Hidrogén belsőégésű HiAce-t tesztel a Toyota Ausztráliában

A világ legzöldebb autógyártójaként ismert Toyota multitechnológiás stratégiája részeként fontos szerepet szám a különböző részben vagy teljesen elektromos meghajtások (öntöltő hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, hidrogén üzemanyagcellás elektromos) mellett a hidrogén belsőégésű technológiának és a karbonsemleges üzemanyagokkal (e-fuel) hajtott autók fejlesztésének is. Ezen erőfeszítések részeként a Toyota megkezdi a hidrogénhajtású HiAce kishaszongépjármű közutakon történő megvalósíthatósági tesztelését Ausztráliában, hogy a motorsportban továbbfejlesztett hidrogénmotor-technológiát még inkább a gyakorlati alkalmazás felé fejlessze. A hidrogén belsőégésű üzemű Corolla és a GR86 (karbonsemleges üzemanyaggal) ugyanis részt vett a 2023-as Super Taikyu sorozat utolsó fordulójában, a Fuji 4 órás versenyén. Ennek előzménye, hogy a folyékony hidrogénnel hajtott Corolla, amely először májusban indult a Super Taikyu Fuji 24 órás versenyen (korábban a Toyota csak gáz halmazállapotú hidrogénnel folytatott kísérleteket a sorozatban), még tovább fejlődött.

A Toyota november 11-12. között részt vett a Bridgestone által támogatott 2023-as ENEOS Super Taikyu sorozat 7. és egyben utolsó fordulójában, a Fuji 4 órás versenyen a folyékony hidrogénnel működő 32-es rajtszámú ORC ROOKIE GR Corolla H2 Concept és a karbonsemleges üzemanyaggal működő 28-as rajtszámú ORC ROOKIE GR86 CNF Concept versenyautókkal. Az sorozatban szerzett tapasztalatokra alapozva a Toyota Ausztráliában egy új kísérleti projektbe fog bele, ahol a meghajtást már egy HiAce kisteherautó kapja majd meg.

A fejlődés és a kihívások, amelyeket a hidrogénüzemű Corolla felvállalt

A folyékony hidrogénnel hajtott Corolla, amely először májusban indult a 24 órás versenyen, még tovább fejlődött a Super Taikyu júliusi, Autopolisban rendezett negyedik fordulója óta eltelt három hónap alatt. A 2024-es szezonban is folytatják a fejlesztéseket és további fejlődésre törekednek majd a járművek és a munkatársak képességeinek fejlesztésével, az egyre jobb, motorsportokon keresztül fejlődő autók készítésének filozófiáját zászlóra tűzve.

A folyékony hidrogénszivattyúknak stabilan magas üzemanyagnyomást kell előállítaniuk a nagy teljesítmény eléréséhez. A benzines és gáznemű hidrogénmotorokkal azonos teljesítmény elérése érdekében javították a szivattyúk nyomásnövelő teljesítményét és tartósságát, amelyek nagy kihívást jelentettek.

A májusi Fuji 24 órás versenyen egyetlen hidrogéntöltéssel legfeljebb 16 kört lehetett megtenni. Mostanra olyan fejlesztéseket hajtottak végre, mint a hidrogéntartály telítettségének pontosabb meghatározása, a kiforrósodó gáz mennyiségének csökkentése a tartályba jutó hő csökkentésével, valamint az üzemanyag-befecskendezés optimalizálása, amikor a gázpedál nincs teljesen lenyomva. Ennek eredményeképpen ezen a versenyen 20 kört szeretnének elérni tankolásonként.

