Az amerikai Forbes szerint a Toyota Camry a 2023-as év autója
2023. március 16.
A Toyota Camry hosszú évek óta a világ legnépszerűbb felső-középkategóriás szedánja, nem volt ez másként 2022-ben sem: a japán autógyártó Európában kizárólag fejlett környezetbarát öntöltő hibrid elektromos meghajtással elérhető modellje világszerte 676.845 darabos értékesítéssel őrizte meg trónját a kategóriájában, és nem mellesleg a világ hatodik legkelendőbb autója lett. Zárójelben érdemes megjegyezni, hogy ezzel a Toyota lett az első autógyártó a világon, amelynek négy modellje is a TOP10-ben végzett: a Camryn túl az abszolút első Corolla és abszolút második RAV4 mellett az abszolút nyolcadik Hilux is befért a világ tíz legkedveltebb autója közé, nem csoda hogy a Toyota tavaly is toronymagasan végzett az első helyen a gyártók és a márkák rangsorában egyaránt. A Toyota Camry hatalmas várakozások övezte 2019-es európai visszatérése kontinensünkön is felkavarta az állóvizet a felső-középkategóriás szedánok piacán. Az amerikai Forbes újságíróját, Josh Max-et is a Camry ihlette meg leginkább, néhány hete megjelent: ’Miért a 2023-as Toyota Camry az év autója, mikor még csak február van?’ című írása alább olvasható.
Először is engedjék meg, hogy dicsérjük a fenomenális, hétköznapi Toyota Camryt, a márka történetének egyik legkelendőbb termékét. Mint egy jó társ, mindenben jó, és a 2023-as hibrid tesztautónk mindezt 5,1 liter/100 kilométeres vegyes városi/autópályás átlagfogyasztással mutatta meg. Ráadásul mindezt túlnyomórészt rossz időben: vagy csípős hideg és felhős volt, vagy havazott, vagy mindhárom, és néhány utcát még mindig nem takarítottak le az utolsó nagyobb hóvihar óta, amelyet a múlt hónapban volt tesztünk során. Mégsem tudtunk olyat kérni a Camrytől, amit ne tudott volna megtenni, kezdve a hóval borított járdaszegélyekre való felmászástól a párhuzamos parkolásnál, a megfelelő éjszakai világításon át az autópályás előzésekig, ha éppen szükség volt erre. Bár nem beszélhetünk fergeteges teljesítményről, tekintve, hogy 2,5 literes, 4 hengeres motorja a hibrid rendszerrel együtt összesen 208 lóerőt bocsát a rendelkezésünkre, ez is elég. Éles a viselkedése és teljesen racionálisnak hat ez az erő. De ez a Camry olyasvalamit is tud, amit nagyon kevés más autó tudott az elmúlt években, függetlenül az orrán található emblémától – és néhány modell ezek közül bizony akár 100 millió forintnál is többe került. Először, amikor beültem a volán mögé, bekötöttem az övet, beindítottam az autót, és mint a zene megszállottjainak milliói teszik, szinkronizáltam a telefonomat az audiorendszerrel, majd elindultam. Mindez kevesebb, mint 30 másodpercbe telt. Ennek így kellene működnie, és működik is.
De több tucat olyan modell kapható az amerikai piacon, amelyek Bluetooth-rendszerei nem működnek túl jól. És nem én vagyok az első, akinek ez feltűnt. Az első dolog, ami általában történik, hogy a jármű rendszere azt szeretné, hogy okostelefonunk csatlakozzon az Android Autóhoz vagy az Apple CarPlayhez – amennyiben ezek a funkciókelérhetők –, főleg akkor, ha vezetés közben vezetéken keresztül töltjük eszközünket. „Elutasítom.” Miért? Mert van egy Droidom, és szeretem a térképeit, ellenben az autók térképeit gyakran nem szeretem. A telefon is egy pillanat alatt reagál erre, ám az autók rendszere gyakran őrjítően lassú. Neked van annyi időd, amennyit ezek a nem emberi rendszerek szeretnének elvenni Tőled? Nekem sincs.
Néha, amikor megpróbálnak szinkronizálni, azt írják, hogy nincs telefon csatlakoztatva – igen, ezt tudjuk –, de nem ajánlják fel a csatlakozás módját. Előre-hátra-előre-hátra ugrálsz. Egy jó rendszer jelzi, hogy nincs kapcsolat, és felajánl egy gombot ennek kezdeményezéséhez – lehetőleg azelőtt, mielőtt még megöregszünk az autóban. Az egyik autógyártó „erdő”, „csapadék” vagy „roppanó tűz” hangokat képes generálni. Ahogy a Spinal Tap a színpad bejáratát keresi folyamatosan, Te is ezekre a hangokra fogsz bukkanni, nem pedig arra, amit szeretnél, azaz a „bluetooth”, majd a „csatlakozás” lehetőségekre, hogy aztán kikapcsolódhass. Ha sikerül is összehoznod a kapcsolatot, sok esetben több akadály is magasodik előtted. Sok gyártó úgy gondolja, hogy zene vagy hír „kategóriákat” szeretne alkotni, és 2-3 menüponton át kell jutnod, hogy eljuss oda, ahol, mint a legtöbb ember szeretné, egyszerűen kiválaszthasd, hogy komédiához, metálhoz, klasszikus zenéhez vagy hírekhez van kedved. Tavaly volt egy modell, amiben nekem és társamnak 2-3 napunkba telt, mire kitaláltuk, hogyan vegyük rá a rendszert arra, amit szeretnénk. Mindig feladtuk, és azt mondogattuk, jó, csináld ahogy akarod. Ez túlságosan frusztráló és időigényes, és érthető módon haragudhatunk arra az emberre, aki egy elképzelt homogén tömegközönség számára tervezte a rendszert, amikor a zene iránt sokan olyan szenvedélyesek, mint Európában a futballmeccsek iránt. Egyes rendszerek egyszerűen arra késztetnek, hogy feladd – mert eleged van a szenvedésből, és sietsz valahova, ezért inkább elindulsz, ezért elhajtott –, és megnézd a használati utasításban, hogy a szoftver miért nem tudja egyszerűen lejátszani kedvenc SiriusXM állomásodat. Egyes esetekben a használati utasítás is abban a rendszerben található, amelynek megfejtésével problémái vannak, ezért szüksége van egy kézikönyvre a kézikönyvhöz. A Camry szintén nagy szívességet tett nekem, és azoknak, akik ilyen autót vesznek, mivel biztosít egy fizikai gombot, amellyel valóban használható a SiriusXM műholdas rádió. Srácok, a gombok biztonságot nyújtanak az embereknek, mert anélkül is megtalálhatók, hogy keresnénk őket. Ezt a cikket pedig azzal a belátással zárom, hogy az amerikai piacon eladott autók Bluetooth-kapcsolatairól való elmélkedés talán nem egy égető probléma, de ezt a kérdést akkor is szem előtt kell tartani. Ugyanakkor azért vagyok itt, hogy dicsérjem a Camryt és annak Bluetooth-rendszerét, és hogy más autógyártókat buzdítsak, hogy majmolják azt le, kérem és köszönöm! Más szóval, vegyenek egy szomorú dalt, és próbálják meg jobbá tenni.