Emissziómentes vezetési élmény a luxusautók mezőnyében

A plug-in hibrid hajtáslánccal felszerelt luxuslimuzinok átlagos üzemanyag-fogyasztási és kombinált károsanyag-kibocsátási értékei az új nemzedék érkezésére ugyancsak tovább javultak. Átlagos 100 kilométeren a BMW 745e 2,1 – 2,3 liter*, a BMW 745Le 2,2 – 2,3 liter*, míg a BMW 745Le xDrive 2,3 – 2,6 liter* üzemanyagot éget el, amely 15,1 – 15,6 kWh*, 15,6 – 15,7 kWh* és 15,8 – 16,3 kWh* kombinált energiafogyasztással párosul. Kilométerenként a BMW 745e 48 – 52 gramm*, a BMW 745Le 50 – 53 gramm*, a BMW 745Le xDrive pedig 52 – 59 gramm* káros anyagot bocsát ki.

A plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt 7-es BMW-k elektromos motorját a nyolcfokozatú Steptronic automataváltóba építették be a mérnökök. Fékezés és vitorlázó funkció közben az elektromos erőforrás generátorként funkcionál, amely az energiát a nagyfeszültségű akkumulátorba táplálja vissza. A lítium-ion akkumulátor a fedélzeti rendszerek energiaellátásáért is felel, álló helyzetben például a belsőégésű erőforrás működtetése nélkül biztosítja az utastér kiegészítő légkondicionáló rendszerének stabil működéséhez szükséges energiát. A nagyfeszültségű akkumulátort a tervezők a hátsó üléssor alá építették be, a 46 liter térfogatú üzemanyagtartály pedig a hátsó tengely fölött kapott helyet. Mindez azt eredményezi, hogy a plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt BMW 7-es sorozat csomagtartójának térfogata szinte megegyezik a belsőégésű erőforrással szerelt modellváltozatok hasonló értékével, a 420 liter térfogatú csomagtér pedig az alapfelszereltségként 40 : 20 : 40 arányban osztott hátsó üléstámlák ledöntésével még tovább növelhető.

A jármű különböző beállításai és a hajtáslánc eltérő működési üzemmódjai a középkonzolon elhelyezett többfunkciós gombbal aktiválhatók. A vezetési élménykapcsoló (Driving Experience Control) SPORT üzemmódja a modell lehető legsportosabb énjét hívja elő, az ADAPTIVE üzemmód aktiválására pedig a jármű minden pillanatban az adott vezetési stílushoz és forgalmi szituációhoz alkalmazkodik. Az alapértelmezett beállításként funkcionáló HYBRID üzemmód a belsőégésű erőforrás és az elektromos motor kiegyensúlyozott együttműködéséért felel, a HYBRID gomb dupla megnyomására pedig a hatékonyságra optimalizált HYBRID ECO PRO üzemmód kel életre. Ilyenkor a rendszer a lehető legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztásra törekszik és előszeretettel alkalmazza a vitorlázó funkciót, az elektromos motor többlet-teljesítménye pedig csak padlógázra válik elérhetővé. A BMW iDrive operációs rendszer menüjében a bajor prémiumgyártó ügyfelei az ELECTRIC vezetési üzemmódot is beállíthatják alapértelmezettként, amely kizárólag a tisztán elektromos meghajtásra törekszik. A rendszer ilyenkor egy jellegzetes, pulzáló hanggal figyelmezteti a járókelőket a gyakorlatilag hangtalanul guruló jármű jelenlétére, a külső hangszóróból érkező jelzések azonban az utastérbe nem szűrődnek be.

SPORT vezetési üzemmódban az elektromos motor a belsőégésű erőforrás minél intenzívebb támogatására törekszik. A BATTERY CONTROL üzemmód célja eközben, hogy az utazás ideje alatt mindvégig a vezető által előre meghatározott szinten tartsa a nagyfeszültségű akkumulátor töltöttségi szintjét. Autópályás használat esetén például a rendszer maximálisan képes megőrizni a lítium-ion akkumulátorban tárolt energiát, hogy azt az utazás egy későbbi szakaszán, például a metropolisz közelébe érkezve, tisztán elektromos meghajtásként hasznosítsa.

A vezetési üzemmódokat eltérő grafikáik és színsémáik alapján könnyedén megkülönböztethetik a bajor prémiumgyártó ügyfelei. Tisztán elektromos meghajtás esetén a digitális műszerfali kijelző kék színben pompázik, a fordulatszámmérő helyét pedig a hajtáslánc terheltségét jelző kijelző és a nagyfeszültségű akkumulátor állapotjelzője váltja fel. Zéró emissziójú vezetéskor a műszerfalon a belsőégésű erőforrás rendelkezésre állása, a lítium-ion akkumulátorban tárolt energiával megtehető, tisztán elektromos hatótávolság és a hangtalanul elérhető maximális sebesség is egy időben látható. A nagyfeszültségű akkumulátor töltésekor a vezető minden releváns információt a műszerfalon követhet nyomon, így többek között az aktuális töltöttségi szintet, a töltés időtartamát, az energiaáramlás mennyiségét és a pillanatnyilag elérhető, tisztán elektromos hatótávolságot is.