• Egyéb

Ezért fontos mi van a fényezés alatt

Az autóipar megszületése óta folyamatosan fejlődik. A fejlődés azonban nem korlátozódik a motorok vagy a vezetést támogató berendezések körére, hanem fejlődik a „vas” is: a karosszéria-építés szintén új úton halad.

Régen elmúlt az az idő, amikor egy alvázra jó vastag lemezből préselt karosszériát raktak. A változás oka egyrészt a tömeg csökkentése, valamint az ütközésbiztonság növelése volt, így előtérbe került a metallurgia tudománya. Technológiai és közlekedésbiztonsági szempontból óriási előrelépést jelent a hidegen és melegen hengerelt, változó falvastagságú acélok alkalmazása, valamint az acél-alumínium komponensek széleskörű alkalmazása.

A kombinált karosszériastruktúrák megjelenése óta már nem csak a nagy szilárdságú acélok alkalmazására támaszkodhat az autóipar, és ennek egyik legfrissebb példája az új Volkswagen Touareg, amely 5 csillagos minősítást kapott az Euro NCAP idei töréstesztjén. A Touareg karosszériájának felét ugyanis alumíniumalkatrészek teszik ki, ugyanakkor a nagy szilárdságú acélok széleskörű alkalmazása tovább erősíti a karosszériát. Ezáltal könnyebbé vált a jármű, miközben jelentősen nőtt a karosszériaelemek szilárdsága.

euro_ncap_2018_vw_touareg_m.jpg

Robbanásveszélyes alumíniumpor

„A nagyszilárdságú acél és az alumínium megfelelő kombinációja adja azt a hihetetlenül szilárd és könnyű struktúrát, amely az EuroNCAP teszteken kiváló, 5 csillagos minősítést eredményez. Azonban nem elegendő megfelelő technológiával és jó minőségben gyártani ezeket a karosszériákat, hanem az ilyen autók javításához különleges szakismeret és technológia alkalmazása szükséges” – mutat rá Kiss Pál, a Porsche Hungaria szervizértékesítési igazgatója.

A speciális karosszériaelemek javításához ugyanis nem lehet csak úgy, hályogkovács módjára nekifogni, mert az alumínium csiszolása során keletkező finom por a levegővel és acélporral keveredve robbanóképes elegyet alkothat. Legalább ekkora figyelmet kíván az acél-alumíniumkötések kialakítása is, mert korrózió alakulhat ki a kétféle fém nem megfelelő rögzítése miatt. “Ezért – hangsúlyozza Kiss Pál – az ilyen karosszériák javításához különleges felkészültségre és technológiára van szükség, így kifejezetten ajánlott valamelyik márkaszervizben elvégeztetni a szükséges beavatkozásokat.”

A Volkswagen-konszern az első alumínium karosszériás Audi A8 gyártásának megindítása óta eltelt két évtized alatt nem csupán az alumínium karosszériás járművek sorozatgyártásával kapcsolatos technológiai tudásra tett szert, hanem a megfelelő javítási technológia és szakértelem is elterjedt a márkaszerviz-hálózatban.

dasblog.hu