Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

A mesterpilóta mesél a Yaris GRMN kulisszatitkairól

Posted on 2018.04.15.2018.04.15. By Iroda Távirati

Európa számára mindössze 400 darab készül, Magyarországra pedig csupán 3 darab érkezik a Toyota rendkívüli várakozások övezte, 212 lóerős kompakt izomautójából, a Yaris GRMN-ből. Vic Herman, a Toyota elit mesterpilótája az utcai erőgép tesztelésének kulisszatitkairól, és az autó képességeiről mesél.

Vic Herman a legendás sportautóiról (Celica, GT86, vagy épp a hamarosan visszatérő Supra) ismert Toyota elit mesterpilótáinak egyike, aki azt a feladatot kapta, hogy a tűréshatáron tegye próbára a Yaris GRMN képességeit, precízen hangolva az autó irányíthatóságát és teljesítményét. Az alábbiakban ő mesél a japán izomautó képességeiről.

Mi az a Toyota mesterpilóta, és mi a munkája?

„A mesterpilóták a Toyota-modellek legfontosabb értékelői. Kevesen vagyunk, és munkánkat Európában és Japánban végezzük. Az autóra mindig teljes egészként tekintünk, vagyis nem csupán a futóműre vagy a fékekre figyelünk, hanem mindenre, ami fontos lehet egy autó vezetési élményének megformálásában. Ehhez persze komoly vezetési tapasztalatra is szükség van, akárcsak arra, hogy nagy sebességnél is magabiztosan tudjunk uralni egy autót, ugyanakkor alaposan ismernünk kell a járműdinamikai különböző területeit is. A motorsportos előélet nem feltétlenül szükséges, bár én már kölyökkorom óta versenyzek, és a sport révén tanultam meg a mostani munkámhoz szükséges alapokat. A Yaris GRMN az első autó, amit mesterpilótaként teszteltem. 1999 óta dolgozom a Toyotánál; kezdetben a zajokat és a rezgéseket kellett ellenőriznem, később a rugózást és az irányíthatóságot, most pedig már a teljes járműdinamikát.”

Hogyan oszlott meg a járműdinamikai fejlesztési program Európa és Japán között?

„A Nürburgringen egy európai és japán szakemberekből álló csapat dolgozott a különféle elemek, például a karosszéria-megerősítések, a tekercsrugók, a menetstabilizátorok, a felütésgátlók vagy a kormánymű beállításain. A munka során számtalan kilométert autóztunk a versenypályán és a helyi országutakon. Volt egy téli tesztszakasz is Japánban, ahol Hokkaido behavazott útjain tökéletesítettük az autó reakcióit és stabilitásvezérlését. Mindeközben szorosan együttműködtünk a külső beszállítókkal, például a részlegesen önzáró differenciálmű gyártójával, hogy közösen határozzuk meg a megengedett csúsztatás mértékét. A vezetőülés miatt pedig többször is ellátogattam az ülésspecialista Toyota Boshoku üzembe, hogy biztosan megvalósíthassuk azt, amit elképzeltünk.”

Mennyiben volt más a Yaris GRMN, mint más projektek, amelyekben részt vett?

„Mivel ez egy különleges, kis szériás modell, sokkal kisebb volt a rajta dolgozó csapat is, így remekül tudtunk kommunikálni egymással és a beszállítókkal. Persze egy ilyen autó esetében a teljesítmény a legfontosabb, és ezzel mindenki tisztában is volt, így aztán sokkal könnyebb volt összehangolni a munkát. Ráadásul több szabadságot is élveztünk, mivel a költségkeretek nem voltak olyan szorosak, mint egy nagy sorozatban gyártott autó esetében.”

Milyennek érzi az autó teljesítményét a vetélytársakéhoz képest?

„Az európai piacon már most is akad néhány igazán remek B-szegmensű izomautó, és én mindegyiket kipróbáltam, hogy jobban megértsem, mit kell tudnia a Yaris GRMN-nek. A legtöbb ilyen autót igazi élvezet vezetni, és mindegyiknek megvan a maga egyéni karaktere, ami remek dolog. A Yaris GRMN esetében azt szerettük volna elérni, hogy az autó egy kisméretű, de vérbeli sportkocsinak tűnjön; egy letisztult gépnek, ami magával ragadó vezetési élményt nyújt. Nagyon fontosnak tartottuk, hogy olyan autót tervezzünk, ami az országútra való, de a versenypályán ugyanúgy elemében van.”

Mik voltak a legfontosabb dolgok, amiket a Yaris GRMN-nek tudnia kellett?

