Íme az új Scania tehergépkocsi-generáció
Új fülkék és jellemzők különféle igényekhez
- Immár a G-fülke összes, a P-fülke számos változata bemutatkozott
- Különleges fókusz az építőipari alkalmazásokhoz szánt robusztus nappali fülkékre
- Elektronikus rögzítőfék Auto Hold és egyéb biztonsági funkciókkal
- Függőleges kipufogó két lehetséges pozícióban
- Felső légbeszívó nyílás két kivitelben, akár négyszeres üzemidővel
- Nagyobb és különböző méretű kerékjárati ívek a különböző igényekhez
- Számos rugózási opció, például 2×33 milliméteres parabolikus laprugók
- Új kombinált opciók tárcsa- vagy dobfékekkel és elektronikus vezérlésű fékrendszerrel
- Egyszerűbb felépítményezés, könnyen elérhető információk
Gyorsan bővíti a Scania az új tehergépkocsi-generációjához elérhető fülkék kínálatát. Az R-, az S- és néhány G-fülkét már korábban bemutatott a gyártó, most pedig P-fülkékkel egészíti ki a kínálatot. Számos különböző tetőmagasság és változat rendelhető a Scania kínálatának minden fülkéjéhez. Emellett a Scania most olyan új jellemzőket és megoldásokat mutat be, amelyeket kifejezetten az építőipari felhasználáshoz szán, így például robusztus laprugós felfüggesztést, magasra helyezett szívónyílásokat és függőleges kipufogókat.
Tovább bővíti és kiterjeszti az új tehergépkocsi-generációjának lehetséges felhasználási területeit és konfigurációit a Scania, s gyorsan közelít ahhoz a ponthoz, amikor ügyfeleinek döntő többsége – a felhasználási területtől függetlenül – már mindent megrendelhet, amit csak igényel. Az első G-fülkét májusban mutatták be, amelyhez most számos új variáns csatlakozik, valamint a régóta várt P-széria, amely mind rövid, mind hosszú kivitelben és három különböző tetőmagassággal elérhető.
„Most már igazán széles az újdonságok kínálata” – mondja Anders Lampinen, a Scania Trucks építőipari szegmensének igazgatója. „A palettánk a nappali fülkéktől indul, ilyen például az alacsony tetős P14 vagy G14, és egészen az S20 Highline fülkéig tart. Valamint e két véglet között számtalan további kivitel elérhető, így ügyfeleink többsége a járművüket pontosan az igényeikhez és elvárásaikhoz szabhatja a tervezett alkalmazástól függetlenül.”
„A moduláris felépítés jelentős előnyt jelent a felhasználó számára” – mondja Lampinen. „Nem szükséges elfogadnia a kompromisszumokat, ehelyett optimalizált megoldásokat kaphat a költségek oltárán hozott áldozat vagy az alkatrészellátás veszélyeztetése nélkül. Mindegy, hogy főként városban használja járművét napközben vagy kies vidéki utakon közlekedik és néha a fülkében kell töltenie az éjszakát. Minden építőipari vállalakozás megkaphatja a számára optimális fülkét.”
Amikor a Scania tavaly bemutatta az R- és az S-fülkéket, akkor azokat széles körű elismerés fogadta mind a külső, mind a belső értékeiknek köszönhetően. A külsőt a modern karizma és a Scania formatervezési génjeinek ötvözéséért, valamint a kategóriaelső légellenállási jellemzőkért dicsérték. A belső méltatása kapcsán a járművezetőre koncentráló kialakítást, a minőségérzetet és a térérzetet, valamint a járművezető által a munkahelyén elvárt jellemzők és megoldások személyre szabhatóságát említették.
A G-széria (amelynek első kiviteleit májusban mutatta be a márka) és a P-széria most bemutatott fülkéi természetesen ugyanarra a megközelítésre és megoldásokra épülnek, mint a nagy hálófülkék – valójában pontosan ugyanolyan eredetű komponensekből építik ezeket is.
Számos építőipari fuvarvállalat esetében a G-széria rendkívül nagy eséllyel pályázik az új kedvenc címre. Egyrészt sok különböző variánsból választhatnak, másrészt ez a széria jó egyensúlyt kínál az olyan tulajdonságok tekintetében, mint a méret, a tömeg, a terhelhetőség és a fellépők.
„Véleményünk szerint a CG17N – egy normál tetős nappali fülke – az építőipari ágazatban való sikerhez szükséges minden adottsággal rendelkezik” – mondja Lampinen. „Anélkül, hogy a felépítmény számára szükséges térbe belelógna, tágas teret kínál a vezető számára. Ehhez vegyük hozzá a kevesebb lépcsőfokot, a tökéletes kilátást és átláthatóságot, a pihenéshez egy ágyat és a rugalmas tárolók új opcióit – egyértelmű, hogy miért gondoljuk úgy, potenciális kedvenccé válhat az újdonság.”
