Itt az új Audi A8

A luxuskategória jövője
A márka zászlóshajójának világpremierje az Audi Summit rendezvényen Barcelonában
Új dizájnnyelv és úttörő mozdulatvezérlési koncepció
Az önvezető funkciók is megjelennek a sorozatgyártásban az Audi A8 modelljeiben 2018-tól
A luxuskategória jövője elkezdődött: az új Audi A8 bemutatkozott a világ előtt az Audi Summit rendezvényen Barcelonában. A márka zászlóshajójának negyedik generációja ismét mércét állít a cég „Vorsprung”-hitvallásának – új dizájnnyelvével, innovatív érintőképernyős kezelési koncepciójával és szisztematikusan elektromossá alakított hajtásával. Az Audi A8 az első sorozatban gyártott gépkocsi a világon, amelyet kifejezetten a magas szinten automatizált vezetés igényeihez fejlesztettek. 2018-tól az Audi fokozatosan vezeti be a sorozatgyártásba a járművek önvezető funkcióit: a parkolóasszisztens, a garázsasszisztens és a közlekedési torlódás asszisztens rendszereket.

A stílus doyenje: a külső dizájn

Az Audi A8 meghatározó a stílus terén – egy új dizájnkorszak hajnalát jelzi az egész márka számára. Az orrkialakítás a széles, meredeken álló Singleframe hűtőráccsal, az áramvonalas és izmos karosszéria sportos eleganciát, kifinomultságot és progressziót sugároz. Az új A8 beváltja az Audi prologue dizájnkutatás ígéretét. A luxusszedán megjelenése kifejezetten erőteljes – legyen szó az 5,17 méter hosszú alapváltozatról, vagy az A8 L-ről, melynek tengelytávja 13 centiméterrel hosszabb.
Az Audi márka világszerte sportos vonzerejéről, könnyűszerkezetes konstrukciójáról és quattro állandó összkerékhajtásáról ismert – az új Audi A8 dizájnja pedig mindezeket kiemeli. Arányos méretei mind a négy kereket egyformán hangsúlyozzák. A kerékjárati ívek feletti izmos formák a quattro összkerékhajtás vizuális kifejezőeszközei. Oldalnézetben a meredeken álló orrész és a finoman döntött far vizuális feszültséget kelt. A márka zászlóshajója személyiségét éjjel és nappal egyaránt kinyilvánítja, egyszerre alkalmazva a feltűnő HD Matrix LED fényszórókat az Audi lézervilágítással elöl, és az OLED-technológiával kombinált LED-fénysort hátul. Ezek egyedi fényanimációkat játszanak le, amint a vezető megközelíti, vagy éppen elhagyja az autót.

Luxus lounge: a belső

A „szabadság” a dizájn meghatározó gondolata egy új luxusszemlélettel ötvözve. Ez megmagyarázza, miért emlékeztet az A8 egy pazar, tágas lounge helyiségre. Az elődjéhez viszonyítva karosszériájának mindkét változata számottevően megnőtt.
A felszerelések és anyagok széles skálája, minden részlete a legmagasabb minőségi szintről árulkodik – a perforált üléskárpitoktól kezdve az elektromosan nyitható és zárható légbefúvó nyílásokig.
A legkülönlegesebb ülés az Audi új zászlóshajójában jobbra hátul található – az A8 L extraként rendelhető relaxációs ülését lábtartóval szerelték fel és négy különböző beállítási lehetőséggel szállítják. Ebben az ülésben az utas felmelegítheti és masszíroztathatja talpait, egy számos beállítást kínáló egység segítségével, amit az első utasülés hátoldalába építettek be. Az élményt az új komfort fejtámlák teszik teljessé. A hátul ülők emellett egy sor funkciót vezérelhetnek, például a hangulatvilágítást, az új HD Matrix olvasólámpákat és az ülésmasszázst, de privát telefonhívásokat is kezdeményezhetnek egy különálló egységen keresztül. A hátsó ülés távirányítója, amelynek OLED-kijelzője olyan nagy, mint egy okostelefon, a kartámaszba épített tartóból emelhető ki.

