Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

Kalandra fel!

Posted on 2018.05.01.2018.05.01. By Iroda Távirati

Nemzetközi vándorkiállítást indít a Közlekedési Múzeum Isztambulból

Április 26-án nyílt meg a Balassi Intézet – Isztambuli Magyar Intézet közreműködésével a Közlekedési Múzeum új kiállítása. Az Isztambuli Magyar Intézetben és a Koç Museumban egyidejűleg megnyílt tárlatok a több mint száz évvel ezelőtt zajlott Budapest–Isztambul autós túraútnak, az automobilizmus hajnalának egy kiemelkedő futamának állítanak emléket. A Hendrich Balázs főkonzul és Zsigmond Gábor a múzeum főigazgató-helyettese által megnyitott kiállítás később Szófiában és Bukarestben is látható lesz. .

„A magyar és török történelmi kapcsolatok egy fontos modernkori fejezetét mutatja be a kiállítás, ahol eredeti dokumentumok, autómodellek és páratlan fotóanyag mutatkozik be Isztambulban. Az ötletet a Közlekedési Múzeum által digitalizált és közzétett autótörténeti fotóanyag adta, majd az Isztambuli Magyar Intézet és a Múzeum közös munkájában és kutatásával valósult meg a tárlat” – hangsúlyozta Hendrich Balázs főkonzul.

„A nemzetközi kulturális kapcsolatok építése és a külföldi múzeumokkal való hatékony együttműködés ékes példája ez a vándorkiállítás. A most két helyszínen bemutatkozó, majd további három országba utazó kiállítás nem csupán azt mutatja be, hogy az automobilizmus hőskorában milyen autókkal lehetett ekkora távolságot leküzdeni, hanem megismerteti a szereplőket, a mögöttük álló emberi teljesítőképességet és bátorságot is” – mondta Dr. Zsigmond Gábor, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgató-helyettese megnyitó beszédében az Isztambuli Magyar Intézetben.

1912 nyarán, a Királyi Magyar Automobil Club szervezésében közel húsz bátor magyar és külföldi automobilista egy hét alatt jutott el Budapestről Konstantinápolyba. Az 1910-es évekre olyan masszív, „valódi” automobilok jöttek létre a korai motoros hintókból, melyek elődeikkel ellentétben jól állták a kevéssé kímélő korabeli útviszonyokat. Így az is lehetővé vált, hogy létrejöjjön Magyarországon az első nagyobb szabású autós túraút. Erről az eseményről emlékezik meg a Közlekedési Múzeum nemzetközi vándorkiállításával.

A XX. század elején, az automobilizmus hajnalán, Magyarországon az autózás kevesek kiváltsága volt. A tulajdonosok között arisztokraták, gyártulajdonosok, elvétve egy-egy közület és néhány szakember sorakozott. Nagy divatja volt ekkor a hosszú távú túrautaknak, melyek során az új közlekedési eszköz műszaki képességeit lehetett demonstrálni. Közép-Európában az országokon átívelő megbízhatósági versenyek révén fejlődött a motorsport. Az első világháború előtt több nagyszabású túrára került sor, melyek közül az első – amely az egész balkáni régiót átszelve Konstantinápolyban ért véget – 1912. június 29. és július 6. között zajlott le. A túra az akkori útviszonyok között szó szerint hegyen-völgyön, árkon-bokron át vezetett.

Összesen huszonöt nevezés futott be, huszan indultak el és végül tizenkilencen teljesítették a közel 2000 kilométeres távot. Külföldről is többen jelezték érdeklődésüket, a túraút mezőnye rendkívül színes volt, részt vett rajta Gróf Zichy Béla Rezső, a KMAC alelnöke, Klösz Pál, vállalkozó, Alexis Kellner és Ernst Valentin német cégtulajdonosok. A túraúton egyben a legtöbb korabeli nagy autógyár képviseltette magát, a nevezési listán négy francia DeDion-Bouton, két Puch, illetve egy-egy Charron, Packard, Renault, Fiat, illetve Lloyd kocsi szerepelt.

