Íme a Toyota városi versenyautója
A kisautókhoz mérhető tömeghez két kategóriával nagyobb motorteljesítmény tartozik. A vadonatúj fejlesztésű, 1.6 literes, háromhengeres turbómotor legnagyobb teljesítménye 261 LE, ami 4,9 kg/LE tömeg/teljesítmény arányt eredményez; a 360 Nm forgatónyomaték 5,5 másodperc alatt robbantja 100 km/h-ra az autót, a végsebességet 230 km/h-ban korlátozta a Toyota – hiszen az autót nem gyorsulási versenyekre és hosszú autópálya-szakaszokra, hanem kanyargós utakra tervezték.
Erre utal a GR Yaris különleges összkerékhajtási rendszere is. A polírozott szívócsővel, olajhűtésű dugattyúkkal és nagy átmérőjű kipufogószelepekkel – azaz kifinomult motorsport-technológiákkal – felszerelt motor önmagában is különleges csemege, ám a tortán egyértelműen a GR-Four hajtási rendszer a hab. A Gazoo Racing mérnökei versenycélokra is alkalmas – azaz minél könnyebb és egyszerűbb – konstrukciót igyekeztek kialakítani.
A két tengely közötti nyomatékmegosztásról késlekedés nélkül reagáló osztómű gondoskodik, amely elméletileg 0:100 arányban képes hajtóerőt juttatni bármely tengelyre. A fejlesztők ehelyett három fix áttételt állítottak be, amelyek a kiválasztott üzemmódhoz igazodnak. Alaphelyzetben 60:40 arányban részesül az első tengely a nyomatékból, Sport üzemben ez 30:70-re módosul, ami élvezetes, kihívást jelentő vezethetőséget eredményez. Végül ott a Verseny üzemmód, amely 50:50 arányban juttat előre és hátra a motor erejéből. A hajtáslánc kiegészíthető két darab Torsen részlegesen önzáró differenciálművel; ezek a feszesebb futóművel és a sportabroncsokkal (Michelin Pilot Sport 4S) kiegészülő Versenypálya-csomag részeként lesznek megvásárolhatók.
A Toyota Gazoo Racing nemcsak a rali sportban szerzett konstruktőri tapasztalatait tette bele a GR Yaris fejlesztésébe, hanem pilótáinak tudását is: a fejlesztés során a Toyota pálya- és raliversenyzői tesztpilótaként járultak hozzá a modell tökéletesítéséhez. Ennyi különlegesség után az volna a furcsa, ha a modell a mezei Yarisokkal közös üzemben készülne. Nem is ez a helyzet: a Gazoo Racing külön gyártósort alakított ki a modellnek abban a Motomachi üzemben, ahol korábban a Lexus LF-A szupersportkocsi is készült.
Itt szalag helyett négy munkaállomáson kel életre az autó; ezek között robotjárművek szállítják az alkatrészeket és fődarabokat. Az összeszerelést többségében kézi munkával végzik, olyan fokú pontossággal, amelyre tradicionális sorozatgyártásban sem lehetőség, sem szükség nincs.
A Toyota GR Yaris műszaki adatai (zárójelben a Toyota Yaris adatai)
Méretek és tömegek | |
Hosszúság (mm) | 3995 (3945) |
Szélesség (mm) | 1805 (1745) |
Magasság (mm) | 1460 (1470) |
Tengelytáv (mm) | 2558 (2560) |
Nyomtáv elöl / hátul (mm) | 1530/1560 |
Menetkész tömeg (kg) | 1280 |
Hajtáslánc | |
Motor | soros háromhengeres turbómotor |
Szelepvezérlés | DOHC 12 szelepes, VVTi |
Üzemanyag-ellátó rendszer | D4S – közvetlen és szívótorok befecskendezés |
Lökettérfogat (cm3) | 1618 |
Furat x löket (mm) | 87,5 X 89,7 |
Sűrítési viszony (:1) | 10,5 : 1 |
Max. teljesítmény (LE/kW) | 261/192 |
Max. forgatónyomaték (Nm) | 360 |
Emissziós besorolás | Euro 6d Temp |
Erőátvitel | GR-Four összkerékhajtás |
Sebességváltó | manuális, hatfokozatú |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás 0-100 km/h | 5,5 |
Végsebesség (km/h) | 230 |
Futómű | |
Felfüggesztés elöl / hátul | McPherson rugóstagok/ kettős keresztlengőkarok |
Kormánymű | fogasléces, elektromos rásegítéssel |
Fordulókör min. sugara (m) | 5,4 |
Fékrendszer | belső hűtésű fékek |
Tárcsa átmérője e / h (mm) | 356 / 297 |
Fékdugattyúk száma | 4 / 2 |
Abroncsok | Dunlop SP Sport MAXX050 – Michelin Pilot Sport 4S |
Abroncsméret | 225/40 R 18 |
Fotók és videó: Toyota