• Egyéb

Három Toyota Hilux indul a 2019-es Dakar ralin

Idei kettős dobogós helyezése után jövőre sem hiányozhat a Dakar-raliról a Toyota. A január 6-án kezdődő és 17-én véget érő erőpróbára ezúttal is a dél-afrikai Toyota Gazoo Racing csapat készít fel és nevez be három Toyota Hilux versenyautót, amelyekkel az idén már bizonyított párosok igyekeznek megszerezni a dobogó mindhárom fokát.

2018 januárjában drámai fordulatokon, személyes tragédiákon és váratlan felemelkedéseken át vezetett az út a perui Limából az argentínai Córdobáig. A számos szakaszgyőzelem, a heroikus helytállás és a fáradhatatlan győzni akarás végül meghozta az eredményt, ha nem is a legvégsőt: a Toyota egy második és harmadik hellyel, valamint egy független csapat, az Overdrive Toyota révén további két Top 10-es helyezéssel búcsúzott a negyvenedik Dakartól. Hogy bizonyítsák, kiváló eredményeiket nem a véletlennek köszönhették, a három gyári pilóta: Nászer el-Attija, Giniel de Villiers és Bernhard ten Brinke jövőre is visszatér, hogy a remények szerint megszerezzék a márka első aranyérmét az ikonikus terepralin.

A Toyota és dél-afrikai vezérképviselete 2012 óta működnek együtt a Dakar-rali kapcsán. Az állandóságot Giniel de Villiers pilóta jelenti, aki a kezdetektől fogva minden évben egy Toyota volánja mögött vág neki a világ legkeményebb versenyének. Navigátora ezúttal is a német Dirk von Zitzewitz lesz. A duó korábban már komoly sikereket ért el, többek között 2009-ben megnyerték a versenyt. A dobogós helyek később sem maradtak el, az elmúlt kilenc esztendőben ötször is a legjobb háromban végzett a páros. De Villiers emellett a közelmúltban elnyerte a Dél-Afrikai Cross Country sorozat bajnoki címét is (érdekesség, hogy ebben a bajnokságban 2015 óta minden évben Toyota gépkocsi győzött.)

A második Hiluxban a katari Nászer el-Attija és a francia Mathieu Baumel alkotja a csapatot. Ők ketten az elmúlt két évben is a Hiluxszal indultak a Dakar-ralin, illetve megnyerték a három legutóbbi Cross Country Rally Világkupát. Emellett idén – sorrendben ötödször – győztek a szintén nagyon kemény Marokkó-ralin is. El-Attija eddigi dakaros mérlege két arany-, két ezüst- és egy bronzérem, rutinos és eredményes veteránnak számít tehát. A Toyota Gazoo Racing harmadik egységét a repülő hollandi, Bernhard ten Brinke és Michel Périn alkotja. A 2018-as Dakartól az utolsó előtti versenynapon, az összesített negyedik helyről búcsúzó ten Brinke igazi sötét ló: mindössze 10 éve ralizik, első Dakarján 2012-ben vett részt, ahol rögtön a nyolcadik helyen debütált.

Mindhárom csapat a Toyota Hilux versenyautó legfrissebb változatával áll rajthoz, amelyet a Gazoo Racing South Africa készít fel a versenyre. Maga a Hilux 2012-ben indult először a Dakaron, és rögtön az összetett második helyet szerezte meg. 2019-ben a Hilux legújabb verziója készül a kihívásra. Idén egy 350 lóerős, 560 Nm nyomatékú 5.0 V8 szívó benzinmotor hajtotta az autót, de az év közben végzett tesztek során sikerült még nagyobb teljesítményt kicsikarni a V8-as benzines középmotorból. Emellett optimalizálták a versenyautó tömegét, illetve finomítottak a futómű geometriáján és hangolásán.

A 2019-es Dakar-ralin az egyik legnagyobb kihívást az jelenti majd, hogy a versenyelőírások szerint a légszűrő mindössze 37 milliméter átmérőjű szűkítőt kap. Az FIA sokat tett azért, hogy egyenlő feltételeket biztosítson a turbódízel motorok és az olyan V8-as szívómotorok számára, mint a Hiluxé, és bár a kisméretű szűkítő nem kedvez a Toyota motorjának – ahogy az is felemészti majd a motorteljesítmény egy részét, hogy a táv jelentős részét homokban fogják megtenni a versenyzők –, ugyanakkor az ideinél kisebb tengerszint feletti magasság könnyebbséget jelenthet.

Maga a verseny Peru fővárosából, Limából indul, és oda is tér vissza. A rajt és a cél között tíz szakasz lesz, ezek együtt hatalmas hurkot alkotnak az ország déli részén. Limából Piscóba, majd San Juan de Marconába tart a mezőny, ezt követi Arequipa és Moquegua, a verseny legdélebbi pontja pedig Tacna város lesz, ahonnan visszatérnek a versenyzők Limába. Érdekessége a 2019-es futamnak, hogy egyetlen országban zajlik majd, hiszen a mezőny még egy rövid kitérő kedvéért sem nem hagyja el Perut. A teljes távolság mintegy 5000 kilométer lesz, ennek nagyjából kétharmadát fedik le a versenyszakaszok. Mivel a déli féltekén januárban nyár van, nem elképzelhetetlen az akár 40°C-os hőség sem.

A 2019-es verseny lesz a 41. Dakar-rali. A sorozat eddig összesen 29 országot érintett Európában, Afrikában és Dél-Amerikában. A Forma-1 után ez a második legjelentősebb autóverseny a Földön. Januárban összesen 54 nemzet 523 versenyzője áll rajthoz. Ők 188 motorkerékpárral és quaddal, 103 autóval, illetve 44 teherautóval vágnak neki az embert és a technikát egyaránt próbára tevő távnak.

A Toyota meghatározó szereplője a Dakar történetének. A márka típusai az első évtől kezdve rendszeresen részt vesznek a versenyen. Mivel a világ legkíméletlenebb terepraliján mindennél fontosabb a megbízhatóság és a robusztus minőség, a Toyota az első számú választás a független csapatok, egyéni indulók számára. A legendát a tények is igazolják: a 2017-ben célba ért autók 49 százaléka (!) Toyota volt.

2019 januárjában ritka lehetőséget kap a Gazoo Racing: esélye nyílik a csapatnak, hogy egyetlen év leforgása alatt a globális motorsport három meghatározó bajnokságában is nyerni tudjon. A Toyota gyári csapata 2018-ban kettős győzelmet aratott a Le Mans-i 24 órás futamon, majd mindössze két évvel azután, hogy visszatértek a rali világbajnokságba, megszerezték a WRC gyártói bajnoki címét.
Egy esetleges Dakar-győzelem végképp igazolná Akio Toyota cégelnök azon törekvésének helyességét, hogy a Toyotát visszakormányozza a motorsport világába, és ezzel a szériamodelleket is élvezetesen vezethető, örömteli autókká nemesítse.

Fotók: Toyota, Toyota Gazoo Racing

http://egyszermarlattamautot.hu/2018/06/15/kozutra-vittek-a-toyota-hilux-dakar-verziojat/