Az Opel és az „Arany kormánykerék“ – Rüsselsheim győztesei

Az Opel Corsa-e a legújabb győztes az Opel „Arany kormánykerék“ díjazottjai közül. Az Axel-Springer-kiadónál 1976 óta megjelenő Bild am Sonntag – és 2009-től az AUTO BILD – kitűntetését az eddigi 44 alkalomból 18-adszor kapta meg a Villámos márka. Először 1978-ban, a díj alapítása után két évvel, az Opel Senator A típussal.

„Arany kormánykerék“Modell
1978Opel Senator A
1979Opel Kadett D
1981Opel Ascona C
1982Opel Corsa A
1984Opel Kadett E
1987Opel Senator B
1990Opel Calibra
1994Opel Omega B
1995Opel Vectra B
1999Opel Zafira A
2002Opel Vectra C
2005Opel Zafira B
2009Opel Astra J
2010Opel Meriva B
2012Opel Zafira Tourer
2015Opel Astra K
2017Opel Ampera-e
2020Opel Corsa-e

1978 – Opel Senator A: az első „Arany kormánykerék

Az 1977-es Frankfurti Autószalonon bemutatott Senator a legendás felsőkategóriájú Kapitän, Admiral és Diplomat (KAD-modellek) leváltójaként maradt 1993-ig az Opel zászlóshajója. 1978-ban kapta meg először az „Arany kormánykereket“ az Opel a Senatorért, amelyet 2,8 literes hathengeres motorral (103 kW/140 LE), illetve 110 kW/150 LE vagy bivalyerős 132 kW/180 LE teljesítményű háromliteressel kínált.

1979 – Opel Kadett D: díjazott térkihasználás

Egy évvel a Senator A után megint a dobogó legfelső fokára állhatott egy Opel: a márka első fronthajtású kompakt modellje, a Kadett D lett a 2-es számú „Arany kormánykerekes“. Keresztirányban beépített motorjának és a kardántengely hiányának köszönhetően kis felületen nyújthatott utasainak bőséges férőhelyet az új Kadett – annak ellenére, hogy 126 milliméterrel rövidebb volt hátsókerék-hajtású elődjénél. Az 1425 literes csomagtartójú Caravan kombi mellett készült belőle kétféle lejtőshátú limuzin is, majd 1983 januárjában megjelent a sportos Kadett GTE 85 kW/115 LE teljesítményű 1,8 literes négyhengeres motorral, 187 km/órás csúcssebességgel.

1981 – Opel Ascona C: a harmadik

1981-ben folytatta az Ascona C az „Arany kormánykerék“ sikersorozatot. A Kadett D után az Ascona lett a nagyobb középkategóriájú modell, trendi fronthajtással. A limuzint és a kombit 1,3 – 1,6 literes benzinmotor, illetve 1,6-os dízel hajtotta.

1982 – Opel Corsa A: nagyszerű kisautó

Tizenkét hónappal később, 1982-ben a teljesen újonnan kifejlesztett Corsa A típusé lett az „Arany kormánykerék“ a Majna partján. A mindössze 3,62 méteres Corsa pimasz kerékíveivel, sportos vezethetőségével és egy ilyen járműtől kiválónak számító 0,36-os légellenállási alaktényezőjével hódított. A Corsa A elsősorban a „ház urát” vette célba, különösen a 72 kW/98 lóerős Corsa GSi. A háromajtóst 1985-ban követte az ötajtós változat. A kiskocsi bestsellernek bizonyult, 3,1 millió eladott darabbal.

1984 – Opel Kadett E: újabb siker a kompakt osztályban

Öt évvel a Kadett D után utódja folytatta az Opel kompakt modelljeinek sikersorozatát. Az 1984-től 1991-ig kínált Kadett E az „Arany kormánykerék“ mellett megkapta az „Év autója 1984“ címet is. Emellett az aerodinamika bajnokaként tündökölt, a sportos GSi 0,30-as cW-értékkel lepte meg a szakmai világot, de kimagasló volt a lejtőshátú kivitel 0,32-je is. Az áramvonalas típusból 3,78 millió kelt el.

