Az abroncs nem pusztán egy fekete gumikarika
Sipőcz Győző, a Goodyear Hungary Kft. kelet-európai kiskereskedelmi operatív vezetője szerint folyamatos innováció és a néha meghökkentő célú fejlesztések jelentik az iparág jövőjét. Mint megtudtuk, a Goodyearnek megvan a válasza a mikrorészecske kibocsátás problémájára, a távol-keleti konkurencia nyomulására és az elektromobilitás miatt felforduló piaci fejleményekre is.
- Úgy tűnik, hogy a gumiabroncs gyártó cégek helyzete konszolidálódik; helyre álltak a logisztikai láncok, a nyersanyagár-ingadozások kisimultak, és a gépkocsipiac talpra állt a Covid és a chiphiány okozta megrázkódtatásokból. Ugyanakkor az ETRMA, az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége az elmúlt negyedévekben kiadott jelentései egyre sötétebb képet festenek a közeljövő kilátásairól. Most akkor mi az igazság?
- Nem túl kedvező a gazdasági és piaci helyzet. A mi régiónkban a személyautóra és tehergépkocsira gyártott abroncsok szegmensében továbbra is lefelé ívelő pályán vagyunk, és ez valamennyi európai gyártót, forgalmazót érinti. A Goodyear ezt a kedvezőtlen környezeti hatást úgy próbálja ellensúlyozni, hogy olyan termékeket mutatunk be idén is, amelyek technikai paraméterei felülmúlják a versenytársainkét. Már eddig is komoly sikereket értünk el az Eagle F1 asymmetric nyári abronccsal, ennek az idén bemutatott hatodik generációja a német Autó Bild tesztjén kimagasló eredményt ért el, 2023 top nyári abroncsa lett. Már készülünk a téli szezonra ennek az abroncsnak a téli megfelelőjével, a EfficientGrip Performance 2-vel, amely megbízhatóságának és kezelhetőségének köszönhetően szintén dobogós helyen szerepel a tesztekben. Fontos megemlítenem a Vector 4 Seasons Gen 3-at, amely a közelmúltban elnyerte a legzöldebb abroncs díját. Ezek csak kiragadott példák arra, ahogy innovációval szeretnénk a konkurencia fölé kerekedni, miközben a profitabilitásunkat is igyekszünk javítani. A kiváló termék a siker alappillére, a beszerzés és a termelés racionalizálása, hatékonyabbá tétele pedig a versenyképesség másik sarokköve.
- Néhány éve bejelentették, hogy 2030-ra el akarják érni, hogy valamennyi nyersanyagot fenntartható forrásból kívánják beszerezni. Hogy áll most ennek a tervnek a megvalósítása?
- Ez egy folyamatos törekvés. Fontos kiemelni, hogy nem csak a nyersanyagok forrása, de az általunk gyártott termékekre is vonatkozik, hogy 2030-ra 100%-ban fenntartható alapanyagokból készülnek. Jól jelzi a környezeti lábnyom csökkentését, hogy 2022-ben az energiafelhasználásunk 30%-a globálisan már megújuló energiaforrásból származott, és azt gondolom, hogy a 2030-ra kitűzött terv reális és megvalósítható. Nem feltétlenül látványos a háttérben folyó munka, de komoly energiákat mozgósítunk.
- Idén nagy változás történt a hulladék újrahasznosítás terén: július 1-jétől egy erre a célra létrejött szervezet, a MOHU végzi egyebek mellett a használt abroncsok újrahasznosítását is. Miként néz ki ez a gyakorlatban?
- A kiterjesztett gyártói felelősségvállalás azt is jelenti, hogy a majdani újrahasznosítás költségét annak a gyártónak vagy forgalmazónak kell kifizetnie, aki Magyarország határain belül először hozza forgalomba az új abroncsot. A tendergyőztes MOHU ebből finanszírozza a működését. A mi esetünkben a begyűjtést és az újrahasznosítást. Ez váltja ki a termékdíjat. Ami biztos, az az, hogy az új szabályozás új helyzetet teremtett nemcsak a gyártók számára, hanem a partnereinknek, a kereskedőknek is, másképpen kell megoldani a selejt abroncsok feldolgozását begyűjtését, elszállítását. A puding próbája az evés, ezért azt gondolom, hogy majd néhány hónap múlva beszélhetünk érdemben a kialakuló gyakorlatról és vonhatjuk le az első konzekvenciákat.
- Úgy tűnhet, hogy a gumiabroncs-gyártás technológiája az elmúlt években, sőt évtizedekben nem sokat változott, a gyártók mégis, szezonról-szezonra megújuló termékekről, újdonságokról beszélnek. Őszinte választ kérek: a Goodyear marketing-kommunikációja mögött mennyi a valódi technológiai fejlődés? Van igazán új termék az abroncs univerzumban?
