A CRF1100L Africa Twin Adventure Sports  duplakuplungos automatikus váltója

A CRF1100L Africa Twin Adventure Sports duplakuplungos automatikus váltója

  • Könnyed és közvetlen” működés jellemzi a rendszert, rendkívül gyorsak a fel- és visszakapcsolások manuális (MT), valamint automatikus S és D üzemmódban is
  • A három lépcsőben állítható S üzemmódban magasabb fordulatszámon kapcsol fel és vissza a váltó, hogy még élvezetesebbé váljon a tempós motorozás
  • A G-kapcsoló megnyomásával nagymértékben javul a hátsó kerék erőátvitele laza talajon
  • A váltások előkészítésekor azt is figyeli a rendszer, hogy lejtőn vagy emelkedőn halad-e a motor
  • Hála az IMU-nak, az elektronika immáron a dőlésszöget figyelembe véve időzíti a fel- és visszakapcsolásokat
  • A 2022-es modell átdolgozott vezérlése révén zökkenőmentes az elindulás, illetve még simábbak a fel- és visszakapcsolások alacsony fokozatban

Éppen tíz éve, 2009-ben jelent meg a dupla kuplungos erőátvitel a Honda VFR1200F-en, s azóta több mint 200 ezer DCT-vel felszerelt Honda rója Európa és a nagyvilág útjait. Hogy mennyire népszerű a technika, azt remekül mutatja, hogy 2020-ban a vevők 47%-a döntött úgy, hogy DCT erőátvitellel rendeli meg új Africa Twinjét vagy Africa Twin Adventure Sports modelljét.

A Honda által fejlesztett, egyedülálló DCT egy szempillantás alatt, rángatás nélkül kapcsolja a fokozatokat, nem meglepő hát, hogy pár perc alatt hozzászoknak az eddig lábbal kapcsolható váltót használó tulajdonosok is. A rendszer két tengelykapcsolóra épül, az egyik az 1., a 3. és az 5., a másik pedig a 2., a 4. és a 6. fokozatokért felelős.

Az elindulásnál aktív tengely üreges, ezen belül fut  a másik tengely, hogy minél kisebb, könnyebb legyen a szerkezet, s mindkettőt különálló elektrohidraulikus rendszer működteti. A rendszer azért gyors, mert a következő fokozatot mindig „előkészíti” a váltó, s azonnal kapcsolja, ha a pilóta vagy a vezérlőelektronika kiadja az utasítást. Ilyenkor az elsődleges kuplung oldásával egy időben kapcsolódik a másodlagos tengelykapcsoló, ennek köszönhetőek a szélsebes, rángatás nélküli váltások.

A DCT egyik legnagyobb előnye, hogy tulajdonképpen a teljesítményleadás megszakítása nélkül, végtelenül kifinomultan kapcsol, alig befolyásolja tehát a hátsó kerék forgását, a motor pedig éppoly közvetlennek érződhet, mint a hagyományos váltóval felszerelt gépek.

Mindemellett tartósabb is a klasszikus, lábbal kapcsolható szerkezeteknél, hiszen a felhasználó nem tud félreváltani és a kuplungtárcsák „megégetésére” sincs lehetősége. Az már csak hab a tortán, hogy DCT-vel sokkal kevésbé fárasztó a motorozás, ezáltal a vezetőnek több ideje, energiája marad az útra és a kanyarokra összpontosítani.

A pilóta három üzemmód közül választhat. MT állásban – a kormányon elhelyezett gombokkal – maga kapcsolhat a sebességfokozatok között. A takarékos D üzemmód városban és autópályán ideális, míg a három alprogrammal ellátott S állás sportos motorozáshoz passzol. Ilyenkor az ECU kissé magasabb fordulatszámra engedi pörögni az erőforrást a felkapcsolások előtt, és hamarabb visszakapcsol fékezésnél, hogy a lehető legnagyobb motorfék segítse a vezetőt.

Amennyiben a vezető szeretne beavatkozni az automatika működésébe, a kormányon elhelyezett gombokkal – D és S állásban is – bármikor szabadon megteheti. Ha már nem kapcsol kézzel, a gázállást, a sebességet és az aktuális váltófokozatot egyaránt figyelő rendszer idővel visszatér automatikus üzemmódba.

Terepes használatra külön üzemmódot tartogat a DCT fejlett vezérlőelektronikája, amelyet az érintőképernyős TFT-műszeregység jobb oldalán elhelyezett, G feliratú gomb megnyomásával aktiválhat a vezető. Ilyenkor a tengelykapcsoló működése közvetlenebbé válik, ugyanis a rendszer rövidebben csúsztatja a kuplungot a váltáskor.

A maximális biztonság és menetkomfort érdekében a DCT hosszirányú dőlésszög-érzékelőt is kapott, azaz mindig a terepviszonyok alapján határozza meg a váltások esedékességét.

A CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT rendszerének egyik legfontosabb újítása volt 2020-ban, hogy érzékeli, egyenesen halad vagy kanyarodik-e a motor, és az IMU értékei alapján ehhez igazítja a sebességváltás időzítését, hogy minél természetesebbnek hassanak a kapcsolások.

A 2022-re továbbfejlesztett DCT-nek köszönhetően immáron még simábbak a váltások egyes és kettes fokozatban, valamint könnyebb irányítani a motort elinduláskor és lassú araszolás közben.