Húsz éve még csúcs volt a 18”-os méret, ma alap
– így alakult át a sportgumik fejlesztése az autóipar változásával
Az európai autópark jelentős változáson ment keresztül az elmúlt években, és ez a sportosabbra hangolt modelleket is érintette. A hot hatchek, sportszedánok nagyobbak és nehezebbek lettek, megjelentek a teljesítményfókuszú crossoverek és az elektromos modellek. Mindez az UHP gumik piacán is mélyreható változásokat követelt meg – erről beszélt Laurent Colantonio, a Goodyear szakértője.
Az A és B szegmensben, vagyis a kisautók kategóriájában – a teljesítményközpontú „hot hatch” kiviteleket is beleértve – 7,8 millióról 5,7 millióra esett vissza1 2009 és 2019 között az értékesített járművek száma. Mindeközben a teljes eladott mennyiség a nagyobb autóknak – elektromos szedánoknak, crossovereknek és SUV-oknak – köszönhetően tovább nőtt.
Itt a SUV és crossover mánia
Az SUV szegmensben például 1 millióról közel 5 millióra nőtt az értékesítés volumene1. Míg ez a szegmens korábban jellemzően a terepjárműveket foglalta magában, a fokozódó kereslet a közúti modellek iránt volt tapasztalható, azon belül is az erősebb hajtáslánccal felszerelt, teljesítményorientált modellek iránt. Ezek az autók olyan vásárlók számára is vonzónak bizonyultak, akik korábban a sportszedánokat részesítették előnyben.
A Goodyear ezeket a trendeket figyelembe véve Eagle F1 Asymmetric 6 abroncsát széles méretválasztékban teszi elérhetővé. 2023-ra az abroncs nem kevesebb mint 65 méretben lesz elérhető a 17-22″ tartományban. Ez azt jelenti, hogy az Eagle F1 Asymmetric 6 valóban „készen áll bármire”: nemcsak a teljesítmény terén, hanem abban is, hogy számos különböző típusú autóra elérhetővé teszi a Goodyear technológiáját. A legújabb abroncs a hot hatchektől a crossovereken, sportszedánokon és coupékon át az erős hiperszedánokig számos modellre felszerelhető.
A teljesítményorientált autók piacának átalakulásáról a Goodyear fogyasztói abroncsokért felelős regionális igazgatója, Laurent Colantonio nyilatkozott. „Az Eagle F1 Asymmetric 6 mintázat néhány mérete az Eagle F1 Asymmetric 3 SUV termékcsaládban is felbukkan, de más teljesítményfókusszal. Noha a sofőrök kedvelik a crossoverek magas üléspozícióját, elvárják a sportmodellektől megszokott vezethetőséget is” – fogalmazott a szakember.
„Ezért döntöttünk az abroncs tervezésekor az erősebb anyagok mellett, és vetettük be a Dry Contact Plus és a Wet Braking Pro technológiákat. Az Eagle F1 Asymmetric 6 így bármilyen, teljesítményre kihegyezett autóra feltehető, ráadásul a gumik tömegét is csökkentettük, ami jobb kormányozhatóságot és hatékonyságot eredményez” – tette hozzá Colantonio.
Nagyobbat, nehezebbet!
Az elektromos autók egyre nagyobb térhódítása szintén figyelemre méltó. 2021-ben az elektromos autók (EV) az európai újautópiacon rekordnak számító 9%-os részesedést értek el, a hibridek (PHEV és HEV) aránya pedig 0%-ra nőtt. Ezek között is számos teljesítményorientált modell van, amelyek nyomatéka gyakran kétszerese benzines társaikénak. Ugyanakkor továbbra is a benzinüzemű autók állnak első helyen 40%-os aránnyal1. A nagyobb biztonságot és kényelmet biztosító megoldások révén utóbbiak is nagyobbak és nehezebbek lettek.
A hibrid, elektromos és crossover szegmensbe manapság számos nagy teljesítményű modell tartozik, amelyek megkövetelik a legújabb ultra nagy teljesítményű (UHP) abroncsok használatát. Nem ritka a 400 lóerőt meghaladó teljesítmény és a két tonnánál is nagyobb tömeg. Ugyanakkor a hot hatchek esetében – ahol a Goodyear Eagle F1 három évtizede verhetetlen a teszteken – szintén jelentős tömeg- és teljesítménynövekedés tapasztalható.
Így változtak a sportgumik 20 év alatt
Vegyük például a Volkswagen Golf GTI-t. Az Eagle F1 1994-es debütálásakor már a harmadik generációs GTI-t mutatták be. A 115 lóerős és alig egy tonna tömegű jármű dinamikus vezetési élményt nyújtott. A 2000-es évek közepére, amikor a Goodyear az Asymmetric abroncsra cserélte az Eagle F1 GS-D3-at, az Mk5 GTI több mint 200 lóerős teljesítményre volt képes, tömege ugyanakkor 300 kg-mal nőtt. Egy évtizeddel később a mintegy 300 lóerős Mk7 GTI Clubsport üzemkész tömege már megközelítőleg 40%-kal nagyobb volt, mint az Mk3 esetén.
A máshol, például a sportszedánoknál is megfigyelhető méret- és tömegnövekedés jelentős hatást gyakorolt az abroncsfejlesztésére. A legújabb Golf GTI modellekre 225/40R18-as abroncsokat szerelnek fel (19”-os méret is elérhető). Ezt hasonlítsuk össze az 1990-es évekkel, amikor is a sofőrök még a 195/50R15-ös (!) méretű Goodyear Eagle F1 GSD-2 abroncsot választották a GTI jobb kezelhetősége érdekében!
Colantonio kifejtette, hogy mit is jelentett mindez a Goodyear számára: „A sportmodellek tömege nőtt, a szegmens pedig bővült, hiszen a sportkocsik és hot hatchek mellett elterjedtek a sportszedánok, majd a sportos crossoverek. A 20 évvel ezelőtt a kínálat csúcsát jelentő 18”-os méretek ma már számos modellnél alapméretnek számítanak. Az abroncsok méretének növekedésével a kötött forgásirányúról áttértünk az aszimmetrikus kialakításra. A piaci elmozdulás lehetővé tette számunkra, hogy a nagyobb szilárdságú acél és egyéb erősebb merevítőanyagok használatával egy lépéssel a trendek előtt járhassunk.”