Már minden 6. magyar vásárolna elektromos, vagy tölthető hibrid autót

  • A magyar lakosság 16%-a, tehát közel minden 6. magyar váltana tisztán elektromos, vagy plug-in (tölthető) hibrid meghajtású járműre, ha megtehetné, míg a megkérdezettek kevesebb, mint 1%-a rendelkezik most is környezetkímélő autóval – derült ki a Generali Biztosító reprezentatív felméréséből.
  • A legtöbben a környezettudatosság és az üzemanyagárak növekedése miatt választanák a villanyautókat, ugyanakkor a várható javítási- és alkatrészköltségek még mindig akadályozzák az e-autók térnyerését.
  • A váltani hajlandók közel 60%-a casco biztosítást is kötne elektromos autójára. Az autóeladási statisztikák az elektromos járművek elterjedésének egyértelmű felgyorsulását jelzik világszerte: az e-autók globális piaci részesedése 2021-ben több mint kétszeresére nőtt1, csak Európában közel 2,5 millió2 hálózatról tölthető autót értékesítettek a tavalyi évben.
  • A trend Magyarországon is hasonló: közel 28 ezerről majdnem 43 ezerre nőtt 2021-ben a zöld rendszámmal ellátott járművek száma hazánkban a Belügyminisztérium adatai3 szerint. Tisztán elektromos hajtású gépkocsiból is több mint 21 ezer fut a magyar utakon, ami az összes forgalomban lévő személygépkocsi 0,5%-át teszi ki4.
  • Bár ez az arány még elenyésző, de az elektromos autópiac további dinamikus növekedését jelzi a Generali reprezentatív kutatása5 is, melyben a magyar lakosság jövőbeni autóvásárlási terveire kérdezett rá a biztosító.

Leginkább a 40-es, diplomás férfiak ülnének át egy elektromos autó volánja mögé

A kutatásból kiderült ugyanis, hogy sokkal többen vásárolnának elektromos, vagy plug-in hibrid autót, mint ahányan jelenleg rendelkeznek vele. Amennyiben az anyagi helyzetük úgy alakulna, a válaszadók 16%-a váltana tisztán elektromos, vagy plug-in hibrid meghajtású járműre, míg a megkérdezettek 0,4%-a rendelkezik most is környezetkímélő autóval. Akik vásárolnának elektromos autót, vagy már rendelkeznek vele, azok között jelentősen felülreprezentáltak a 40-49 év közötti, közép- vagy felsőfokú végzettségű, városi férfiak. Arra a kérdésre, hogy mi motiválta vagy motiválná leginkább az e-autó vásárlásban, a legtöbben (57%) egyértelműen a környezettudatosságot jelölték meg, második tényezőként (53%) a hagyományos üzemanyag árának növekedését említették, 45%-ukat az innovatív technológia vonzza, és csupán 36% választana elektromos autót az ingyenes parkolási lehetőség miatt.

A javítási költségek még mindig aggasztóak; a többség casco-t is kötne elektromos autójára

A Generali felmérése kitért arra is, hogy – a gépjármű beszerzési árán túl – milyen költségek riasztják meg leginkább a magyarokat a villanyautók kapcsán. A válaszokból egyértelműen kiderült, hogy a várható javítási- (52%) és alkatrészköltségek (46%), valamint az otthoni töltőpont kialakításának költségei (46%) veszik el az autósok kedvét attól, hogy elektromos autóra váltsanak. „Azt kell, hogy mondjam, a javítási költségektől való félelmek nem alaptalanok. Az elektromos- és plug-in hibrid autók javítási költségei ugyanis sok esetben magasabbak, mint a hagyományos járműveké. Egyrészt kevesebb szakszerviz és autószerelő foglalkozik e-autókkal, ami magasabb munkadíjat jelenthet, másrészt az utángyártott vagy bontott alkatrészek száma is sokkal korlátozottabb, emellett pedig az új alkatrészek ára is magasabb az elektromos autók esetében.” – magyarázza Szikszai József, a Generali kárrendezési vezetője, aki szerint elektromos autó vásárlásakor érdemes olyan modellt választanunk, amelyre köthető casco.

A Magyar Biztosítók Szövetségének adatai6 szerint a hagyományos kialakítású autó átlagkára 400-450 ezer forint körüli, egy elektromos autóé pedig 600-700 ezer forint körül lehet. Úgy tűnik, ezzel a hátránnyal a villanyautók szerelmesei is tisztában vannak: a kutatásban megkérdezettek 58%-a fizetne casco-t elektromos autójára, és ebből mindössze 16% az, aki az e-autóra felvehető állami támogatás miatt tenné ezt meg (a sikeres pályázat feltétele), 42%-uk viszont önállóan, saját döntéséből is megkötné az elektromos autó biztosítást.

1 https://e-cars.hu/2022/02/04/felgyorsult-az-elektromos-auto-forradalom/

2 https://e-cars.hu/2022/02/02/kozel-25-millio-halozatrol-toltheto-autot-ertekesitettek-europaban/

3 https://nyilvantarto.hu/letoltes/statisztikak/Zold_rendszam_adatok2021.xlsx

4 https://www.ksh.hu/stadat_files/sza/hu/sza0040.html

5 NRC Netpanel, 1000 fős, reprezentatív online kutatás, 18-65 év közötti magyar lakosság, 2022. február.

6 https://mabisz.hu/elektromos-autok-biztositasai-tipusfuggo-lehet-a-kgfb-araranyos-a-casco/