A G-fülke öt különböző alapkivitelben elérhető a CG14L alacsony tetős változattól a CG20H jelzésű Highline variánsig. Normál tetőmagassággal a mennyezet a korábbinál kereken 10 centiméterrel magasabban található. A megfelelő R-fülkével összehasonlítva a fellépők valamivel alacsonyabbra kerülnek, ám a motorsátor 16 centiméterrel magasabb, így értelemszerűen nem nyújtja ugyanazt a belső mozgási szabadságot.
P-széria – a könnyű választás
Míg a G-széria csak kiegészült az új változatokkal, addig a P-szériát a Scania az új tehergépkocsi-generációja esetében most mutatja be első ízben. Ha lehet ilyet mondani, még sokoldalúbb, mint a G-széria, hiszen teljes kínálata nyolc különböző konfigurációból áll majd.
Az első ütemben hat különböző P-fülke rendelhető a CP14L alacsony tetős kiviteltől kezdve, amely különösen jó kiindulási alapot jelent az olyan rendkívül termelékeny és összetett felépítmények számára, amelyek benyúlnak a fülke teteje fölé. A P-széria kínálatának csúcsát a CP20H képviseli, ezt azok számára ajánljuk, akik kényelmes és tágas belső teret igényelnek, kisebb tömeggel és alacsony lépcsőfokokkal. A P-fülkéket az alvázhoz képest alacsonyabbra szerelik, ennek hátránya a magasabb a motorsátor.
Egy alacsony tetőmagasságú új P-fülke ugyanakkora tetőmagasságot kínál, mint a PGR-generáció P-fülkéje, ami természetesen kompakt külső méreteket jelent, így ez jó megoldás a korlátozott magasságú környezetekben. Egy CP14N vagy egy CP20N pedig a korábbinál tíz centiméterrel nagyobb belmagasságot kínál. A Scania új generációjának fülkéi mind valamivel hosszabbak az elődeiknél (CP17 a korábbi CP16 helyett), ugyanis a fülke belső hosszúságát megnövelték. Ez a jelölés a lábtérben a fülke elejének függőleges falától a fülke hátsó faláig méri a belső hosszúságot deciméterben, a növekedés hátterében a hatékonyabb csomagolás áll.
Elektronikus rögzítőfék
A Scania emellett első ízben kínálja az opcionális elektronikus rögzítőféket. Ugyanott található, mint a hagyományos kar: a vezető előtt, egy kicsit jobbra a műszerfalon. Ám kezelése inkább emlékeztet a modern személyautókban megszokott működtetéshez (igaz, egy teherautóra méretezve). A kezelőszerv nyomásérzékeny, vagyis fokozatosan is aktiválható.
A visszagurulás-gátló funkcionalitását is továbbfejlesztették a mérnökök. Amikor az elektronikus rögzítőfék fékmegtartás pozícióját aktiválják, akkor az időbeli korlátozás nélkül rögzíti a járművet. Ráadásul automatikusan újraaktiválja ezt a rendszer a teherautó következő megállásakor, például közlekedési torlódás esetén. Amennyiben a jármű valamivel hosszabb ideig áll egy helyben, akkor automatikusan átvált a fékmegtartás funkcióról (amely az üzemi fékeket használja, s működését zöld rögzítőfék szimbólum jelzi) a rögzítőfékre (amely a rugóerő-tárolós rendszert használja, s a rögzítőfék szokásos vörös jelét jeleníti meg).
Az összes különböző járművezetői segédrendszer közös jellemzője, hogy nem szabad szükségtelen bosszúságot okoznia. A Scania mérnökei ezért alaposan tanulmányoztak olyan személyautó-márkákat, mint a Volkswagen és az Audi, majd ezt követően különleges figyelmet szenteltek még a legapróbb részleteknek is. Így például az elindulás a lehető legsimább folyamat – függetlenül attól, hogy a rögzítőféket vagy a fékmegtartás funkciót kell oldani akkor, amikor a vezető kapcsolt haladási fokozat mellett és járó motor esetén ezt kéri a gázpedál lenyomásával. Amennyiben a jármű aktivált rögzítőfékkel állt, és kioldja azt a rendszer – minden szükséges feltétel (például a bekapcsolt biztonsági öv) teljesülése esetén –, akkor a teherautó automatikusan a fékmegtartás funkcióra vált a sima elindulás érdekében.
Számos elemből álló építőipari ajánlat
Az építőipari felhasználásra koncentráló komponensek és megoldások széleskörű bemutatásával együtt a Scania most további, várva várt részegységek és megoldások egész sorát dobja piacra. Ezek egy része természetesen már korábban is szerepelt a Scania építőipari ajánlatában, ám számos teljesen új vagy alaposan továbbfejlesztett.
