„Vonzódunk a végletekhez”

2022 januárban az Audi rajthoz áll a legendás Dakar Ralin. A kifejezetten e célra kifejlesztett Audi RS Q e-tron¹ bemutatóján Julius Seebach, az Audi Sport ügyvezető igazgatója a rali-mítoszról, a végletek vonzerejéről és az új próbálkozások bátorságáról beszél.

¹ Jelen jármű Dakar Rali versenyautó, amely nem kapható kereskedelmi forgalomban.

Seebach úr, a Formula E immár a hosszú távú fenntarthatóság imázsával ruházta fel a versenysportot. Az Audi azonban most elhagyja a Formula E sorozatot és a Dakar Ralin jelenik meg – nem ellentmondás ez?

Az Audi az első német prémiumgyártóként érkezett a Formula E mezőnyébe, s e versenysorozat egyfajta átalakulás mentén kísért végig minket az elmúlt évek során. Az elektromos mobilitás azonban számunkra már nem a jövő víziója, hanem a jelen. A legjobb példa erre első tisztán elektromos, nagyteljesítményű utcai modellünk, az Audi RS e-tron GT, amely az év elején érkezett a piacra. A Dakar Rali most arra kínál lehetőséget, hogy új utakra lépjünk. Célunk, hogy extrém körülmények között mutassuk be, illetve fejlesszük tovább új hajtástechnikáinkat – jelen esetben egy TFSI-motorból és generátorból álló energiaátalakító berendezéssel kombinált elektromos hajtásrendszert.

A Formula E és a rali azonban még mindig meglehetősen távolinak tűnik egymástól. Miért épp e szélsőséget választották?

Mert pontosan a végletek vonzanak minket. Az Audi mindig is olyan dolgokat vállalt be a versenysportban, amit korábban igazából senki sem mert megkockáztatni. A quattro hajtás valósággal forradalmasította a ralisportot a nyolcvanas évek elején, de a Le Mans-i 24 órás futamon hibrid hajtásrendszerű versenyautóval aratott első győzelem is az Audi nevéhez fűződik. A Dakar projekt keretében extrém körülmények között fejlesztjük tovább elektromos hajtáskoncepcióinkat. Az Audi RS Q e-tron¹ egy TFSI-motorból és generátorból álló energiaátalakító berendezéssel kombinálja elektromos hajtásrendszerét. Annyi bizonyos, műszakilag ez a legigényesebb autó, amivel valaha is versenyeztünk.

Miben különleges ez a hajtáskoncepció?

Az autó alapvetően elektromos hajtásrendszerű. Mivel a sivatagban nincsenek töltőállomások, innovatív töltési koncepciót választottunk: az Audi RS Q e-tron¹ fedélzetén egy TFSI-motor is dolgozik, mégpedig az, amellyel két egymást követő idényben is megnyertük a DTM-bajnokságot. Ez az erőforrás olyan energiaátalakító rendszer része, amely menet közben tölti a nagyfeszültségű akkumulátort. A feladat az akkumulátor, az elektromos hajtásrendszer és a belsőégésű motor különböző komponenseinek intelligens hálózatba kapcsolása, illetve extrém körülmények között is optimális együttműködésének biztosítása.

Audi RS e-tron GT – Elektromosenergia-fogyasztás, kombinált*: 20,2-19,3 kWh/100 km (NEDC); 22,5-20,6 kWh/100 km (WLTP); szén-dioxid-kibocsátás, kombinált*: 0 g/km

Miért más annyira a rali, mint a körpálya? S mitől olyan magával ragadó?

Nehéz összehasonlítani a kettőt. A versenysport mindig is a finomhangolásról és a tökéletességről szólt, de természetesen vannak különbségek. A raliban például nagyon különböző talajokon és útfelületeken – bukkanókon, kátyúkon, ugratókon, vízátfolyásokon keresztül – kell helytállni, a Dakaron pedig a homok és a dűnék jelentenek különleges próbatételt. Ráadásul a verseny közel két hétig tart, s naponta akár 800 kilométert is meg kell tenni, néha még többet is. Az a technika, amely mindezekre alkalmas, már más kihívásoknak is megfelelhet.

Nem veszélyezteti ez a projekt bizonyos mértékig az Audi Sport sikermítoszát?

Aki versenybe száll, a vereséget is kockáztatja, ám az is igaz: aki mer, az nyer. A vállalkozó szellem bátorsága eddig is mindig kifizetődött az Audinak, s meggyőződésem, hogy ez a Dakar Ralin sem lesz másként. Bízom mérnöki tudásunkban és képességeinkben, hogy sokak által lehetetlennek tartott dolgokat is megvalósíthatunk – számomra ezt jelenti a “Haladást” (“Progress”).

Bizonyos értelemben arról is szól mindez, hogy az utolsó üres helyet is betöltsék az Audi Sport trófeavitrinjében?

A Dakar Rali az egyik legnagyobb kihívás az autósportban. Számunkra, mint autógyártónak, annak lehetőségét kínálja mindenekelőtt, hogy a jövőbeni sorozatgyártású alkalmazás számára tesztelhetünk új technikákat a versenysport keretei között. Napjaink legtöbb versenysorozata azonban már nagyon szigorúan szabályozott, kevés mozgásteret hagyva az olyan innovációknak, amelyek később lehetőség szerint a sorozatgyártású technikák fejlesztését is elősegíthetik.

A Dakar Rali más e tekintetben?

Itt is sok-sok oldalas a műszaki versenyszabályzat, a Dakar Rali mégis lényegesen tágabb játékteret enged “A haladás technikájának” bemutatására. A Formula E előírásaival ellentétben itt például saját akkumulátorainkat is használhatjuk, így tovább is fejleszthetjük őket. Márpedig éppen az akkumulátortechnikában és az energiagazdálkodásban rejlenek az elektromos mobilitás legnagyobb fejlesztési lehetőségei.