- Ha kilépek abból a szerepemből, amelynek keretében önnel beszélgetek és átülök a felhasználói oldalra, akkor el kell ismernem, hogy a gumiabroncs nem a legattraktívabb termék: egy fekete karika. A Goodyear idén ünnepelte fennállásának 125. évfordulóját és ezen időszak alatt rengeteg olyan újdonsággal rukkoltunk elő, amelynek komoly hatása volt az autóiparra, a mobilizációra, az életformánkra, vagyis végső soron arra, ahogyan ma élünk. Mi voltunk az első olyan cég, amely drótfonattal megerősített oldalfalú abroncsokat mutatott be, ez hozta meg az áttörést a teherszállítás terén. A mi innovációnk volt például az első gumiabroncs építő gép – ahogy akkoriban nevezték ezt a forradalmi újítást – elkészítése, és a defekttűrő abroncsok kifejlesztése. A mi mérnökeink voltak azok, akik a ’70-es években a NASA-val együtt megalkották a Hold-járművek kerekeit. Jelenleg is futnak olyan projektek, amelyek ma még futurisztikusnak tűnhetnek, de könnyen lehet, hogy meghatározzák az iparág jövőjét. Már most is vannak olyan koncepcióabroncsaink, amelyek 100%-ban fenntartható alapanyagokból készülnek: ezeket a Citroën, a Lancia és a Renault elektromos járművein teszteljük. A legizgalmasabb projektünk is az elektromobilitáshoz köthető: az Egyesült Államokban a Gatik nevű szállítmányozási cég kizárólag önvezető járművekkel dolgozik. Nekik fejlesztettünk ki a SightLine technológiánk segítségével egy abroncsot, amelynek beépített szenzorai valós időben továbbítanak adatokat a súrlódásról, amiből aztán a teherautót irányító számítógép konzekvenciákat képes levonni arra vonatkozóan, hogy milyen úton halad a gépjármű – száraz, nedves, kátyús és így tovább –, komoly lépést téve a biztonságosabb közlekedés megteremtése felé. A feltett kérdésre – és ez őszinte meggyőződésem –, a válaszom, hogy nagyon messze vagyunk attól, hogy az abroncs, mint olyan „készen” legyen. Mindig lehet és kell is fejlődni.
- Miközben az autók károsanyag-kibocsátásának mérséklése terén komoly lépéseket ért el az autóipar, egy újabb problémát is generált magának. A jelenlegi állás szerint a jövőt jelentő elektromos meghajtású autók tömege esetenként többszáz kilóval nagyobb, mint a belsőégésű motorokkal szerelteké. Ebből az következik, hogy nagyobb a súrlódás, aminek eredője, hogy több mikrorészecske kerül a levegőbe. Mi erre az abroncsgyártók válasza?
- Ráadásul az elektromos autóknak nem csupán a tömege nagyobb, hanem annak okán, hogy a teljes nyomaték már az első méterektől kezdve a rendelkezésünkre áll, sokkal nagyobb gyorsulást érhetünk el, mint egy benzinmotoros jármű esetében, ahol ezt a nyomatékot fel kell építeni. Ez tulajdonképpen jó hír például a vezetési élmény felől megközelítve, de a mikrorészecskék problematikája felől már kevésbé örömteli. A dilemma ismert számunkra és a Goodyear keresi is a megoldást, olyannyira, hogy hamarosan gyártásba is kerül az Eagle Go nevű termékünk, amely kizárólag természetes alapanyagokból áll: napraforgóolajból, fenyőgyantából, természetes gumiból és rizshéj hamuból. Ezt az abroncs típust kifejezetten elektromos autókra szánjuk, és ezeken is teszteltük. A visszajelzések ígéretesek, ami számunkra nagyon fontos, hiszen nem mindegy, hogy mennyi mikroműanyagot juttatunk a természetbe.
- Időről-időre felbukkannak hírek a levegő nélküli abroncsokkal kapcsolatban. Ez egy reális alternatíva vagy néhány év múlva úgy tekintünk majd vissza az ezzel kapcsolatos kísérletekre, mint egy érdekes tudománytörténeti kitérőre, amely aztán vakvágánynak bizonyult?
- Van egy közös projektünk a Lockheed Martin nevű repülőgépgyártó céggel, amelynek lényege, hogy részt veszünk az első kereskedelmi program részét képező holdjáró létrehozásában. Érthető módon ezt a teher és személyszállításra egyaránt alkalmas járművet a Holdon olyan abroncsokkal szeretnék működtetni, amelybe nem kell levegő – a szakirodalomban ezt nevezik NPT-nek, vagyis non-pneumatic tyre-nek. Most még nehéz megmondani, hogy az erre a célra kifejlesztett technológiát mikor és hogyan fogjuk tudni átültetni a Földön a szokásos felhasználási területekre, de az biztos, hogy rengeteg érdekes tapasztalatot gyűjtünk az innováció terén. Az, hogy 125 éve az abroncsgyártás élvonalában vagyunk a folyamatos megújulásnak is köszönhető, még akkor is, ha egyes fejlesztések később direkt módon nem voltak hasznosíthatóak.
