Megkezdődik a Gyöngyöst nyugatról elkerülő út második ütemének építése
Másfél évtized után hamarosan elkezdődik a Gyöngyöst nyugatról elkerülő út második ütemének építése – jelentette be az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára hétfőn Gyöngyös határában.
Mosóczi László kiemelte: az út első, közel 3 kilométeres szakasza másfél évtizede épült, a most induló beruházásban ennek felújítása mellett elkészül a 3-as számú főútig tartó 1,5 kilométeres folytatás is. Az 5 milliárd forint értékű fejlesztés része több belterületi útszakasz rendbetétele, az elkerülő új részéhez hasonló hosszúságban. A kivitelezés a tervek szerint a városi szakaszokon a májusi munkakezdéstől számítva egy, míg a külterületi részen másfél évig tart.
A kormány kiemelten kezeli a közúthálózat bővítését, korszerűsítését, annak a nemzetközi hálózatokba történő bekapcsolását és európai színvonalúvá tételét. Ez a munka segít megalapozni az érintett térségek gazdasági fejlődését, emeli a helyiek életminőségét. Ennek szellemében a megyei jogú városokat bekötik a gyorsforgalmi úthálózatba, az autópályákat, autóutakat kiépítik az országhatárig – fejtette ki az államtitkár.
A gazdasági növekedésre és az emberek munkájára alapozva Magyarország képes arra, hogy ma már nagyobbrészt önerőből fejlessze közlekedési infrastruktúráját: a 3600 milliárd forintos keretösszegű útprogram 60 százalékban hazai forrásból fedezhető – hívta fel a figyelmet.
Szólt arról is, hogy a 2010-ben még nem egészen 1300 kilométernyi gyorsforgalmi úthálózat mára megközelíti a 2000 kilométert, 2019 óta minden évben több mint 100 kilométernyi autópálya, illetve autóút szakasz készült el. Rámutatott: a városok tehermentesítését szolgálják az országszerte zajló, illetve előkészítés alatt álló elkerülőút-építések is, melyek sorába Baja, Etyek, Győr, Hatvan, Környe, Komárom, Siófok és Soltvadkert mellett Gyöngyös is beletartozik.
Mosóczi László szavai szerint a gyöngyösi nyugati elkerülő befejezésével nagy mértékben csökken a forgalom, a zaj, a légszennyezés, valamint a baleseti kockázat a városban. A környező településekről gyorsabban, kényelmesebben és biztonságosabban lehet majd elérni az M3-as autópályát. A belterületi részeken az úttest és a járdák hibáinak kijavítása mellett körforgalmak, buszmegállók, buszöblök is épülnek, emelve a helyi közlekedés színvonalát.
Felidézte: Egert és Salgótarjánt 2015. és 2020. között sikerült bekötni a gyorsforgalmi úthálózatba, így ma már mindkét megyeszékhelyre négysávos autóút vezet. Tart a megyeszékhely elkerülőjének előkészítése is.
Tavaly évtizedes rekordként 1250 kilométert meghaladó utat tettek rendbe, idén ezt is meghaladó, mintegy 1500 kilométernyi szakasz korszerűsítése a cél. Az elmúlt 12 évben így összesen több mint 8000 kilométernyi út helyreállításával csökkenti a kormány a korábban felhalmozott karbantartási lemaradást – összegzett a politikus.
Gyöngyös térségében ez idő alatt 180 kilométeren újulnak, újultak meg fő- és mellékutak, 15 milliárd forintot meghaladó értékben – tájékoztatott. A vállalkozások gyarapodásához és az emberek boldogulásához nélkülözhetetlenek a jó minőségű közlekedési kapcsolatok, a kabinet és az ITM a helyi igényekhez igazodva arra törekszik, hogy országszerte egyre több ember számára teremtse meg a kényelmes, gyors, biztonságos közlekedés feltételeit – mondta Mosóczi László.
Horváth László, a térség országgyűlési képviselője, a Heves megyei 2-es számú, gyöngyösi székhelyű választókerület Fidesz-KDNP-s képviselőjelöltje úgy fogalmazott: a sajtótájékoztató helyszíne negatív szimbólum a helyiek számára, hiszen a nyugati elkerülő építése annak idején itt szakadt félbe, azt gondatlan gazda módján kezelték. Köszönet illeti mindazokat, akik tettek azért, hogy Gyöngyös ezt a rossz mementót maga mögött hagyhassa – jegyezte meg.
Leszögezte: hosszú évek előkészítő munkája ér célba a beruházás megkezdésével és az út megépülésével. Ez a fejlesztés a 24-es számú főút Gyöngyös-Mátraháza közötti szakasza rekonstrukciójának 2021 nyarán történt elindításával együtt a város történetében megnyitott egy új korszakot, az útépítések időszakát – jelentette ki. Hozzáfűzte: ezzel párhuzamosan tart a 2406-os út felújítása Gyöngyöspata irányába, míg a Magyar falu programban számos környező település útjait korszerűsítik.