A 2024-es Honda CBR1000RR-R Fireblade SP váza és futóműve

24YM CBR1000RR-R FIREBLADE SP
  • Új, optimalizált merevségű alumíniumváz a még precízebb kormányzás és a még erősebb tapadás jegyében
  • A második generációs Öhlins Smart Electronic Control (S-EC 3.0) kifinomult beállításra ad lehetőséget, a rugó-előfeszítés pedig a műszeregységen állítható
  • A 43 mm-es Öhlins NPX (SV) teleszkópokban orsószelepek dolgoznak, miként a TTX36 (SV) központi hátsó rugóstagban is
  • Radiálisan rögzített, négydugattyús Brembo Stylema R féknyergek és kanyar-ABS 3 menetüzemmóddal (STANDARD, TRACK és RACE)
  • Új üléspozíció, magasabbra emelt kormány és alacsonyabbra helyezett lábtartó a szabadabb mozgásért és a könnyebb irányíthatóságért
  • A hattengelyes Bosch helyzetérzékelő (Inertial Measurement Unit, IMU) pontos adatokkal fokozza a menetdinamikát
  • A háromfokozatú, elektronikus szabályozású kormány-lengéscsillapító (Honda Electronic Steering Damper, HESD) az IMU adatait is figyelembe veszi, hogy stabilizálja a motort

A négy elemből összeállított hídváz 2 mm-es falvastagságú alumíniumból készül, így extrém pontossággal meghatározható a nyúlványok merevsége. Miután a négy fő nyúlványt összehegesztették, hat ponton rögzítik az erőforrást a vázszerkezethez, ami ugyancsak hozzájárul a motor könnyed kezelhetőségéhez.

A 2024-es modellév itt is változást hozott – a nyúlványok belső bordáit megszüntették, falvastagságukat megnövelték és formájukat is optimalizálták. Az elődmodellhez viszonyítva összesen 960 grammal vált könnyebbé a váz, s további 140 grammos tömegcsökkenést hozott a rövidebb erőforrás-rögzítő csavarok használata. Az ideális merevségi egyensúlyra, azaz tűpontos kormányozhatóságra törekedve a keresztirányú merevséget 17, a csavarodásit 15%-kal mérsékelték.

A tengelytáv 1455 mm, a villaszög és az utánfutás 24°7′, illetve 101,9 mm, míg a Fireblade menetkész tömege 201 kg. Súlyelosztása ugyancsak ideális, 53%-47% az első és a hátsó tengelyre jutó teher aránya, és a viszonylag magas tömegközéppontot is úgy határozták meg, hogy elősegítse a gyors irányváltásokat.

A 18 különböző vastagságú alumíniumból összeállított lengővilla azonos az RC213V-S-nél használttal, azaz itt is 622,7 mm hosszú. Eszményi vízszintes és függőleges merevségének hála tapadás és visszajelzés terén is a maximumot hozza a hátsó kerék.

A tökéletes vázmerevség és a kisebb súly érdekében a Pro-Link himbarendszerre épülő hátsó rugóstag felső bekötési pontját – egy konzol beiktatásával – a motorra helyezték. Ennek további előnye, hogy a hátsó kerék mozgásaiból fakadó erők nem jutnak át a villanyakra, ezáltal biztosabb az egyenesfutás nagy sebességnél és precízebbek a hátsó kerék aktuális tapadásáról árulkodó visszajelzések.

A kompakt segédvázat legömbölyített, vékony falú alumíniumcsőből állítják össze a hamamatsuiak. Ez a váz felső részéhez kapcsolódik, így rendkívül karcsú a modell az üzemanyagtartály és az ülés magasságában, tovább fokozva a kényelmet és az aerodinamikai hatékonyságot, beleértve a pilóta körüli légáramlást is. A nyeregmagasság 830 mm, magát az üléspozíciót pedig úgy módosították a 2024-es modellévre, hogy a pilóta még szabadabban mozoghasson és még könnyebben irányíthassa a gépet. Ennek érdekében a kormánycsutkák 19 mm-rel feljebb és 23 mm-rel közelebb kerültek a vezetőhöz, míg a lábtartók 16 mm-rel alacsonyabban találhatók.