- Ide sorolná a motorsport támogatását is? Az utóbbi években mintha ismét erőteljesebben lennének jelen ezen a területen.
- A versenysportok támogatása jó eszköz arra, hogy felhívjuk a figyelmet a társadalmi felelősségvállalási programjainkra, a K+F eredményeinkre és persze a konkrét termékekre is. A NASCAR az Egyesült Államok legnépszerűbb autóverseny sorozata, amelyből az utolsó 70 évet együtt csináltuk végig. Büszkék vagyunk rá, idén meg is újítottuk a megállapodásunkat. Teherautóabroncsainkkal ott vagyunk a világ talán legjelentősebb rally versenyén, a Dakaron. Büszkék vagyunk arra is, hogy Kiss Norbi négyszeres Európa-Bajnok kamionversenyző tavaly is Goodyear abroncsokkal lett a Goodyear FIA European Truck Racing Championship (ETRC) sorozat bajnoka és jó esélye van arra, hogy ezt idén meg tudja ismételni. A legendás 24 órás Le Mans-i verseny már századik éve dobogtatja meg a nézők és a versenyzők szívét, ahol 24 versenyistállót támogatunk abroncsokkal és szakmai tanácsokkal.
- Mit ért társadalmi felelősségvállalási programokon?
- Remélem, nem hangzik patetikusan, de egy szebb és fenntarthatóbb jövőért dolgozunk. Erről szól a K+F munkánk, amely mellett olyan programokat támogatunk, illetve veszünk részt ezekben társadalmi munkában, amelyek ezt a célt szolgálják: parkokat, állatmenhelyet bővítünk, illetve újítunk fel, a Pilisi Parkerdővel közösen fát ültetünk, és még sorolhatnám.
- Térjünk még vissza a hétköznapi felhasználási területre. Említette, hogy a négyévszakos termékek fejlesztése is hangsúlyt kap. Ez már polgárjogot nyert teljes értékű megoldás, vagy inkább egy kompromisszum, mely szerint télen, hegyre, hideg időben azért ne ezzel menjünk?
- A korábbi években azt mondtuk, hogy ha van a családban egy olyan második autó, amelyet nem feltétlenül kell használni a kedvezőtlen téli időjárási körülmények között, akkor arra nyugodt szívvel ajánljuk. A négyévszakos abroncsok továbbra is átmenetet képeznek a téli és a nyári abroncsok között, de nagyon sokat fejlődtek az elmúlt néhány évben. A Vector 4 Seasons harmadik generációja gyakorlatilag mindennemű érezhető kompromisszum nélkül használható bármely évszakban.
- Akár a saját családi autójára is felszerelné?
- Olyannyira, hogy a feleségem ilyen abronccsal szerelt autóval szállítja napi szinten kislányunkat, így saját tapasztalatból mondom, hogy ha minőségi terméket választunk, akkor jó irányíthatóságot, menetkomfortot, gördülési ellenállást és elsősorban biztonságos autózást kapunk. Ki merem jelenteni, hogy az utóbbi nem a négyévszakos abroncson fog múlni.
- És a zajszint? Korábban többen panaszkodtak, hogy a négyévszakos abroncsok hangosak.
- Ma már nem. Ha egy 5-7 éves autóban ülünk, amelynek a zajszigetelése rendben van, a vezetési élmény teljes lesz.
- Relatíve új fejlemény a gumiabroncspiacon a kínai gyártók terjeszkedése, amit persze sok vita és indulat kísér. Egyebek mellett dömpingvádakkal és minőségi kifogásokkal vádoljak őket, de a trend egyértelmű: jönnek. Mi a válasz a távol-keleti kihívásra?
- Valóban helyesebb, ha távol-keleti cégekről beszélünk, hiszen nem csak kínai gyártók szeretnék megvetni a lábukat a fejlett piacokon. A személyes véleményem megegyezik a Goodyear állásfoglalásával: minden olyan céget, amely megjelenik a piacon, komolyan kell venni, nem csukhatjuk be a szemünket. Ám azt is látni kell, hogy 125 év az iparág élvonalában nem múlik el nyomtalanul. Egy golyóstollat szétszerelek, megnézem az öt alkatrészt, lemásolom, és már indulhat is a gyártás. Az abroncsaink mögött ott vannak a szakembereink, a technológiai háttér, a tudásbázis, a megfelelő anyaghasználat, az előremutató gondolkodás, a K+F munka. Lehet legyinteni arra, hogy holdjáró abroncsot fejlesztünk, de olyan technológiai mélységet érünk el, ami tetten érhető az abroncsok minden egyes paraméterén, még akkor is, ha első látásra csak a mintázat változása látható. Említettem a teszteket: ezek nem hazudnak, és azt gondolom, hogy a vásárlóink tisztában vannak azzal, amiről önt is igyekeztem meggyőzni, azaz egy abroncs nem pusztán egy fekete gumikarika.
Rozsnyai Gábor