Zene füleinknek

A világ autógyártói időnként megengedik tervezőiknek, hogy az autóipar határain túl kalandozva valósítsák meg önmagukat. Ilyenkor egészen különleges tárgyak születnek, amelyek olykor csak hírverésre szolgálnak, máskor viszont tényleges használati értékkel bírnak, és forgalomba is kerülnek.

Amióta a Lexus először épített olyan autót, amelynek akusztikai jellemzői kielégítették a nagynevű Mark Levinson hifi-specialista elvárásait, majd példájukon felbuzdulva más prémium gyártók is követték példáját, már audiofil körökben sem tabu egy mondatban említeni az autóipart és a minőségi hangzást. Ez olyannyira igaz, hogy megjelentek a piacon az autóból visszafejlesztett otthoni high-end rendszerek – és ezt szó szerint kell érteni.

A Lamborghini és a Porsche egymástól függetlenül gondolta úgy, hogy autóinak ikonikus formai jegyei tökéletes körítést nyújthatnának egy minőségi hangszórórendszerhez. Az olasz gyártó egy szintén talján specialistával fogott össze, amely már nevében (Ixoost, ami összecseng az angol exhaust, azaz kipufogó szóval) is autóipari kötődéseit erősíti. EsaVox nevű modelljüket eredeti Lamborghini kipufogócsövek, valamint az autógyártó által készített szénszálas panelek felhasználásával alkották, és bár kategóriáját tekintve csupán egy hordozható (bár igen méretes) Bluetooth-hangszóróról van szó, az igényes anyagok és a teljes egészében kézi gyártás, no meg a nagy presztízsű név miatt 24 ezer dollárt (6,8 millió forint) kérnek el érte. Ennél jóval kisebb, olcsóbb és egyszerűbb a Porsche 911 GT3 eredeti végcsöveit alkalmazó, hordozható hangszóró, amelyet korábban az utcai versenyautó eredeti, titán hangtompítójával kiegészítve is forgalmaztak.