A hidrogénüzemű Corolla számos olyan funkcióval van felszerelve, amelyek a biztonságot és a védelmet helyezik előtérbe. A vezetési tapasztalatokból szerzett ismereteiket felhasználva azonosították azokat az összetevőket, amelyeket könnyebbé lehet tenni, miközben a hangsúly továbbra is a biztonságon és a védelmen van. Ezeknek csökkentették a tömegét olyan tényezők beállításával, mint a vastagság és az alkatrészek száma. Ennek eredményeként csökkenteni tudták a tartály, a biztonsági és a forrásgázszelepek, a bukókeret, a nagynyomású hidrogénrendszer alkatrészei és más alkatrészek súlyát, így a jármű tömege 1860 kg lett, ami 50 kilogrammal kevesebb, mint az Autopolis versenyen mért 1910 kg.

A karbonsemlegesség eléréséhez a járművek és üzemek széndioxid-kibocsátását egyaránt csökkenteni kell, és a légkörben lévő széndioxidot is meg kell kötni. Most a légkörből származó széndioxid megkötésének kihívására vállalkoztak egy olyan kísérleti kezdeményezéssel, amelynek keretében a hidrogénüzemű Corolla motortérbe egy széndioxid-leválasztó berendezést szereltek, amely a nagy térfogatú légbeszívó funkciót és az égés során keletkező hőt használja ki.

Pontosabban, a légszűrő bemeneténél egy széndioxid-felszívó berendezést, a légszűrő mellett pedig egy, a motorolaj hőjét felhasználó széndioxid-leválasztó berendezést helyeznek el. A leválasztott széndioxidot egy kis tartályban fogják fel, amelyet abszorbens anyaggal töltenek meg.

A légkörből származó széndioxid elnyelésére, leválasztására és befogására használt berendezések a Kawasaki Heavy Industries, Ltd. által kifejlesztett olyan abszorbenssel bevont szűrőket használnak, amely a hagyományos abszorbensekhez képest alacsonyabb hőmérsékleten képes széndioxidot kibocsátani, ezáltal növelve a széndioxid-leválasztás hatékonyságát.

A hidrogénüzemű HiAce közúti megvalósíthatósági tesztelésének megkezdése Ausztráliában

A karbonsemleges társadalom elérésére irányuló céltudatos szenvedély és cselekvés mostanra a tengerentúlra is átterjedt, és a hidrogénmotor-technológia új kihívás elé néz. A hidrogénmotort egy kereskedelmi forgalomban kapható HiAceba építették be, hogy az üzemeltető vállalatok által üzemeltetett közutakon Ausztráliában megvalósíthatósági teszteket végezzünk. Ezáltal a Super Taikyu sorozatban való részvétellel továbbfejlesztett hidrogénmotor-technológiát még inkább a gyakorlati alkalmazás felé fejlődik.

A projekt részletei

IdőtartamKb. négy hónap 2023. október 23-tól 2024. januárig
HelyszínKözutak Melbourne külvárosában, Ausztráliában
JárműEgy HiAce alapú jármű, amelyet hidrogénmotorral szereltek fel (gáz halmazállapotú hidrogénnel működik)
Megvalósíthatósági teszt részleteiKözúti megvalósíthatósági tesztelés egy építőipari cég és biztonsági cég által végzett üzemeltetésen keresztül

Mostanáig a Super Taikyu sorozaton keresztül a hidrogénmotor-technológia tökéletesítésén dolgoztak, beleértve a kihívást jelentő környezetben való üzemelés tartósságát, a hidrogénégetési technológiát, a rendellenes égés ellenőrzését és a hidrogénbiztonság biztosítását. A motorsport környezetben történő fejlesztés mellett a járművet ezen a teszten keresztül közúton is folytatni fogják, hogy továbbfejlesszék a kereskedelmi használatra való alkalmasságát, működőképességét és tartósságát az ügyfelek által elvárt működési környezetben, ami a jövőben gyakorlati használathoz vezet. A Toyota tovább gyorsítja a fejlesztést az autók és a munkatársaik képességének fejlesztésével a motorsport kihívásokkal teli világában. Emellett partnereivel továbbra is együttműködik a lehetőségek bővítése érdekében, hogy még jobb karbonsemleges társadalmat teremtsen.

Csak a színe legyen vörös! C-HR “hangulat”