• Egyéb

Életmentő autó a Toyota korábbi főmérnökétől

Szakértelem, elhivatottság és motiváció – Curumaki Hideo mindhárommal rendelkezett, amikor belevágott egy árvízálló törpeautó fejlesztésébe.

A 2011 tavaszán Japán partjaira törő szökőárról többségünknek leginkább a fukusimai atomerőműt sújtó baleset jut az eszébe. A Toyota Auto Body egykori főmérnöke, Curumaki Hideo számára azonban sokkal személyesebb okok miatt emlékezetes a természeti katasztrófa: amint a híradóban nézte a víztömeg által elsodort autókat, eszébe jutott idős, nehezen mozgó édesanyja, és hogy vajon mi történne vele egy hasonló helyzetben.

Arra a következtetésre jutott, hogy egy süllyedésbiztos autó, amely ráadásul haladni is képes a vízben, hasonló helyzetben sokak számára lehetne a túlélés kulcsa. És mivel munkahelyén, a Toyota Motor Corporation karosszériafejlesztő leányvállalatánál éppen egy egyszemélyes elektromos törpeautó kifejlesztésén dolgoztak, nemcsak az indíttatás, hanem a szaktudás is rendelkezésére állt, hogy megvalósítsa élete újonnan nyert értelmét.

Hideo-szan minimális tőkével megalapította a Fomm Corporationt, és 2012-ben megkezdte a fejlesztéseket. Egy évvel később készen volt a prototípus, amelyet a Toyotánál megszerzett tudását, valamint cége támogatását a projekthez felhasználva, teljes egészében egyedül, kézzel épített meg. Már ez elég kiforrott volt ahhoz, hogy felkeltse a tokiói egyetem kutatóinak érdeklődését: a következő három évben együtt dolgoztak az optimális vízi meghajtás kifejlesztésén. Végül arra jutottak, hogy turbina formájú küllőkkel szerelt keréktárcsákat alkalmaznak, amelyek természetes forgásuk során hátrafelé lökik ki a beszívott vizet – a megoldás előnye, hogy vízen is a szárazföldön használatos kormányművel irányítható az autó.

2016-tól egy thaiföldi autóalkatrész-gyártó és ingatlanértékesítő vállalkozás vette szárnyai alá a Toyota egykori mérnökét. Mostanra a negyedik prototípusnál járnak, és terveik szerint az év végén megkezdődhet a sorozatgyártás az alternatív hajtású járműveket jelenleg rendkívül magas támogatásban részesítő Thaiföldön, később pedig már meglévő partnerein keresztül Japánban is.

Az elektromos meghajtású, ezért tiszta üzemű jármű négyszemélyes lesz, vezetéséhez pedál helyett gázkart szerelt be a tervező, mert így jobban tudott gazdálkodni a hellyel. Az akkumulátorok feltöltése hat órát vesz igénybe, ám vészhelyzet esetén könnyen és gyorsan cserélni is lehet őket, így ha menni kell, azonnal indulhatnak. Egy feltöltéssel mintegy 150 kilométert tud megtenni a jármű, legnagyobb sebessége 80 km/h körül van.

Az alkotó reméli, hogy évente akár tízezer autót is gyárthatnak (és eladhatnak) Ázsiában, 2020-tól pedig a tőzsdére szeretne vonulni vállalkozásával. „Ha elkészül, első dolgom lesz leparkolni egyet a házunk előtt – biztos, ami biztos. Bízom benne, hogy mások is így gondolkodnak majd” – hangsúlyozta Hideo.

Fotók: Bloomberg