A trapéz rugóstag csapágyak pontos beállítást igényelnek
A Golf VII vagy VIII lengéscsillapítóit vagy rugókat cserélő műhelyeknek előzetesen mindig tanulmányozniuk kell a gyártó utasításait. Sport vagy coilover felfüggesztés utólagos felszerelése esetén feltétlenül kövesse a termékhez mellékelt szerelési utasításokat. Ez a BILSTEIN Akadémia tanácsa, és nem csak a cég saját utángyártott termékeire vonatkozik. Ennek oka egy sor speciális probléma a Golf modellek első tengelyének kialakításában, amelyek a Modular Transverse Toolkit (MQB) alapúak. Ha ezeket nem tartják be, vezetés közben problémák léphetnek fel.
A spektrum a lengéscsillapító csapágyazásában hallható repedéstől a kormányzás közbeni rugó ugrásán át az instabil, szivacsos vezetési érzésig vagy a szokatlan gumikopási mintáig terjed. Az említett jelenségek általában nem hibás alkatrészekre vezethetők vissza, hanem apróbb szerelési hibákra, amelyek sok más járműnél eleve nem fordultak volna elő. Ennek az az oka, hogy a megszokottól eltérően a VW MQB járművek első tengely rugóstag csapágyai nem szimmetrikusak, hanem trapéz alakúak. Ezért az alkatrészeket pontosan egymáshoz kell igazítani. A BILSTEIN Akadémia a három leggyakoribb hibaforrást elemezte ezzel a tervezéssel kapcsolatban, és elmagyarázza, hogy a műhelyeknek mit kell feltétlenül szem előtt tartaniuk a Golf VII és VIII típusú járműveknél.
Fontos megjegyzés az alkatrészek helyes kiválasztásához
Először is van egy általános megjegyzés a megfelelő felfüggesztési alkatrészek kiválasztásához, mivel az MQB modelleket két különböző rugóstag átmérővel kínálják az első tengelyen (50 mm és 55 mm). Hátul még fontos megjegyezni, hogy merev vagy többlengőkaros tengely is felszerelhető. A megfelelő alkatrészeket ezért a legjobban a felfüggesztési szám segítségével lehet meghatározni. Alternatív megoldásként az első és a hátsó tengely felszereltsége mérhető vagy meghatározható a jármű szemrevételezésével. Egy másik lehetőség a felfüggesztés rugóstag átmérőjének meghatározása a szervizfüzet segítségével. Például a G04 PR-kód az 50 mm-t jelenti. Itt azonban nincs feltüntetve a hátsó tengely típusa.
Tipikus hiba 1: A rugóstag csapágyainak igazítása a felfüggesztéshez (OE specifikáció)
Az első tengely trapéz alakú rugóstag csapágyán kis nyilak találhatók a Golf VII-en és VIII-on, amelyek a lengéscsillapító cseréjekor könnyen figyelmen kívül hagyhatók. Ezek jelzik a rugóstag csapágyainak beépítési helyzetét. Ha a hajtótengelyben vannak, azaz elöl és hátul, akkor minden helyes. A rugós tekercsvégek ezután az előírás szerint kifelé mutatnak.
A beépítési állapot utólagos értékeléséhez a rugóstag csapágya és a rugóstag tartója közötti három csavart meg kell lazítani, és a járművet óvatosan fel kell emelni az emelőplatformra.
Tipikus hiba 2: A forgócsap és a rugóstag csapágyainak beszerelése a megfelelő pozícióba (OE specifikáció)
A lengéscsillapító rugóstag csapágyán van egy horony, ahol a forgócsapágy be van helyezve. A felfüggesztési munkák során előfordulhat, hogy ezt figyelmen kívül hagyták, és így a két alkatrészt rossz helyzetben szerelték össze.
A megoldás: Emelje fel a járművet az emelőkosárra, és ellenőrizze a helyzetét. Végezze el a szükséges beállításokat a rugóstag és a forgócsapágyak tekintetében.
Tipikus hiba 3: A rugótekercs megfelelő beállítása a rugóstag csapágyához (BILSTEIN specifikáció)
A BILSTEIN coilover beszerelési útmutatója egy további fontos beépítési megjegyzést is tartalmaz a VW Golf VII és VIII platformhoz. Ez kimondja, hogy a rugós tekercsnek a rugóstag csapágyának tetején mindig kifelé kell néznie.
Ha ezt a saját műhelyében eleinte nem vették észre, vagy ha egy harmadik fél által átalakított jármű vezetése során problémák lépnek fel, az állapotot az emelőplatformon lehet felmérni. Ha szükséges, a rugótekercset újra be kell állítani, amíg a rugóstag csapágyához való igazodás nem megfelelő.