Az utóbbi kategóriába tartoznak az olyan opciók, mint a magasra helyezett légbeszívó nyílás (az alapkivitelű, előre helyezett szívónyílás mellett) két különböző változatban, amelyből az egyiket kifejezetten nehéz körülményekhez terveztek. A magasra helyezett szívónyílásokat a poros és az elemeknek kitett körülmények közötti vezetésre tervezték, és segítenek nagy üzemidőt biztosítani az üzemanyag-fogyasztást befolyásoló hosszú csövek és eltömődött szűrök nélkül.
A Scania által kínált HD verzió két légszűrővel rendelkezik, és akár 40 kilogramm porral is megbirkózik, mielőtt karbantartásra szorulna, ezzel megnégyszerezi a korábbi megoldások által kínált üzemidőt. Immár elérhető függőleges kipufogócsövű megoldás is. Ami új, hogy ez két különböző helyzetben helyezhető el a fülke mögött, így egyszerűbbé teszi a felépítményezést.
Egy másik jellemző, amelyet nagyra értékelnek az építőipari fuvarozók, hogy a kerékjárati ívek és a sárvédők élei a felfüggesztéshez és a kerekekhez szabhatóak. Az ezt szükségessé tevő alkalmazás például olyan, amelynél nagy teret igényelnek a hólánccal vagy rendkívül durva mintázatú szólóabroncsokkal való akadálytalan haladáshoz. A Scania emellett bemutatja az új fejlesztésű, teljes mértékben állítható sárvédőket a kettős első tengelyű járművek második tengelyéhez. A választott kerekektől és alváztól függetlenül a sárvédő könnyedén a megfelelő magassághoz igazítható.
Felfüggesztés és alváz
Az építőipari járművek esetében alapvető, hogy olyan alvázzal rendelkezzenek, amely megfelel a tervezett feladataiknak. Az acél- vagy légrugózás közötti választást számos paraméter befolyásolja. Nem ritka konfiguráció, hogy acél- és légrugózás kombinációját használják, elöl parabolikus laprugókkal, hátul légrugózással. A Scania most egy újabb opciót mutat be: 2×33 a 9 tonnás első tengelyekhez, progresszív parabolikus acél laprugók két 33 milliméteres rugólappal.
Ez kiegyensúlyozott kompromisszumot jelent a kényelem, a terepjárási képességek és a stabil úttartás között. A második tengelyhez kifejlesztett új keresztstabilizátor a kettős első tengelyű járművek úttartását javítja. Ez növeli a stabilitást mind burkolt utakon, mind terepen (különösen magas tömegközéppont esetén), valamint főként a plató egyenetlen terepen történő billentésekor.
A tengely- és alvázmegoldások tekintetében a Scania számos olyan új jellemzőt mutat be, amelyek különösen relevánsak az építőipari alkalmazások esetében. Például az új generáció lehetővé teszi, hogy a dobfékeket elektronikus vezérlésű fékrendszerrel kombinálják a háromtengelyes járművek esetében. A specifikáció szempontjából másik innováció, hogy immár tárcsafékek is választhatók a 26 tonnás RBP735 agyáttételes bogihoz. A Scania az agyáttételek bolygóművében ferde fogazású fogaskerekekre váltott, amely egyszerre csökkenti a zajszintet és növeli az élettartamot.
Felépítményezői szemszögből
Az évek során a Scania nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy egyszerűbbé és könnyebbé tegye mind az ügyfelek, mind a felépítményezők számára a járművek személyre szabását, e befektetés gyümölcse pedig igen szépen beért. Erre jó néhány egyértelmű példát találhatunk az új tehergépkocsi-generációban. Ilyen a felépítményezők által szabadon használható felső furatsor az alvázon. Hasonló előny, hogy a hátsó lengéscsillapító-tornyok, illetve a kettős első tengelyek nem nyúlnak az alváz szintje fölé. A 2016 őszén bemutatott elektronikus vezérlésű segédtengelynek köszönhetően immár nem szükségesek az igencsak méretes és a sérüléseknek kitett hidraulikavezetékek. Ezenkívül a Scania előkészítette az elektromos és a sűrítettlevegő-rendszer vezetékeinek és csatlakozóinak a helyét is, ez jelentősen megkönnyíti a felépítményezők munkáját, feleslegessé teszi az improvizált megoldásokat.
Amellett, hogy járműveit kifejezetten a felépítményezői munka megkönnyítését szem előtt tartva tervezi és építi, a Scania az információátadásra és az oktatásra is koncentrál. Ennek remek példája az az új fejlesztésű weboldal, amely hasznos információkat és rajzokat nyújt, valamint a felépítményezők számára kínált különböző élő és internetes tanfolyamok.