Ujjbeggyel vezérelve: az irányítás

A luxusszedán belső kialakítása szándékosan visszafogott; a tér letisztult, markánsan vízszintes vonalvezetéssel. Az Audi egy radikálisan új kezelési koncepcióval viszi tovább magas minőségi szintjét a digitális korba. Az előző modellből ismert központi nyomó-/forgatógomb és érintőfelület (touchpad) itt is megtalálható. A műszerfalról gyakorlatilag eltűntek a kapcsolók és gombok. Középpontjában egy 10,1 colos érintőképernyős kijelző áll, amely kikapcsolt állapotában fekete panelnek tűnik, szinte észrevehetetlenül olvad bele a csillogó fekete környezetébe.
A felhasználói felület az autó nyitásakor azonnal megjelenik. A vezető a nagy kijelzőn az ujjbegyeivel vezérelheti az infotainment rendszert. Egy második érintőképernyő is helyet kapott a középkonzolon, amelyről a légkondicionáló berendezés és más komfortfunkciók vezérelhetők, de szövegek is itt vihetők be. Amint a vezető aktivál egy funkciót a felső vagy az alsó kijelzőn, az utasok egy visszajelzésként szolgáló kattanást hallhatnak és érezhetnek. Az üveghatású vezérlő gombok ugyanígy reagálnak. Az akusztikus és tapintható visszajelzés kombinációja a megszokott érintőképernyős gesztusokkal – mint az oldalra seprés – kiegészítve az új MMI érintőképernyő használatát különösen biztonságossá, intuitívvé és gyorssá teszi.
Az A8 még az értelmes beszélgetésben is partner. A vezető egy sor funkciót aktiválhat az autóban a hangvezérlés új, természetes formáját alkalmazva. A különféle úti célok és médiaállományok információi vagy a fedélzeti tárból, vagy a felhőből az LTE sebességével letöltve érhetők el. Az Audi connect kiterjedt szolgáltatásainak köre emellett magában foglalja a közlekedési jelzések felismerését és a veszélyinformációkat – az innovatív Car-to-X szolgáltatásokat, amelyek az Audi flotta által gyűjtött tengernyi információból táplálkoznak.
Az átfogóan optimalizált navigáció további új eszköz: a rendszer önmagát tanítja az autó aktuális útvonala alapján. Ezek során a sofőrt intelligens keresési javaslatokkal látja el. A térkép emellett magába foglalja a jelentősebb európai városok igen részletgazdag háromdimenziós modelljeit.

Világpremier: az önvezető Audi A8

Az új A8 az első sorozatban gyártott gépkocsi a világon, amelyet kifejezetten a magas szinten automatizált vezetés igényeihez fejlesztettek. Az Audi AI közlekedési torlódás asszisztens (traffic jam pilot) rendszere átveszi a vezetés feladatát a lassan haladó forgalomban egészen 60 km/órás sebességig gyorsforgalmi utakon és autópályákon, ahol fizikai akadály választja el az útpályákat egymástól. A rendszer a középkonzolon elhelyezett AI gomb segítségével aktiválható.
A közlekedési torlódás asszisztens vezérli az indítást, a gyorsítást, a kormányzást és a fékezést. A vezetőnek így már nem kell állandóan felügyelnie az autót. Sőt, tartósan leveheti a kezét a kormányról, és a helyi jogszabályoknak megfelelően az autóban elvégezhető más tevékenységekre összpontosíthat, például a fedélzeti televíziót nézheti. Amint a rendszer eléri a korlátait, felkéri a sofőrt, hogy vegye vissza a vezetést.
Műszaki szempontból a közlekedési torlódás asszisztens egyenesen forradalmi. Az automatizált vezetés ideje alatt egy központi szabályzóegység (zFAS) immár valós időben modellezi a jármű környezetét a szenzorok adatainak összegzésével. Az Audi az első autógyártó, amely a radarszenzorok, az első kamera és az ultrahangos érzékelők mellett lézerszkennert is alkalmaz. Az Audi AI közlekedési torlódás asszisztens bevezetése azt jelenti, hogy a jogszabályi hátteret minden önálló piacon tisztázni kell, az alkalmazás definiálását és a rendszer tesztelését pedig országspecifikusan szükséges elvégezni. A márka magas minőségi előírásait az automatizált vezetés világában is ugyanúgy alkalmazni lehet. Emellett szükséges világszerte megfigyelni a jóváhagyási eljárások menetét és az azokhoz szükséges időt. Az Audi ezért lépésről lépésre haladva vezeti be a közlekedési torlódás asszisztens rendszerét a sorozatgyártású modellekben.
Az Audi AI távirányítású parkolóasszisztens, és az Audi AI távirányítású garázsasszisztens önműködően kormányozza az A8-at ki és be a parkolóhelyre vagy garázsba, míg a manővert a vezető felügyeli. A vezetőnek ehhez még az autóban sem kell ülnie; a megfelelő rendszert az okostelefonjáról aktiválhatja az új myAudi applikáció segítségével. A parkoló manőver figyelemmel kíséréséhez a vezető okoseszközén az Audi AI gomb lenyomva tartásával élőben követheti az autó 360 fokos kameráinak képét.

