Az emberek a villanyautókról beszélnek, de hibridet vásárolnak
Sajátos kettősségre mutatott rá egy vezető piacelemző szervezet negyedéves felmérése. Miközben a sajtóban jóformán minden hír a tisztán elektromos járművek körül forog, a vásárlók köszönik, de inkább maradnak a bevált megoldásnál, és hibrid autókat vesznek – azon belül is főleg Toyotákat.
Az elmúlt években világszerte felgyorsult a részben vagy teljesen elektromos járművek térnyerése. A dízelek egykori egyeduralmának ma már csak a nyomai láthatók, az új generációs modellek más módokon igyekeznek csökkenteni károsanyag-kibocsátásukat. A legtisztább megoldás – legalábbis ami a felhasználás helyén keletkező emissziókat illeti – az akkumulátoros elektromos hajtástechnológia.
Ugyanakkor a full hibridekkel is hatalmas javulást lehet elérni, hiszen pont azokban az üzemi fázisokban tehermentesítik a belső égésű motort, ahol az rossz hatásfokkal, szennyezően üzemelne. Sőt: a Toyota arra is rámutatott már, hogy amennyiben azt a nyersanyagmennyiséget, amelyből egy villanyautó akkumulátorát elkészítik, kisebb kapacitású hibrid akkuk gyártására használják fel, akár ötven autót is villamosíthatnak így. Könnyű belátni, hogy összességében így nagyobb mértékben csökkenthető a közlekedés CO2-kibocsátása, mint ha csupán egy belső égésű motorral szerelt járművet váltanánk ki emissziómentes alternatívával.
A hírekben persze az akkumulátoros elektromos járműveké a főszerep: egyrészt, mert számos start-up „autógyártó” ezeken keresztül igyekszik betörni a piacra, másrészt, mert a hajtási rendszer (főleg az akkumulátorok) miatt eleve magas költségeket a gyártók gyakran különösen látványos formatervvel és szenzációs, innovatív felszereltséggel igyekeznek igazolni (ami persze csak még drágábbá teszi a villanyautókat.)
Nem csoda tehát, ha a reflektorfényből kissé kiszorultak a mára teljesen hétköznapinak tekintett hibridek – ám ez csak a sajtóban és a bloggerek világában van így, a piacon továbbra is a benzin-elektromos modellek viszik a prímet. Ez nem feltételezés, hanem a közel 100 éves múltra visszatekintő elemző szervezet, az észak-amerikai Kelley Blue Book legfrissebb piaci felmérésének tanulsága.
A 2023 első negyedévében Észak-Amerikában eladott új gépkocsik (személyautók, szabadidőjárművek és pickupok) 27 százaléka volt részben vagy teljesen villamosított. Ennek a bő negyednek a kétharmadát a hibridek tették ki, és csak a fennmaradó mennyiség (azaz a teljes piac 9%-a) volt akkumulátoros elektromos.
Jól mutatja a piac ellenállását, hogy a tíz legnépszerűbb villamosított modell közül csak kettő volt tisztán elektromos, és azok is a mezőny utolsó harmadába szorultak. A lista hét helyén csupa hibrid áll, és ebből a hétből ráadásul négy Toyota – egytől egyig olyan modellek, amelyek Európában is kaphatók. A RAV4 Hybrid és a Highlander Hybrid a szabadidőjárművek mezőnyében képviseli a Toyotát, míg a Prius és a Camry Hybrid népszerűsége jól mutatja, hogy a klasszikus családi autók műfajában is vannak még jelentős tartalékok – pont, mint a hibridekben.
A 10 legkeresettebb részben vagy teljesen elektromos gépkocsi 2023. első negyedévében
1 Toyota RAV4 Hybrid
2 Honda CR-V Hybrid
3 Toyota Highlander Hybrid
4 Ford Maverick Hybrid
5 Honda Accord Hybrid
6 Toyota Prius
7 Toyota Camry Hybrid
8 Tesla Model Y
9 Chevrolet Bolt EV
10 Ford Escape Hybrid
Fotók: Toyota, Kelley Blue Book