Hét különleges részlet az RX-ből
Head-up kijelző
Az új RX felszerelhető head-up kijelzővel, amely a vezető látómezejében jelenít meg egy sor fontos információt, így az anélkül olvashatja le az adatokat, hogy levenné tekintetét az útról. A HUD-rendszer révén a felhasználó a feje megmozdítása nélkül, pusztán odapillantva olvashatja le az audiorendszer beállításait, a menetsebességet, az aktuális sebességi fokozatot és a fordulatszámot. A Lexus nem most alkalmaz először head-up kijelzőt, ám a 2020-as modellévi RX rendszere új ikonokkal bővült ki: ilyenek a sebességkorlátozás megjelenítése, a dinamikus radarvezérlésű sebességtartó automatika adatainak kijelzése, valamint a vezető figyelmét a lehetséges vészhelyzetre felhívó, általános figyelmeztető funkció. Az RX head-up kijelzője minden eddiginél nagyobb méretének (240 mm x 90 mm) köszönhetően az adatok széles körét képes megjeleníteni. A színes TFT kijelzőn megjelenő információkat egy különleges optikai rendszer vetíti a szélvédőre, ami olyan „lebegő” képet eredményez, mintha az a jármű előtt két méterrel jelenne meg. Egyes head-up rendszerek képe elhalványul a napfényben, az RX TFT-technológiája azonban kiemelkedő fényerejének köszönhetően a legerősebb napsütésben is tisztán leolvasható. A csillogás és a szellemkép jelenségének megakadályozására szolgál a két szélvédőréteg közé integrált, ék alakú optikai betét, ami a Lexus emberközpontú tervezési filozófiájával összhangban minden helyzetben egyformán jó leolvashatóságot biztosít.
Különleges kialakítású hűtőmaszk, ‘L’ motívummal
Az RX mindenhol magára vonja a figyelmet, nem utolsósorban lenyűgözően látványos hűtőmaszkjának köszönhetően, amely a jelenlegi modellgeneráció 2016-os bevezetése óta markáns vizuális elemként határozza meg a típus megjelenését. Korábban a Lexus modellkínálatának minden egyes tagja egyedi módon értelmezte újra az orsó alakú hűtőmaszkot. Az RX azonban nagyságrendekkel kifejezőbb formában jelenítette meg ezt a stíluselemet, és ezzel az egész márkának határozott és egyedi formai filozófiát kölcsönzött. A 2020-as modellfrissítés során az RX modellek – az F-Sport kivitelek kivételével – olyan, módosított hűtőmaszkot kaptak, amelyen tetten érhető a Lexus formatervezőinek kifinomult ízlése. Az orsó alakú rács kontúrjainak minimális módosításával sokkal erőteljesebbé, karakteresebbé vált ez a stíluselem. A hűtőmaszk alsó szélét kis mértékben megemelték, így harmonizál a karosszéria oldalfalán futó vonalakkal, ami még sportosabbá, egyben még kecsesebbé teszi az RX megjelenését. Ha közelről vesszük szemügyre, feltűnik, hogy az RX ezen fő stílusjegye – az F-Sport kivitelek kivételével – immár nem vízszintes, egyenes vonalakból épül fel. Ezek helyén olyan ‘L’ alakú elemekből kialakított rácsot találunk, amely párhuzamot von a Lexus SUV-kínálatának más tagjaival, ugyanakkor még karakteresebbé, még inkább háromdimenzióssá teszi a hűtőmaszkot. Ezen túlmenően mostantól eltér a rács alsó és felső részének kialakítása: a rácsozat iránya a központi emblémától kifelé haladva változik, ami a mozgás hatását ébreszti.
A hűtőmaszk a Lexus modellek ‘arca’ – amellyel a tulajdonosok és a járókelők egyaránt találkoznak –, így az ezt érintő módosítások mindig nagy jelentőséggel bírnak. Az RX formatervezői a rács evolúcióján keresztül merőben új személyiséggel vértezték fel a szabadidőjárművet, amely minden vetélytársánál határozottabban hirdeti a fényűzés és a sportosság kettősségét.
