Spontán segítség

Az elektromos hajtású kompresszor
Az elektromos hajtású kompresszor (EPC) kiváló elindulási képességeket biztosít, és erőteljes gyorsítások mellett az elektromos légsűrítő ismételhető boost-funkcióval is szolgál. Az EPC technikája ezzel már a kezdetekor elejét veszi a turbólyuk jelenségének, minden menethelyzetben érzékeny gázadási reakciókról, illetve erőteljes gyorsításokról gondoskodva.

Az elektromos hajtású kompresszor (EPC) rendszerének reakcióideje kevesebb mint 250 ezredmásodperc, csúcsteljesítménye hét kilowatt, legnagyobb percenkénti fordulatszáma pedig eléri a 70 ezret. Az elektromos turbófeltöltő boost-funkciója egészen 1650-es percenkénti motorfordulatig működhet. Kettős feltöltésükkel, vagyis az EPC és a turbófeltöltő kombinációjával a felsőkategóriájú S-modellek a 2500 és 3100 percenkénti fordulatszám közötti tartományon folyamatosan rendelkezésre álló 700 newtonméter forgatónyomatékot kínálnak. Az EPC mindig akkor támogatja a TDI-motor turbófeltöltőjét, amikor a kiáramló kipufogógázok túl kevés energiát szolgáltatnak a forgatónyomaték közvetlen felépüléséhez, azaz elinduláskor, valamint kis motorfordulatszámnál és kis terhelésnél kezdeményezett kigyorsításkor.

A külsejében a hagyományos turbófeltöltőhöz hasonló elektromos hajtású kompresszor a töltőlevegő-hűtő mögött, közvetlenül a motornál helyezkedik el a szívócsőben, és legtöbb üzemállapotában a bypass-szelep kerüli meg. Amikor azonban a gázpedálon nagy teljesítményigény jelentkezik, miközben a turbinaoldali energiaszállítás alacsony szintű, a bypass-szelep zár és a beszívott levegőt az EPC rendszerére irányítja. Az így összesűrített levegő ezután közvetlenül az égésterekbe áramlik.

Az eredmény közvetlen gázadási reakció és mély benyomást keltő vonóerő a kigyorsítások, az előzések és a terhelésváltások alkalmával. A 3.0 TDI erőforrás hatalmas ereje így azonnal rendelkezésre áll, amikor a vezető csak kívánja. A mindennapos közlekedés során e technika számos visszakapcsolást előzhet meg, folyamatosan alacsony szinten tartva a fordulatszámot és “betemetve” a hagyományos turbófeltöltőkre jellemző turbólyukat.

Az EPC technikája meggyőző elindulási képességeket biztosít, a vele felszerelt V6-os TDI erőforrással az új S6 Limousine így álló helyzetből mindössze 5,0 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, míg az S6 Avant és az S7 Sportback egy tizedmásodperccel igényel többet a szabvány szerinti gyorsulási sprinthez. Végsebességüket 250 kilométer/órára határolja le az elektronika.