„A legfontosabb dolog az volt, hogy az autó készségesen reagáljon a vezető parancsaira, és hogy az autós magabiztosnak érezhesse magát a volán mögött – vagyis hogy a minden precízen működjön, és az autó reakció következetesek, kiszámíthatók legyenek. A Yaris GRMN-nek akár a Nürburgringen is meg kell állnia a helyét, bár tulajdonosai többnyire az országúton használják majd. A Nürburgring tökéletes környezetet biztosított mindahhoz, amit el akartunk érni, mivel ezen a pályán sok a bukkanó és a szabálytalan ívű kanyar – éppen úgy, ahogyan a közutakon. Ennek köszönhetően sikerült egy stabil, kiegyensúlyozott futóművet készítenünk, ami mindig nyugodtan viselkedik, és kiszámíthatóan reagál a vezető utasításaira.”

Mik voltak projekt a legfontosabb tanulságai?

„A Yaris GRMN projekten dolgozva rengeteg olyan tapasztalattal gyarapodtunk, amelyeket más autóknál is hasznosíthatunk, különösen a következő GRMN-modelleknél. Fontos volt például annak felismerése, hogy bizonyos dolgokat nem lehet megvalósítani a meglévő Yaris-padlólemezzel, és ezt a tudást máris sikerült felhasználni a következő generációs padlólemez fejlesztésében. Számomra különösen lenyűgöző volt megtapasztalni, ahogy a csapat tagjai – akik addig még sosem dolgoztak együtt – bizalommal és tisztelettel működtek együtt, és rövid idő alatt valódi csapattá kovácsolódtak.”

A Toyota Yaris GRMN képességeit bemutató látványos videó az alábbi linken tekinthető meg:
https://www.youtube.com/watch?v=6ConomUMel8

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Ne csak a képernyőt, a világot is érintsd meg!
Next Post: Két és fél milliárd forintos útfelújítás kezdődött Komárom-Esztergom megyében

Keresés

2023. március
hKscpsv
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 
« febr    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
  • Vetman – A szuper állatorvos
  • Petőfi Sándor kutyája éve még BKV-zni is megtanult
  • Két betegség kapcsolata, amik világszerte millióknak okoznak kellemetlen és fájdalmas tüneteket a mindennapokban
  • Újra a Bosch a legsportosabb hazai cég
  • Így teheti hatékonyabbá a mobilkommunikáció és az 5G az energiaszolgáltatókat és a közműveket
  • Van képünk hozzá (23.03.26.) – Peugeot 508 SW
  • Van képünk hozzá (23.03.25.) – Silk FAW Hongqi S9
  • Van képünk hozzá (23.03.24.) – Lexus GX
  • Amikor, nem az utasok szavaznak… Az év légitársaságának választották a Wizz Airt
  • Van képünk hozzá (23.03.23.) – Alpine A110 S
  • Jövő kedden és pénteken tartják két metróállomás füstpróbáját
  • A Volkswagen Atlas így teljesítette az IIHS töréstesztet
  • Az idei esztendő a válságállóság és a válságkezelés tesztje lesz
  • A Subaru Ascent abszolváltaa mérsékelt átfedésű IIHS töréstesztet
  • A kutyák és az emberek agya hasonlóan dolgozza fel a környezet hangjait – a tesztek alapján
  • Már nem éri meg helyben fagyit készíteni a cukrászdáknak
  • Hat kategóriában ítélték oda a Magyar Sommelier Szövetség díjait
  • Tovább kell erősíteni a hazai élelmiszerláncot
  • Folytatódik az Árzuhanás a SPAR-nál
  • Életbe lépett a rovarfehérjékkel kapcsolatos új szabályozás
  • A Grandlandot is megtapogatták
  • Megérkezett hazánkba is a frissített DS 3 és DS 7
  • Gondoltad volna, milyen nehézségekkel/veszélyekkel kell megküzdenie egy látássérült embernek a mindennapi közlekedésben?!
  • ASA…
  • Az Evolveo Z5 Strongphone-t is “megleste” Sanyi (Videóval!)
  • Alpine A110 S
  • A frissített DS 7-essel is gurultunk
  • DS 3 bemutatón jártunk
  • Túl a háromszázezren
  • Nagyon röviden a dízel Astráról (is)
  • 2023-ban számtalan program várja az élménymotorozás szerelmeseit Ctrl+C - Ctrl+V
  • BMW Motorrad International GS Trophy 2024 Namíbia Ctrl+C - Ctrl+V
  • A BMW R 18 Iron Annie egy fantasztikus, repülőgépek által ihletett egyedi motorkerékpár Bemutató
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 fotócsokor Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 képgaléria Hírek
  • A Harley-sok Egerbe mennek és újraélesztenék a Berva mopeded Ctrl+C - Ctrl+V
  • Fotókon a Brabus KTM 1300 R Edition 23 Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 Bemutató

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT