A legsportosabb Q-modell az új Audi RS Q8

Az új Audi RS Q8 a Q-sorozat csúcsmodellje, amely az RS-modellek menetteljesítményeit a prémium kupék eleganciájával és az SUV-modellek sokoldalúságával ötvözi. Az új Audi RS Q8 Németországban és további európai piacokon 2020 első negyedéve során érkezik a márkakereskedőkhöz.

“Első ízben mutatunk be az Audi RS-modellek 25 éves története során a vérbeli nagyteljesítményű sportautók génjeit hordozó, nagyméretű SUV-kupét” – hangsúlyozta Oliver Hoffmann, az Audi Sport GmbH ügyvezető igazgatója. “V8-as biturbo-benzinmotorjával az Audi RS Q8 az RS-modellcsalád legtekintélyesebb tagja.” 

Maximális teljesítmény és magas fokú gazdaságosság – a hajtásrendszer

441 kW (600 LE) teljesítmény, a 2200 és 4500 percenkénti fordulatszám közöti tartományon 800 newtonméter forgatónyomaték – az új Audi RS Q8 4,0 literes, V8-as erőforrása valóban mély benyomást keltő menetteljesítményekkel szolgál. Turbófeltöltésű és közvetlen benzinbefecskendezésű aggregátjával az Audi Sport SUV-kupéja álló helyzetből mindössze 3,8 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás és 13,7 másodperc alatt 200 kilométer/órás tempóra, végsebességét pedig 250 kilométer/órára korlátozza az elektronika. Az opcionális Dinamika csomag plusz részeként a csúcssebessége akár 305 kilométer/óráig is emelhető.

1-3-7-2-6-5-4-8 gyújtási sorrendjével a 4.0 TFSI erőforrást sportosan telt hangzás jellemzi. Kettős vezetésű kipufogórendszere az RS-modellekre jellemző módon kétoldalt mély benyomást keltő, ovális végcsövekben zárul. A vezető az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszerrel igény szerint befolyásolhatja a motor hangját, a fekete végcsövekkel szerelt, extrafelszerelésként rendelhető RS sportkipufogó-rendszer pedig még sportosabb akusztikai élményről gondoskodik.

Az RS Q8 V8-as biturbo-erőforrása kiemelkedő menetteljesítményekkel ötvözi magasfokú gazdaságosságát. Mild-hibrid rendszere (MHEV) 48-voltos fedélzeti elektromos főhálózatra épül, s központi eleme a főtengelyre csatlakozó, szíjhajtású indítógenerátor, amely az enyhe lassítások és a fékezések során akár 12 kW teljesítménnyel is táplálhat vissza energiát, ami azután a lítiumion-akkumulátorban tárolható. Amikor a vezető az 55 és 160 kilométer/óra közötti sebességtartományban elveszi a gázt, a hajtásrendszer-menedzsment a pillanatnyi menethelyzet és az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszerben beállított üzemmód szerint két lehetőség közül választ: az új RS Q8 energiát táplálhat vissza (rekuperáció) vagy leállított motorral akár 40 másodpercen át szabadon gördülhet (“vitorlázás”). A gázpedálra lépve a szíjhajtású indítógenerátor a másodperc tört része alatt újraindítja a motort. Az MHEV-technika már 22 kilométer/óra maradványsebességtől lehetővé teszi az automatikus motorleállítás és -indítás rendszerének (Start-Stop System) alkalmazását. A még hatékonyabb gazdaságosság érdekében a mild-hibrid rendszer kameraalapú érzékelőkkel is összeköttetésben áll. Amint az első kamera az új RS Q8 előtt álló jármű elindulását érzékeli, álló helyzetben a féket nyomva is beindul a motor.

Az MHEV-komponensek együttműködése jelentősen növeli a menetkényelmet, s a mindennapos üzem során akár 0,8 liter üzemanyagot is megtakaríthat 100 kilométerenként.

További gazdaságosságnövelő műszaki megoldásként a cylinder on demand (COD) rendszere is rendelkezésre áll a fedélzeten, amely az alacsony és közepes terhelési, illetve fordulatszám-tartományon a felső sebességfokozatokban a befecskendezés és a gyújtás lekapcsolásával, valamint a szívó- és a kipufogószelepek zárásával átmenetileg leállítja a kettes, hármas, ötös és nyolcas hengert. A folyamat mindössze ezredmásodperceket igényel és az utastérben gyakorlatilag nem is érzékelhető. Négyhengeres üzemben az aktív hengerek munkapontja a jellegmező nagyobb terheléshez tartozó, magasabb hatásfok jellemezte területére helyeződik át, miközben a leállított hengerek egyfajta gázrugóként szinte teljesen veszteségmentesen járnak, a gázpedál lenyomására pedig haladéktalanul ismét működésbe lépnek.

A 4.0 TFSI aggregát tekintélyes erejét már alapkivitelben a nyolcfokozatú tiptronic sebességváltó továbbítja a quattro állandó összkerékhajtás felé, amelynek bolygóműves felépítésű, tisztán mechanikus működésű központi differenciálműve 40:60 arányban osztja el a forgatónyomatékot az első és a hátsó tengely között. Amennyiben a rendszer valamelyik keréken hajtásból eredő megcsúszást (kipörgés) érzékel, automatikusan a kedvezőbb vonóerőátadási tulajdonságokkal rendelkező tengelyre irányítja a forgatónyomaték túlnyomó részét, akár 70 százalékban előre vagy akár 85 százalékban hátra.

Az új RS Q8 agilis és biztos irányíthatósági tulajdonságait a kerekenkénti forgatónyomaték-szabályzás tökéletesíti tovább, a quattro sport-differenciálmű pedig a dinamikus kanyarvételek során igény szerint osztja el a forgatónyomatékot a hátsó kerekek között – egyfajta aktív Torque Vectoring a vonóerőátadási képességek, a menetstabilitás és a menetdinamikai tulajdonságok szolgálatában.