Új dimenzió: a futómű

Innovációk egész sorával az autó futóműve újra feszegeti a fizikai lehetőségek határait. Egyik ilyen újítás a dinamikus összkerék-kormányzás, amely a közvetlen, sportos kormányzást egyesíti a megingathatatlan stabilitással. Az első kerekek kormányzási áttétele a sebesség függvényében változik; a hátsó kerekeket a sebességtartománytól függően ezzel megegyező vagy ellentétes irányban fordítja el a rendszer. Az autó még precízebben és dinamikusabban kezelhető a sport-differenciálművel. Ez a berendezés aktívan osztja el a forgatónyomatékot a hátsó kerekek között, kiegészítve a quattro állandó összkerékhajtást, amely már az alapfelszereltség része az új A8-ban.
Egy másik új technika az Audi AI aktív felfüggesztés, egy teljesen aktív felfüggesztés rendszer. A vezető kívánságától és a menethelyzettől függően elektronikus úton képes a kerekeket egyesével emelni vagy lejjebb engedni. Ez a rugalmasság a legkülönbözőbb vezetési stílusokat teszi lehetővé – egy klasszikus luxusszedán kényelmes és finom gördülésétől a sportautók dinamizmusáig. A pre sense 360° rendszer segítségével egy küszöbön álló oldalütközés esetén az autó villámgyorsan megemelkedik, enyhítve a baleset várható következményeit minden utasa számára.
Ez a kimagaslóan innovatív felfüggesztési rendszer 48 voltos elektromos rendszerből nyeri az energiát. Az Audi most először alkalmazza ezt elsődleges elektromos rendszerként az A8 összes modellváltozatában. A fejlett légrugózással együttműködve az A8-nál az innovatív felfüggesztés-koncepció merőben újszerű vezetési élményt eredményez.

Mild-hibrid és e-tron: a hajtásrendszerek

Az új A8 két alapvetően átdolgozott V6-os turbófeltöltésű motorral érkezik a német piacra: ezek a 3.0 TDI és a 3.0 TFSI. A dízel 210 kW/286 LE teljesítményt ad le, a benzines változat teljesítménye 250 kW/340 LE. Ezeket két nyolchengeres – egy 4.0 TDI 320 kW/435 LE és egy 4.0 TFSI 338 kW/460 LE teljesítménnyel – követi majd valamivel később. Az exkluzív csúcserőforrás a 6 literes W12 lesz. (Ezek a járművek jelenleg nincsenek kereskedelmi forgalomban. A típusjóváhagyást még nem szerezték meg, ezért nem esnek a 1999/94/EK irányelv hatálya alá.)
Mind az öt erőforrást szíjjal hajtott indítómotor-generátorral (BAS) szerelték fel, amely a 48 voltos elektromos rendszer „agya”. A mild-hibrid technológia (MHEV) lehetővé teszi, hogy az autó leállított motorral is tudjon még haladni (vitorlázni), majd finoman újraindulni. A rendszert kibővített start/stop funkcióval látták el, energia-visszanyerő rendszere pedig akár a 12 kW teljesítményt is elérheti. Ezen megoldások kombinációja azt a célt szolgálja, hogy tovább csökkentse a már eleve hatékony motorok üzemanyag-fogyasztását – a megtakarítás a 0,7 litert is elérheti 100 kilométerenként, valós vezetési körülmények között.
Az A8 L e-tron quattro erőteljes plug-in hibrid hajtásával egy későbbi időpontban kerül a piacra (Ez a jármű jelenleg nincs kereskedelmi forgalomban. A típusjóváhagyást még nem szerezte meg, ezért nem esik a 1999/94/EK irányelv alá.): 3.0 TFSI aggregátja az erőteljes elektromos motorral kiegészítve 330 kW/449 LE rendszerteljesítményt és 700 Nm rendszer-forgatónyomatékot érhet el. A lítiumion-akkumulátor nagyjából 50 kilométernyi elektromos üzemet tesz lehetővé. Opcionálisan a vezeték nélküli Audi Wireless Charging rendszerrel is tölthető. Ilyenkor egy a garázs padlójába épített töltőpad továbbítja az energiát, amelyet az autóban elhelyezett tekercs fogad. A rendszer teljesítménye 3,6 kW.
Az új Audi A8 és A8 L a cég neckarsulmi üzemében készül, bevezetése a német piacon 2017 késő őszén várható. Az A8 induló ára 90 600 euró, míg az A8 L 94 100 eurótól lesz elérhető.