Látható tapadás
Az új RX benzinmotoros kiviteléhez rendelhető összkerékhajtású (AWD) rendszer optimális erőátvitelt kínál elinduláskor, illetve a legkülönfélébb tapadási- és útviszonyok mellett. Az összkerékhajtású járművek éles kanyarban – a kerekek eltérő forgási sebességének következtében – hajlamosak maguktól lelassulni. Hogy ezt a jelenséget kiküszöböljék, a Lexus mérnökei kidolgoztak és bevezettek egy zseniális új nyomatékelosztási technológiát: a helyzet-specifikus szabályozási (SSC) rendszert. Ezen túlmenően a Lexusnál első ízben AWD üzemi állapotkijelzővel egészítették ki a multi-információs kijelzőt, így a vezető minden pillanatban tisztában lehet a rendszer működésével. Az összkerékhajtás helyzet-specifikus szabályozású nyomatékelosztási rendszere egyszerűen aktiválható. Amennyiben csúszós útfelületen (például homokon vagy havon) szeretne álló helyzetből elindulni, a vezető a LOCK reteszelő kapcsoló megnyomásával a lehető legtöbb hajtóerőt juttathatja a hátsó kerekekre (gyorsítás során rendszerint ezen a tengelyen a legjobb a tapadás), így optimalizálva a tapadást és a vonóerő átvitelét. Amint a rendszer érzékeli, hogy a jármű egyenletes sebességgel halad, mérsékli a hátsó kerekekre juttatott hajtóerőt, csökkentve az üzemanyag-fogyasztást. Fékezéskor a rendszer automatikusan kiiktatja az összkerékhajtást, ami hatékonyabb lassulást eredményez. Az új RX az első olyan Lexus modell, amely a műszerfali multi-információs kijelzőn képes megjeleníteni a hajtóerő első és hátsó tengely közötti megoszlásának mértékét. Így a vezető magabiztosan és tájékozottan haladhat csúszós útfelületen.
Nyolcfokozatú sebességváltó
2016-os bevezetésekor az RX volt a világ első olyan orrmotoros, elsőkerék-hajtású járműve, amelyet nyolcfokozatú automata sebességváltóval szereltek fel. A Lexus mérnökei a modellfrissítés során minden szempontból továbbfejlesztették ezt a forradalmi erőátviteli egységet. Az új nyolcfokozatú automata sebességváltó elődjénél szélesebb áttételi tartományban működik, ezért egyszerre takarékosabb és dinamikusabb annál. A szűkebben fokozott áttételeknek köszönhetően finomabban is vált, míg ívmenetben és egyenesben mutatott, kiemelkedő stabilitása révén magabiztosabban vezethető, pontosabban uralható a jármű. Egyes sportos sebességváltók folyamatos kapcsolgatással, hirtelen, rángató váltásokkal igyekeznek agresszív benyomást kelteni. Az RX új nyolcfokozatú automata sebességváltóját ezzel szemben olyan lineáris hajtóerő-szabályozási rendszerrel (LDM) szereltük fel, amelynek köszönhetően a rendszer minden fokozatban képes maximálisan kiaknázni a motor forgatónyomatékát. Ez nem csupán a gyorsítóképességet javítja, de a vezetési érzetet is. Amikor például a vezető egyenletes sebességű haladásból hirtelen gyorsítani szeretne, a rendszer az ehhez szükséges hajtóerőt magasabb fokozatban képes biztosítani, így ritkábban kell visszaváltania. Amikor pedig mégis vissza kell kapcsolni, a rendszer automatikusan csökkenti a hajtóerőt. Az ebből adódó finom, lineáris lassítás a gázparancsokkal jobban összhangban álló, pontosabban kontrollálható vezethetőséget eredményez. Mivel a hajtóerő szabályozása minden helyzetben igazodik a vezetési stílushoz, az RX új nyolcfokozatú automata sebességváltója folytonos, kifinomult erőátvitelt tesz lehetővé, ami pihentetőbbé, egyszersmind dinamikusabbá is teszi az autó teljesítmény-kifejtését.