1987 – Opel Senator B: ha győzött az A, győzzön a B is

A Senator B megismételte elődjének sikerét. A hátsókerék-hajtású Opel Omegára épülő új zászlóshajó elsősorban hathengeres motorjaival lett kedvelt – a bársonyosan sima járású 115 kW/156 lóerős sorhatosra működés közben az élére lehetett állítani egy pénzérmét, anélkül, hogy eldőlt volna. Később kijött a négyszelepes változat is, változó Dual-Ram szívórendszerrel és bikás 150 kW/204 lóerővel.

1990 – Opel Calibra: egy sportoló győzelme

Igazi bajnoké lett az „Arany kormánykerék“: egy lélegzetelállító sportkupé kapta meg, világelső, mesés 0,26-os alaktényezővel! Ehhez járultak sportos motorjai 85 kW/115 LE és 150 kW/204 LE között. A csúcsot az Opel Calibra Turbo képviselte, összkerékhajtással és nulláról százra 6,8 másodperces gyorsulással. V6-os, 125 kW/170 LE teljesítményű motor tette teljessé a kínálatot. Az autósportban egy Calibra V6 lett 1996 túrakocsi-bajnoka, megnyerve az ITC-sorozatot.

1994 – Opel Omega B: megőrizte az aranyat a nagy kocsi

Különösen belopta magát a zsűri szívébe az Omega második kiadása. A dinamikus dizájn, a nagy férőhely, és az új alumínium hengerfejű V6-os benzinmotor 155 kW/210 csúcsteljesítménye nagyon tetszett a szakembereknek. Valamennyi ülésnél új légzsák-rendszer gondoskodott példás biztonságról. Az Omega B Caravan a családok és mesteremberek kedvenc kombija lett, a lépcsőshátú pedig reprezentatív üzletember-autó.

1995 – Opel Vectra B: messze földön a legszebb tükörrel

Az új Opel Vectra elsősorban az áramvonalas külső tükreivel vonta magára a tekintetet. Az „Arany kormánykerék“ zsűrije sem tudott neki ellenállni. Persze számítottak a Vectra hatékony, 1,6 – 2,6 literes, 55 kW/75 LE és 125 kW/170 LE teljesítményű benzinmotorjai is, míg a dízelek között megjelent a mintaszerűen kis fogyasztású, közvetlen befecskendezésű 1,7, illetve 2,2 literes kivitel.

1999 – Opel Zafira A: hétüléses átalakuló művész

Ki találta fel? Az Opel! Mármint a kompakt egyterűt, amely egy pillanat alatt változik át teljes értékű hétülésesből óriási csomagterű (maximum 1700 liter) szállítóeszközzé – anélkül, hogy egyetlen ülést is ki kellene venni. A recept neve Flex7, és meghozta az Opel Zafirának az „Arany kormánykerék 1999“ díjat. Zseniális koncepciójának köszönhetően ülései egyszerűen a padlóba süllyeszthetők. Ehhez elsőrangú menetdinamika társul.

2002 – Opel Vectra C: az elektromosság mestere

A harmadik generációjú Vectra megvédte elődjének címét, elhozta az aranyat, miközben átlépett az elektronika korába: rendszereit kábelköteg helyett CAN-Bus kapcsolta össze, kormányműve elektrohidraulikus lett. Motorpalettája 1,6-tól 3,2 literig, illetve 74 kW/100 LE-től 206 kW/280 LE-ig terjedt. A Vectra C 2004-ben megkapta az IDS-Plus rendszert, amely automatikusan igazítja a lengéscsillapítást a pillanatnyi menetviszonyokhoz.

2005 – Opel Zafira B: tucatnyi arany

Továbbfejlesztett Flex7 ülésrendszerével a második generációs Zafira is etalonnak számított, és megint elnyerte az „Arany kormánykereket“. Ráadásul a világ leggyorsabb egyterűje lett! Az OPC-változat faképnél hagyta az autópályán a felső kategóriájú limuzinokat, és mesébe illő 8.54.38 perces időt futott a hírhedt-híres Nürburgring-Nordschleifén. E rekordot 240 fürge paripa és elsőrangú sportfutómű tette lehetővé.

