Az 1430 Estate-től a vadonatúj Leon Sportstourerig

“Nincs több hely, de még mindig el kell férnie egy újabb bőröndnek, egy labdának és két napernyőnek?”  50 évvel ezelőtt a SEAT megoldást akart kínálni az ügyfeleknek az 1430-as szedánból készített kombi karosszériás változat beindításával, mely az 1430-asként, a SEAT 124 prémium kategóriájú,  legerősebb változatával jelent meg. Akkoriban a nyári vakáció kezdete valószínűleg nem sokban tért el a maitól. Nagyon kevés ember utazott repülővel, és csak kevesek mentek külföldi vakációra. Szokatlan volt, hogy egy családban második autó is legyen. Az 5 ajtós SEAT 1430-at úgy alakították ki, hogy megfeleljen a társadalom akkori új igényeinek. Az autó nem volt olyan nagy, mint a SEAT 1500 Estate, tehát nagyobb forgalomban is tudott közlekedni a városokban, miközben a forgalom sűrűsége miatt egy parkolóhely megtalálása is egyfajta kihívássá vált. Az 1430-as újfajta megközelítést hozott: ügyfeleit kiszolgálta mint üzleti autó, de kiszolgálta őket a mindennapi tevékenység során is, például a gyerekeket iskolába és haza hozva. A hétvégeken vagy a nyaralás során a SEAT 1430 dinamikus túraautónak bizonyult, amely ideális volt az utazásra, és a nagy csomagtartójával szinte szó szerint a tetejéig lehetett pakolni.

50 évvel később a teljesen új SEAT Leon Kombi a martorelli üzem létesítményeinek gyártósorain született meg. Ezzel egy nagyon tágas, dinamikus autó született, még nagyobb teljesítménnyel, biztonságosabb és fejlettebb változatban, mint a 1430-as Estate volt a saját idejében.

A külső kialakításA média a SEAT 1430 esztétikáját a “funkcionális és elegáns” jelzőkkel illette. A króm kiemeli a formatervezés négyzetes arányát. Mellette a SEAT Leon Kombi szinte organikusnak tűnik, amelyet a levegő áramlása modellezett, megőrizve a tiszta, pontos, merész stílust. Megfelelve a műszaki követelményeknek, kielégítve az esztétikai trendeket, hozzáadva a praktikusságot, és figyelembe véve e a gyártási feltételek tényezőjét is, a SEAT Leon az egyik legkorszerűbb jármű a szegmensében.

  • Elölnézet: az 1430-as kis hűtőrácsa bizonyos körülmények között nem tudta kielégíteni a SEAT Leon friss levegő iránti igényét. Ez nem csupán a motor hűtésének kérdése, hanem egyben a levegő beszívásáé, illetve a motorolaj és a légkondicionáló kondenzálója hűtésének kérdése is. Ekkora mennyiségű levegő beszívásának megoldása – a Leon aerodinamikájának lerontása nélkül-  a legfejlettebb számítástechnikai eszközöket igényelte.
  • Hátulnézet: az alacsony raktér és a széles hátsó ajtó kötelező elemek egy kombi karosszériájú gépkocsi esetében. Ez szigorú szerkezeti tervezést kíván, annak érdekében, hogy a gépkocsi megőrizze az eredeti szedán karosszériájának merevségét és biztonságát. Az integrált, kiemelkedő lökhárítók esztétikai és szerkezeti szempontból nagy kihívást jelentenek a 1430-as lökhárítói után. A hátsó lámpák kiemelkedően nagyok voltak az 1430-as szedánon, kisebbek az 5-ajtós változatban, de működőképességük elhalványul az új SEAT Leon teljes LED világításával összehasonlítva.
  • Oldalnézet: a keskeny tengelytáv és a kis gumiabroncsok nagy kontrasztot mutatnak a Leon Kombi teljesértékű kerekeivel összevetve. Itt nem csupán arról van szó, hogy megnövelték a kerekek arányát az autó sziluettjében, hanem arról is, hogy ezekkel a kerekekkel túlnyúlás nélkül elérjék az autó határait (ez jogi követelmény volt). A SEAT 1430 fémlemezeinek és  üvegfelületeinek aránya mutatja az igényt a jó láthatóság elérésére. Nem kell oldalsó visszapillantótükröket keresni a SEAT 1430-ason, mert akkoriban nem volt kötelező.


Ma a teljesen új SEAT Leon Kombi közelebb áll az 1 / 3-2 / 3-os arányokhoz, amelyek láthatóan érzékeltetik az autó biztosította védelemet és robusztusságot. A technológia segít a gépkocsit vezetőnek a SEAT Leon körüli környezet ellenőrzésében. A 70-es években a televíziós műsorokban, mint például a The Jetsons, a fiatalok a jövőről álmodoztak. Ugyan a SEAT Leon még nem repül fel 2020-ban, de az olyan rendszerek, mint a radar, lehetővé teszik, hogy az autóban rossz, vagy ködös időjárási körülmények között is láthassanak. A SEAT 1430 Estate 3 centiméterrel magasabb volt, mint a szedán, de alig több, mint 1 centiméterrel volt csak hosszabb. Ma az új Leon Kombi 27 centiméterrel hosszabb, mint az új 5-ajtós SEAT Leon. Nagyobb mérete ellenére – 60 centiméterrel lett hosszabb, mint az 1430-as volt – a SEAT Leon olyan manővereket tud megtennni, amelyek 50 évvel ezelőtt a sci-fi kategóriába tartoztak, köszönhető mindezt a parkoló radarnak, a tolató kamerának, az automatikus parkolórendszernek vagy a kihajtást segítő rendszernek.

A CIKKNEK MÉG NINCS VÉGE!
LAPOZZ (a hirdetés alatt) A KÖVETKEZŐ OLDALRA!