A korai magyar automobilizmus társadalmi és nemzetközi környezetét is bemutató kiállítás a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban őrzött eredeti dokumentumokon, térképeken, fényképeken, visszaemlékezéseken és autómodelleken keresztül mutatja be az 1912-es Budapest-Konstantinápoly túrautat. Az út során résztvevők az érintett városokat és településeket bemutató kiadványt is kaptak, melynek eredeti példánya a kiállításban is látható, ahogyan például a záróesemény vacsorájának menüje is. A korabeli magyar sajtó élénk érdeklődéssel követte az eseményeket, de a tárlaton ezek mellett a török források is megjelennek.

Az Isztambuli Magyar Intézetben megnyitott kiállítás és ugyanezen a napon a Koç Museumban is megnyílt kísérlő tárlat később a túraút egyéb kiemelt helyszínein, Bukarestben és Szófiában is bemutatkozik az év során.

Fotók: a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Archívuma, a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti fényképtára, Ozan Coskun

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Az első információkkal szemben nem kettő, hanem kilenc ember – köztük két gyermek – sérült a balesetben
Next Post: A Toyota újabb szerepvállalása

Keresés

2023. március
hKscpsv
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 
« febr    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
  • SHAZAM!
  • Lassuljunk bele a tavaszba!
  • Országos rendezvénysorozattal ünnepel a harmincéves magyar IQ-klub
  • A magyarok 26 százaléka rossznak ítéli meg a saját mentális egészségét
  • GBD-H2000 – Polar™ algoritmusok, könnyebb súly és még sok más
  • Van képünk hozzá (23.03.22.) – MG4
  • Petőfi Sándor kutyája éve még BKV-zni is megtanult
  • Van képünk hozzá (23.03.21.) – Bronco
  • Neves társaságba került Alonso a századik dobogós helyezésével
  • Van képünk hozzá (23.03.20.) – Can-Am Outlander
  • Táborfalván tesztelik a Magyar Honvédségben rendszeresített kézifegyvereket
  • A Mustang név “meggyalázása” jól teljesítette IIHS töréstesztet
  • Az érdeklődők virtuális Explorer tesztvezetésen is részt vehetnek
  • Online IQ-próbatesztet is kitölthetnek a szellemi kalandra vágyók
  • Jeep Wrangler IIHS törésteszt
  • Így készül a Kanelbulle
  • Visszahívnak egy a Danone OIKOS Görög élőflórás joghurtot
  • Mautner Zsófi főzelékeit ízlelgette a világhírű séf
  • Nehéz manipulálni a bacont
  • Speciális célú élelmiszer- és tápszerösszetevőket fejleszt támogatással a Sole-Mizo vezette konzorcium
  • Megérkezett hazánkba is a frissített DS 3 és DS 7
  • Gondoltad volna, milyen nehézségekkel/veszélyekkel kell megküzdenie egy látássérült embernek a mindennapi közlekedésben?!
  • ASA…
  • Az Evolveo Z5 Strongphone-t is “megleste” Sanyi (Videóval!)
  • Az e-Power után röviden az e-Pedálról is
  • A frissített DS 7-essel is gurultunk
  • DS 3 bemutatón jártunk
  • Túl a háromszázezren
  • Nagyon röviden a dízel Astráról (is)
  • Röviden a Nissan Townstarról
  • BMW Motorrad International GS Trophy 2024 Namíbia Ctrl+C - Ctrl+V
  • A BMW R 18 Iron Annie egy fantasztikus, repülőgépek által ihletett egyedi motorkerékpár Bemutató
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 fotócsokor Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 képgaléria Hírek
  • A Harley-sok Egerbe mennek és újraélesztenék a Berva mopeded Ctrl+C - Ctrl+V
  • Fotókon a Brabus KTM 1300 R Edition 23 Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 Bemutató
  • A Jet Power Hungary az AMTS-en emlékezik Ken Blockra, a Can-Am márkanagykövetére Ctrl+C - Ctrl+V

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT