykedett. Miután a fiú, Kiichiro Toyoda meggyőzte őt arról, hogy az automobiloké a jövő, az autógyártás beindításához szükséges tőkét legfontosabb szabadalmának, az automata szövőszéknek az eladásából teremtette elő. Maga az autógyár, a későbbi Toyota Motor Co. is a szövőszéküzem leányvállalataként kezdte meg működését 1933-ban. Ugorjunk most pár évtizedet, egészen a Toyota Mirai üzemanyagcellás szedán fejlesztéséig. Ennek hidrogéntartályát rendkívül vékony és erős karbonszálakból állították elő, tekercseléses eljárással. A Toyota textilipari múltja és tapasztalata itt jutott szerephez: nem elég, hogy a vállalat mérnökei az iparági normánál hatszor rövidebb idő alatt voltak képesek kifejleszteni a tartályt, de az általuk elkészített tartály kétszer akkora üzemi nyomáson (690 bar) tölthető, így nagyobb mennyiségű üzemanyagot tudott felvenni, mint korábban.

Bejegyzés navigáció

Previous Post: A Morpho a Hankook Tire Magyarország Kft. új kommunikációs ügynöksége
Next Post: Közösen fejleszt a BME és a Continental
A honlap a Médiabirodalom lapcsoport tagja.

Keresés

@bertapress
@tesztalelkemindennek
2023. október
hKscpsv
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 
« szept    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Médiabirodalom lapcsoport tagja.
#azélet1
A Börzsöny Speciális Mentők Egyesület támogatót keres
  • Már Magyarországon a Huawei legújabb prémium kategóriás vezeték nélküli fülhallgatója
  •  Insta- és Tik-Tok „tempó” a színpadon
  • Tanítanék Filmnapok – 2023. október 26-28.
  • A Sleaford Mods új dallal vezeti fel közelgő anyagát
  • Rekordszámú vendég érkezik a 12. Szemrevaló Filmfesztiválra
  • Jobb, mint a Lego? A MEGA Barbie Corvette klasszikusan menő, és előrendelhető
  • Van képünk hozzá (23.10.01.) –  Toyota GR86 40th Anniversary Limited Edition Japan
  • Van képünk hozzá (23.09.30.) –  Honda Shogo
  • Hétvégén szezonzáró futam a fotelralisták bajnokságában
  • Van képünk hozzá (23.09.29.) –  Subaru BRZ STI Sport Japan
  • A legjobb üzemanyag fogyasztással rendelkező tehergépkocsi a Scania Super
  • A Siemens Mobility Mireo Plus hidrogénvonata sikeresen teljesítette első tesztútját Bajorországban
  • Éles teszt! Megnyerte első versenyét az új Toyota GR Yaris Rally2
  • Banktudós egyetemisták kerestetnek a teszten
  • A Lego tovább tesztel, de jelenleg lemondott az újrahasznosított műanyagból készített építőkockák gyártásáról
  • Magyar háztartások egyre kevesebb élelmiszert pazarolnak
  • Vajon hizlalnak-e a sós nassolnivalók?
  • Úton a fenntartható élelmiszeripar felé
  • Erre kell odafigyelni a tökéletes kávéélményért
  • Érik a magyar körte, október végéig szüretelik
  • Anitával és Sanyival a Toyota Corolla Crosst is körbejártuk
  • Anita és Sanyi a csoDálatoS DS 9 E-Tense modellel is megismerkedett
  • Begurulva a tik-tokon is!
  • Kivételes Land Cruiser 2024 First Edition podcast
  • Exkluzív Toyota Land Cruiser 2024 podcast
  • Világraszóló szenzációról podcastolunk
  • Egy kevéske “alap” Sandero
  • Nincs megállás! A tik-tokon is elindultunk!
  • 2024-es Toyota Land Cruiser First Edition podcast
  • Toyota Land Cruiser 2024 podcast
  • A 2024-es Honda NT1100 Dupla Kuplungos Automatikus Váltója Bemutató
  • A 2024-es Honda NT1100 erőforrása és elektronikája Bemutató
  • A 2024-es Honda NT1100 erőforrása Bemutató
  • A 2024-es Honda NT1100 váza és futóműve Bemutató
  • A vadonatúj WR450F Bemutató
  • A 2024-es Honda NT1100 stílusa és felszereltsége Bemutató
  • A 2024-es Honda NT1100 Bemutató
  • A Honda koncepciókínálata a japán mobilitási kiállításra sportkocsit és városi elektromos autókat tartalmaz Bemutató

In memoriam Zsiska Ferenc

Youtube

NMHH

Mti hírfelhasználó

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT