A Kia új, cserélhető karosszériával rendelkező, elektromos furgon-koncepciókat mutat be

Hétfőn kisbusz-taxira, kedden teherautóra van szüksége? A Kia a PV1, PV5 és PV7 elektromos kisteherautókkal rendelkezik, amelyek karosszériája könnyen cserélhető az elektromágneses csatlakozóknak köszönhetően

A modern elektromos járművek megjelenése óta, amelyek akkumulátorrendszerük miatt túlnyomórészt alacsony, lapos platformokra épülnek, régóta fennáll a vágy a cserélhető karosszériájú járművek fejlesztésére. A Kia úgy véli, hogy feltörte a kódot egy sor haszonjárműnél, amelyekről úgy gondolja, hogy kivételes sokoldalúságot kínálnak majd.

A koreai autógyártó három elektromos koncepcióautót mutat be a 2024-es Consumer Electronics Show (CES) kiállításon, amelyek PV1, PV5 és PV7 néven ismertek. Elsőként a közepes méretű PV5 fog útra kelni, és amint látható, számos karosszériaváltozatban lesz elérhető, így a vásárlók egynél többet választhatnak.

A Kia azt állítja, hogy a jármű rugalmas alváza rögzített fülkével vagy „vezetői zónával” rendelkezik. Mögötte egy cserélhető felsőtest, vagy „életmodul” lesz, amelyet néhány mechanikus csatolás és még néhány elektromágneses rögzítési pont rögzít a testhez. A cég nem részletezi ezt a technológiát, de gyorsabbá és egyszerűbbé kellene tennie a karosszéria felső cseréjét.

Mindegyik életmodult szabványos készletként szállítjuk, és a Kia azt tervezi, hogy Basic, Van, High Roof és Chassis Cab karosszériát kínál. A külsőhöz hasonlóan az életmodulok ülései és tárolórekeszéi is mozgathatóak és kivehetők lesznek, hogy a szállító furgonokat gyorsan taxivá alakíthassák.

A Kia nem árult el sokat a PV1-ről és a PV7-ről, de azt állítja, hogy az utóbbi lesz a legnagyobb a kínálatban, és „lenyűgöző hatótávolságot” kínál majd. Eközben a PV1 lesz a legkisebb modell, és városokra és más szűk helyekre tervezték.

„A Kia PBV-k a zökkenőmentes mindennapi üzleti és életmódbeli megoldások új korszakát indítják el” – mondta Karim Habib, a Kia Global Design vezetője. „Reméljük, hogy ügyfeleink életét könnyebbé és jobbá tesszük, akár álló helyzetben, akár mozgásban vannak, és a radikális modularizáció révén kivételes rugalmasságot és testreszabást kínálunk.”

A járművek még hasznosabbá tétele érdekében a Kia egy dedikált üzleti szoftver kifejlesztését tervezi, amely segíti a tulajdonosokat flottáik kezelésében. A PV sorozatú járművek mesterséges intelligencia technológiát is fognak használni, hogy előrejelző karbantartási javaslatokat és az egyes ügyfelek igényeihez szabott töltési programot biztosítsanak.

A Kia a „Platform Beyond Vehicle”-nek vagy PBV-nek nevezi a járművek alvázát és technológiáját, és a napelemes járművek csak a kezdetet jelentik. A leleplezésüket követően a tervek szerint folytatja a technológia fejlesztését, és személyre szabhatóbb járműveket hoz létre, amelyek beépülnek a mobilitási ökoszisztéma többi részébe.

A hozzá kifejlesztett szoftver fejlett légi mobilitási üzletágán keresztül robotokkal, például a Boston Dynamics Spot és Stretch, valamint drónokkal fog működni. Nem lep meg, ha hallja, hogy az autógyártó autonóm vezetési technológiát is tervez a járművekhez a Motional és a Hyundai partnerein keresztül.

„A Kia PBV üzletága ügyfélközpontú üzleti megközelítésünk csúcsa” – mondta Pierre-Martin Bos, a PBV egység igazgatója. „Azzal a céllal, hogy a PBV-ket és az üzleti környezetükre szabott megoldásokat fejlesszünk, biztosak vagyunk abban, hogy ezek az erős partnerségek hajtóerőt jelentenek majd a fenntartható mobilitási megoldások szolgáltatójává válás útján.”

És ez nem csak álom. A Kia egy PBV-gyártó üzem megnyitását tervezi Koreában. Várhatóan 2025-ben kezdi meg működését, és éves kapacitása 150 000 egység lesz.