A CBR1000RR-R Fireblade SP az első sorozatgyártású motorkerékpár, ami megkapta a harmadik generációs, 43 mm-es Öhlins S-EC3.0 (SV) NPX USD villát.  A különleges, orsószelepes konstrukció révén a teljes rugózási tartományban jobb teljesítményt nyújt a felfüggesztés. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy sokkal stabilabb a kanyarokban és jelentősen fokozza az első abroncs tapadását. A teleszkópokat exkluzív, kovácsolt, alumíniumból készülő alsó-felső villahíd fogja össze, hosszuk pedig tágabb határok közötti geometriaváltozást tesz lehetővé. Miként az első teleszkóp, a TTX36 (SV) központi hátsó rugóstag is versenyminőséget képvisel.

Hogy a vezérlőelektronika is a legmagasabb szinten álljon, az Öhlins Objective Based Tuning (OBTi) névre keresztelt felhasználói felülettel teljesen szabadon változtatható a felfüggesztés viselkedését. További jó hír, hogy az első és a hátsó futómű karakterisztikája egymástól függetlenül is módosítható, és a gyári beállítások mellett 3 saját hangolású üzemmódot is elmenthet a pilóta. Ez rendkívül hasznos, ha változik a pálya hőmérséklete, a kopás miatt kevésbé tapad az abroncs vagy az üzemanyag fogyásával párhuzamosan csökken a motor tömege. A speciális rendszer immáron az első és a hátsó előfeszítés műszerfali beállítására is lehetőséget ad, sőt a szoftver azt is elárulja, hogy a vezető testsúlyához milyen erősségű rugó-előfeszítést érdemes választani.

A Fireblade lassításáról négydugattyús, radiálisan rögzített Brembo Stylema R féknyereg, valamint Brembo főfékhenger és fékkar gondoskodik, így mindig pontosan adagolható és egyenletesen épül a fékerő, s természetesen erőteljes pályahasználatnál sem gyengül. Az első nyergek 330 mm-es átmérőjű, 5 mm vastag, kiemelkedő hőtűrésű első tárcsákat fognak közre, míg a hátsó féknyereg megegyezik az RC213V-S-en használt Brembo egységgel.

A hattengelyes Bosch helyzetérzékelő (Inertial Measurement Unit, IMU) a hosszanti és oldalirányú dőlést illetően is pontos adatokkal fokozza a menetdinamikát és a precíz irányítást. A Fireblade SP a – Showával közösen fejlesztett – Honda Elektronikus Kormány-lengéscsillapítót (Honda Electronic Steering Damper, HESD) is megkapta. Ez a kis tömegű, tolórudas konstrukció a villanyak alsó felén kapcsolódik a vázhoz és az alsó villahídnál az első felfüggesztéshez. Működését a kerekek forgási sebességét figyelő jeladók, valamint az IMU adatai határozzák meg, és három üzemmódban használható.

A hátsó kerék elemelkedés-gátló és a blokkolásgátló beavatkozásának mértéke továbbra is a pillanatnyi dőlésszögtől függ, ennek köszönhetően még magabiztosabban kanyarodhat a pilóta. A 2024-es CBR1000RR-R Fireblade SP fékrendszere három üzemmódot tartogat a pilótáknak.

  • A nagy fékerővel és minimális sodródással kecsegtető STANDARD állás közúti motorozáshoz passzol,
  • TRACK-be kapcsolva a nagy sebességű pályázás igényeihez igazodik a működés,
  • míg RACE programnál teljesen kikapcsol a hátsó kerék blokkolásgátlója, sőt a kanyar-ABS sem aktív.

A hátsó, ötágú, 17”-os felnire 200/55-ZR17 méretű abroncs szerelhető, hogy közúti gumiról pályaabroncsra váltva minél kevésbé változzon a futómű-geometria, az első, szintén ötágú keréken pedig 120/70 ZR17 jelzésű köpeny felel a tapadásért.