2009 – Opel Astra J: dizájnautó a kompaktok között

A kompakt Opelek harmadik kitüntetését az Astra J kapta. A Kadett D térkihasználása és a Kadett E áramvonalazása után a szoborszerű forma és a németes mérnöki tudás ötvözete győzött. Az új kocsi már megkapta a legmodernebb asszisztenseket, mint az Opel frontkamera és az intelligens AFL+ világítóberendezés, amellyel be lehet látni a sarok mögé. Az adaptív FlexRide futómű mindig a pillanatnyi menetviszonyokhoz alkalmazkodik. Az utasok pedig a kiváló, minősített AGR-üléseken (Aktion Gesunder Rücken e.V. – Egészséges Hát Munkacsoport) foglalhatnak helyet.

2010 – Opel Meriva B: okos, aranyos

A Zafira kistestvére, a Meriva B 2010-ben arannyal érvényesítette az Opel tudását az egyterű-fronton. Ez a meghökkentően variálható FlexSpace utastér-rendszert kombinálta hátrafelé nyíló hátsó ajtókkal, amit megtapsolt a zsűri. A FlexDoors jóvoltából könnyű kisgyerekeket bekötni az ülésükbe, és magas emberek kényelmesen szállhatnak be a második sorba. A kis lökettérfogatú, de turbótöltésű motorok csekély fogyasztással adtak le 55 kW/75 LE – 103 kW/140 LE teljesítményt.

2012 – Opel Zafira Tourer: a guruló klubszoba

A Zafira mellé felsorakozó prémium-partner, a Zafira Tourer nyert újabb „Arany kormánykereket“. Nagymértékben variálható belső tere mellett klubszobához illő komfortja, panoráma üvegteteje és innovációi szóltak mellette, mint a radaralapú követési távolság mérés, illetve az ütközésveszélyre figyelmeztetés.

2015 – Opel Astra K: a kvantumugrás

2015 győztese, az Opel Astra K könnyű felépítésű autó, modern, hatékony motorokkal, és az okostelefon integrálásával tesz lehetővé nagyszerű csatlakoztatást. Ezen túlmenően, folytatva az Opel hagyományát, olyan felszereléseket hozott le a kompakt szegmensbe, amelyek addig csak a felső osztályban voltak ismertek. Ez elég is volt az „Arany kormánykerék 2015“ elnyeréséhez.

2017 – Opel Ampera-e: az elektromos hatótáv bajnoka

Az Opel Ampera-e hátsó lámpáját mutatta vetélytársainak: úgy ment, mint egy sportkocsi, és kategóriájában a messze legnagyobb elektromos hatótávval büszkélkedett. 60 kWh kapacitású lítiumion-akkumulátorának egyszeri feltöltésével akár 520 kilométert tehetett meg az új európai menetciklus (NEFZ) szerint (WLTP szerint 380 kilométer). Az Ampera-e mindössze 3,2 másodperc alatt gyorsul nulláról 50 km/órára. Mindemellett kompakt 4,16 méteres hosszúsággal nyújt bőséges helyet öt utasnak, és 381 literes poggyászteret (előrehajtott hátsó ülésekkel 1274 liter).

2020 – Opel Corsa-e: kisautó-bestseller elektromos hajtással

A Corsa legújabb generációjával elektromos lett az Opel kiskategóriájú bestsellere. 50 kWh-s akkumulátorával a kicsi villanyautó akár 337 kilométert is megtehet utántöltés nélkül (WLTP1 szerint). Öt személynek nyújt helyet, és már alapváltozatát sokféle csúcstechnikájú asszisztenssel látták el – mindezt kerek húszezer eurónál kezdődő attraktív árért (az innovációs támogatás beszámításával). Ezzel teszi megfizethetővé az Opel az elektromos mobilitást. Sikerreceptje nemcsak a vevőket villanyozza fel, hanem meghozta az „Arany kormánykerék 2020“ díjat is.